Tunnettu turkulaiskokki ja ruoka-alan yrittäjä Aki Wahlman sekä Visit Turku ovat yhteistyössä julkaisseet Eat my Turku -sivuston, joka esittelee turkulaista ruokakulttuuria monipuolisesti ja kattavasti. Sisältöjä on monilta Turussa kukoistavilta ravintoloilta, mutta esiin pääsevät myös elintarviketeollisuus sekä kotikokit.

Turku on viimeiset kymmenen vuotta ollut Suomen kehittynein ruokamatkailukaupunki. Ilmiön taustalla ovat olleet kaupungin ravintolat ja niiden henkilökunnat. Viime vuosina nämä hiomattomat timantit ovat alkaneet saamaan ansaitsemaansa huomiota, ja tämän hienon kehityksen jatkoksi ja sitä edelleen vauhdittamaan asettuu nyt myös Eat my Turku.

Ruokamedioissa unohdetaan usein kaiken taustalla vaikuttava elintarviketeollisuus, jolla Turussa on erityisen pitkät perinteet ja vakuuttava osaamisen kirjo. Seudulla toimii useita yli satavuotiaita elintarvikealan yrityksiä. Eat my Turku nostaa esiin tätä osaamista ja tuo sille ansaittua näkyvyyttä. Eat my Turku -projektin käynnistäjien iloksi teollisuus on ottanut tämän mahdollisuuden innolla vastaan:

­­­– Laadukas ruoka ja Turku ovat meille sydämen asioita, joten mukaan lähteminen oli ilmiselvää. Haluamme olla osana uskomattoman hienoa turkulaista ruokamaailmaa ja edistämässä sen riemukulkua ja mainetta Suomessa ja jopa maailmalla, Liisa Lindroth DeliVerdeltä linjaa.

Yritysten lisäksi Turku haluaa ensimmäisenä Suomessa tuoda esille myös hyvää ruokaa arvostavat turkulaiset kotikokit, joita sivustolla edustavat monipuoliset ruokaperheet.

– Parasta tässä projektissa on, että ravintoloiden lisäksi mukana on meitä ihan tavallisia turkulaisia arjen kokkaajia, kiittää perheineen mukaan lähtenyt Taija Vuorinen.

Turkulainen ruoka tutuksi myös ulkomailla

Eat my Turun sisältö koostuu resepteistä, videoista sekä tuottajien, ruokaperheiden ja ravintoloiden esittelystä. Monipuolinen sisältö takaa, että turkulainen ruokakulttuuri on nyt ensimmäistä kertaa mahdollista ottaa haltuun yhdessä paikassa.

Sivuston lisäksi Eat my Turun sisällöt tulevat saamaan näkyvyyttä myös sosiaalisen median kanavissa ja tämän myötä yhteinen kiinnostus turkulaiseen ruokakulttuuriin tulee jatkossa aktivoimaan yhä laajemmin hyvän ruuan ystäviä.

Sivusto on julkaistu suomeksi, mutta se tehdään myös ruotsiksi ja englanniksi. Projektin yhtenä tavoitteena onkin ollut alueen osaamisen tunnetuksi tekeminen myös maan rajojen ulkopuolella. Tämä on luontevaa jatkoa sille, että Turun nouseva maine ruokakaupunkina kiinnostaa koko ajan enemmän ulkomaalaisia matkailijoita.

Eat my Turun löydät osoitteesta eatmyturku.fi.

Lähde rohkeasti maistelemaan!