Newyorkilaisen Jacob Hashimoton töitä nähdään Turussa Makasiini Contemporaryssä 12.4.-20.6. Hashimoto on tullut tunnetuksi erityisesti riisipaperisista pienoisleijoistaan, joista hän rakentaa vaikuttavia reliefejä ja installaatioita.

Lisätiedot

Jacob Hashimoto - The Infinite Curve

MAKASIINI CONTEMPORARY 12.4.—20.6.

makasiinicontemporary.com

Viimeksi Hashimoton töitä nähtiin Suomessa Wäinö Aaltosen museossa toissa kesänä. Museovieraat ihastuivat hänen teoksiinsa, somettivat niistä ahkerasti ja näyttelyyn tutustui ennätysmäärä, lähes 60 000 ihmistä. Se oli WAM:n ylivoimaisesti suosituin näyttely kautta aikain.

– Hashimoto tulee jälleen mielellään Turkuun. Hän viimeistelee parhaillaan töitään New Yorkissa. Hän tuo näyttelyyn myös joitakin töitä, joissa hän on kokeillut aivan uudenlaista tekniikkaa, kertoo Makasiini Contemporaryn galleristi Frej Forsblom.

Hashimoto on syntynyt Coloradossa, mutta asuu ja työskentelee New Yorkissa. Taiteilijan veistokset, maalaukset ja upeat installaatiot on usein valmistettu pienistä, kolmiulotteisista leijoista, jotka hän on käsin maalannut riisipaperille ja sitten asentanut bambukehyksiin, joko ympyrän, kuution tai kuusikolmion muotoon. Nämä yksittäiset leijat hän kokoaa yhteen lähes huomaamattomien lankojen kanssa muodostaakseen vaikuttavia geometrisia maisemia. Teosten tekniikan voi nähdä heijastavan taiteilijan japanilaista sukutaustaa, mutta sisällöllisesti leijat viittaavat ympäröivään arkkitehtuuriin, vanhoihin kuvakudoksiin, videopeleihin tai karttoihin.

­­– Kaikki esiteltävät työt ovat uusia, eivätkä ne ole olleet aiemmin esillä missään. Pääsaliin tulee uniikkiteoksia. Niiden lisäksi gallerian studioon tulee esille ensimmäistä kertaa Suomessa nähtävää leijoihin pohjautuvaa grafiikkaa, joita myydään kolmen kappaleen sarjoissa, kertoo Forsblom.

Hashimoto on itse kuvaillut, että leija edustaa hänelle "suoraa ja perustavanlaatuista sidosta luonnollisen maailman kaaokseen ja arvaamattomuuteen". Toisin sanoen, leijat jäljittelevät videopelien pikseleitä, jotka yhdessä muodostavat, kaukaa katsottuna, digitaalisen kuvan. Mutta kun ihminen liikkuu työn ympärillä ja katselee sitä eri näkökulmista, kuva purkautuukin fragmenteiksi ja upeat yksityiskohdat ja hieno kädenjälki nousevat pääosaan.

Jacob Hashimoton on koko kaksikymmentä vuotta kestäneen uransa aikana tutkinut tapoja, joilla ihmiset käsittävät, järjestävät ja esittävät tilaa. Hän on ollut erityisen kiinnostunut siitä, miten digitaaliset teknologiat vaikuttavat käsitteellistämiseen.