Juuri valmistuneen ammatillisen koulutuksen mielikuvatutkimuksen mukaan mielikuva ammatillisesta koulutuksesta oli pääsääntöisesti myönteinen kaikissa tutkimuksen kohderyhmissä. Ammatillinen koulutus antaa perustaidot ja -tiedot eri ammatteihin ja työelämään sekä muodolliset jatko-opintomahdollisuudet. Sitä pidetään käytännönläheisenä, hyödyllisenä, monipuolisena ja joustavana. Myönteisin mielikuva ammatillisesta koulutuksesta on toista vuotta ammatillisessa koulutuksessa opiskelevilla nuorilla. Suurin osa heistä on haluamassaan opiskelupaikassa.

Ammatillisessa koulutuksessa opiskelevat kokevat opiskelun rennommaksi ja vapaammaksi kuin peruskoulussa tai mitä uskovat lukio-opiskelun olevan. Käytännönläheisen, paljon työelämässä oppimista sisältävän opiskelun katsotaan valmistavan hyvin ammattiin. Aikuisopiskelijat pitävät opiskelua kiinnostavampana kuin muut.

Työnantajat arvostavat ammatillista koulutusta, mutta toteavat valmistuvissa olevan suuriakin yksilöllisiä eroja osaamisessa, itseohjautuvuudessa ja työelämän perustaitojen hallinnassa samoin kuin oppimis- ja sitä kautta jatko-opiskeluvalmiuksissa.

Ammatillisen koulutuksen tärkein tehtävä on jatkossakin huolehtia, että ammattitaito ja osaaminen kehittyvät Suomessa.

Työelämän kanssa tehdään entistä enemmän yhteistyötä. Ammatillinen koulutus yhdistää opiskelijoiden vahvuudet työnantajan tarpeisiin. Sen vuoksi työelämässä arvostetaan ammatillisen koulutuksen ja tietyn tutkinnon suorittamista.

Ammatillisen koulutuksen tehtävänä on varmistaa, että työelämään saadaan uusia ammattilaisia, joiden osaaminen vastaa työelämän tarpeita ja joilla on elinikäisen oppimisen valmiudet. Ammatillinen koulutus tukee hyvin erilaisten ja eri-ikäisten henkilöiden ammattiosaamisen hankkimista.

Mieleisen opiskelupaikan löytäminen on melkoinen haaste. Siksi mieltä askarruttavissa asioissa kannattaa kysellä ja selvitellä ennen valintojen tekemistä. Tässä kannattaa olla myös armollinen itseään kohtaan. Tämän päivän nuori joka tapauksessa tulee olemaan oman elämänsä aikana useammassa kuin yhdessä ammatissa. Jostain täytyy jokaisen kuitenkin aloittaa. Yhteisvalinnasta se alkaa.

Kouluun kannettu opiskelija ei koulussa pysy. Tämän ajatuksen pohjalla on tosiasia, että mitä enemmän opiskelija tuntee valinneensa omakseen, sitä paremmin hän myös tulevissa opinnoissaan viihtyy ja saa opintonsa päätökseen.

Alat luovat myös itse vetovoimansa. Muistuttaisin työelämää, että työelämä on viime kädessä itse vastuussa vetovoiman noususta: alan on arvostettava ammattilaisiaan, vain siten sen arvostus kasvaa muidenkin silmissä.

Ammatilliset oppilaitokset ovat ideaaleja paikkoja myönteisten kehityspolkujen vahvistamisessa.

Ammatillisissa oppilaitoksissa opettajat ja työelämän edustajat voivat omalla toiminnallaan kannatella nuoria sekä auttaa heitä löytämään potentiaalinsa ja uskomaan mahdollisuuksiinsa. Tämä voi parhaimmillaan toimia voimavarana koko loppuelämän.

 

Jarmo Linkosaari

lehtori

Turun ammatti-instituutti

Teksti julkaistu Turun Sanomissa 27.02.2019