Kellonsoittajankadun auditoriossa olivat aiheesta keskustelemassa TAIn entiset liiketalouden opiskelijat. Panelistit toivovat koulutukselta enemmän valmennusta asiakkaiden kohtaamiseen. Viime kädessä työn ja asiakaspalvelun voi oppia vain käytännössä ja tekemällä.

Keskustelutilaisuuden neljä panelistia valmistuivat Turun ammatti-instituutista merkonomeiksi muutama vuosi sitten. He löysivät työpaikat taloushallinnon alalta ja ovat ehtineet myös jatkokouluttautua työn ohessa.

Keskustelijoista Juuso Varttinen toimii kirjanpitäjänä Finvoicer Group Oy:ssä, Henrica Appel talousasiantuntijana Tilitoimisto Lehtimäki Oy:ssä, Emmi Villanen työskentelee palkka-asiantuntijana Kunnan Taitoa Oy:ssä ja Maiki Haav maksuliikeasiantuntijana ja kirjanpitäjänä VMP Varamiespalvelussa. Paneelikeskustelua johti taloushallinnon lehtori Irina Eklund.

Osa yleisössä olleista opiskelijoista on ensi viikolla lähdössä työssäoppimisjaksolle, niinpä paneelikeskustelu toimi heille hyvänä briiffauksena kentälle suunnatessa. Opiskelijoita kiinnosti kuulla, mitä taitoja ja valmiuksia on hyvä opetella työelämää varten. Kaikki panelistit korostivat asiakaspalvelun tärkeyttä.

– Kuvittelin pääseväni töihin, jossa en joudu olemaan asiakkaiden kanssa missään tekemisissä. Kuinka väärässä olinkaan, totesi Juuso Varttinen. Kokemuksen myötä asenne asiakastyöhön on muuttunut. Kiittelevä asiakaspalaute palkitsee, ja Juuso kertoi saaneensa palkankorotuksenkin hoidettuaan asiakassuhteita hyvin.

Panelistit toivovat koulutukselta enemmän valmennusta asiakkaiden kohtaamiseen. Viime kädessä asiakaspalvelun voi oppia kuitenkin vain vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa.

Älä ikinä sano ettet tiedä, vaan että selvitän asiaa.

– On tärkeää todella kuunnella mitä asiakas haluaa, korosti Henrica Appel.

– Älä ikinä sano ettet tiedä, vaan että selvitän asiaa, lisäsi Maiki Haav. Emmi Villanen taas kokee lankoja pitkin tulevan hankalan asiakkaan kanssa asioimisen edelleen vaikeana ja hän toivoikin oppivansa lisää jämäkkyyttä vaikeisiin tilanteisiin.

Panelistien mukaan syvempi ymmärrys kirjanpidosta on koko työn perusta. Kirjanpitotaitojen lisäksi ajanhallintaa ja kalenterin käyttöä tulee opetella. Työssä pitää kyetä sietämään asioiden jatkuvaa keskeneräisyyttä. Tarvitaan positiivista asennetta työntekoon, ja myös tietotekniikka ja erityisesti Exelin käyttö tulisi hallita. Kaikki olivat yhtä mieltä siitä, että käytännössä työ opettaa tekijäänsä.

Myös asiantuntijuus korostuu tulevaisuudessa. Se tarkoittaa taloushallinnonkin alalla erikoistumista johonkin osa-alueeseen, esimerkiksi arvonlisäverotukseen.

Vaikka robotiikka on vahvasti tulossa myös taloushallinnon tehtävien hoitoon, pitää työntekijöidenkin osata robottien työtä. Koneen ja järjestelmien apu ei ole aukotonta ja häiriintymätöntä.