Maankuulun Turun funikulaarin avajaisia vietetään perjantaina 24.5. Avajaiset pidetään osana Turun kesäkauden jokavuotista avajaistapahtumaa eli Jokisataman avajaisia.

Turun funikulaari

Funikulaari täydentää Turun f-kirjaimella alkavien liikkumisvälineiden sarjaa. Funikulaarin lähellä Aurajoessa seilaa 100-vuotias kaupunkilautta Föri, funikulaarille pääsee kaupunkipyörä Föllärillä ja seudullisen joukkoliikenteen Föli-bussilinja 1 kulkee sen ohi sataman ja lentoaseman väliä. 

www.turku.fi/funikulaari

Kakolanmäelle kulkeva funikulaari eli rinnehissi on Turun uusin maamerkki ja turistinähtävyys. Funikulaari sai suuren medianäkyvyyden helmikuussa, kun sen havainnekuvilla vitsailevat postaukset levisivät sosiaaliseen mediaan ja sieltä perinteiseen mediaan ulkomaita myöten.

Avajaisissa 24.5. funikulaarin vihkii käyttöön Turun kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Elina Rantanen. Kaupunki on varautunut muistamaan ensimatkalaisia pienellä muistolla. Avajaisten tarkempi ohjelma julkistetaan toukokuussa. Medialle järjestetään oma tutustumispäivä avajaisviikolla.

Laitteiston viranomaistarkastukset ovat käynnissä

Inspecta on suorittanut hissilaitteiden turvallisuustarkastuksen tällä viikolla. Samassa yhteydessä Turun rakennusvalvonta on tehnyt funikulaarin asemarakennuksissa rakennusluvan ehtojen mukaisen käyttöönottotarkastuksen. Funikulaari ei ole saanut vielä lupaa käyttöönotolle vaan kumpikin tarkastus on hyväksytty ehdollisena siten, että laite asemineen on käyttöönottokunnossa, kun loput puutteet on korjattu.

Funikulaari testiajossa.

Lopullista hyväksyntää käyttöönotolle tullaan hakemaan huhtikuun aikana. Asemilla ja rata-alueella tehdään vielä viimeistelytöitä huhtikuun ajan. Asemien ja ympäristön työt tehdään kokonaan valmiiksi, jotta laitteiston käyttöä ei tarvitse keskeyttää töiden loppuun saattamiseksi. Samalla hissin huollosta vastaavat tahot koulutetaan laitteistojen hallintaan ja huoltoon. 

Viranomaistarkastuksissa on kiinnitetty huomiota laitteen turvalliseen käyttämiseen ja huoltoon. Hissiturvallisuustarkastuksessa on tullut esiin pieniä puutteita, jotka tulee korjata ennen lopullista käyttöönottoa. Korjaustyöt suoritetaan viimeistelytöiden ja koeajojen yhteydessä huhtikuussa. Kakolan funikulaari on kiskoköysirata, joka kuitenkin luokitellaan poikkeuksellisesti hissistandardin mukaiseksi laitteeksi. Hissistandardin noudattaminen toteutuksessa mahdollistaa esimerkiksi miehittämättömän käytön.

Funikulaarin voi nähdä kulkevan radallaan huhtikuussa, kun toimintavarmuuden vahvistamiseksi kabiini kulkee testiajossa noin viikon ajan tyhjänä.

Funikulaari on esteetön kulkuväline Kakolanmäelle

Funikulaari tarjoaa esteettömän kulun Kakolanmäelle, jonne ei tule muuta joukkoliikennettä. Funikulaari kulkee Linnankadun ja Graniittilinnankadun väliä osoitteessa Linnankatu 55b. Funikulaarilla matkustaminen on maksutonta ja se palvelee käyttäjiä kello 04.00–01.30.

Funikulaarilla on ala-asema ja yläasema, joilta kummaltakin pääsee sen kyytiin. Funikulaarin asemat ja rataympäristön on suunnitellut arkkitehti Pekka Vapaavuori, arkkitehtisuunnittelusta ja pääsuunnittelusta vastaava Leitnerin alikonsultti Arkkitehtitoimisto Vapaavuori Oy:stä.

- Luonteeltaan asemarakennukset poikkeavat toisistaan huomattavasti. Linnankadun tasolla sijaitseva ala-asema maastoutuu Kakolan rinteeseen, kun taas Graniittilinnankadun varrella sijaitseva yläasema kurottautuu rinnettä kohti kevyenä paviljonkina, kertoo Pekka Vapaavuori.

Funikulaarin rakentaminen aloitettiin maaliskuussa 2018 ja sen kokonaishinta on 5,6 miljoonaa euroa. Laitteiston toimittaa itävaltalainen Leitner Gmbh, asemien pääurakoitsijana on ollut Kuntec Oy.

Funikulaarin yläasema alkaa hahmottua.