Poikkeuksellisen vaativassa paikassa ratapiha-alueen yläpuolella kulkevan sillan kestävyys ja toimivuus on varmistettu suunnittelutyöllä, joka on vaatinut ennakoitua pidemmän ajan. Myös teräsosien pitkä toimitusaika on vaikuttanut projektin aikatauluun. Silta valmistuu ensi vuoden kesällä. Kustannukset ovat nousemassa noin 16 miljoonaan euroon.

Turun kaupunki on tilannut kokonaisurakkana ratapiha-alueen yli noin 140 metriä pitkän kävelysillan Ajurinkadulta Logomoon. Keskeiselle paikalle kaupunkikuvaan tulevasta sillasta järjestettiin vuonna 2016 suunnittelukilpailu, jonka perusteella pääkannatin kävelysiltaosuuksineen toteutetaan riippuvana rakenteena. Ripustettu rakenne kiinnittyy viiteen tukitorniin, jotka sijoittuvat sillan päihin ja junalaiturien kohdalle. Noin 17 metriä korkeiden tukitornien asentaminen alkoi pääsiäisen jälkeen ja nyt tukitornien pystytys on loppusuoralla.

Arkkitehtonisesti näyttävä silta rakennetaan pääosin teräksestä. Julkisivupinnoista merkittävä osa on lasia ja teräsrakenteiden julkisivupinnat ovat alumiinikomposiittilevyä.

Logomon sillan urakan rakennustyöt ovat siirtyneet useasta syystä. Sillan vaativa tekninen suunnitteluratkaisu ja kaareva muoto ovat edellyttäneet ennakoitua pidempää suunnitteluaikaa. Sillan kestävyyttä tai toimivuutta ei ole turvallisuussyistä voitu millään tavalla vaarantaa. Siksi ulkopuolelta tilattua suunnittelua on jouduttu jatkamaan niin kauan, kunnes riittävän lujuuden ja toimivuuden takaava suunnitteluratkaisu löydettiin.

Suunnittelutyön merkittävän pitkittymisen lisäksi hankkeen aikataulua on viivästyttänyt myös sillan pääkannattimen teräsosien pitkä toimitusaika, joka siirtää teräksisen pääkannattimen valmistumista lähes puolella vuodella. Pääkannatin sisältää terästä noin 430 tonnia ja kaikkiaan sillan teräsmäärä on yli 1000 tonnia. Suunnittelua pitkitti myös sillan monimutkaisen rakenteen osasuunnitelmien suuri määrä, joka on nelinkertaistunut alkuperäiseen osasuunnitelmien määrään verrattuna. Näiden syiden vuoksi sillan pääkannattimen asennustyöt siirtyvät syksyyn 2019, jonka jälkeen töitä päästään jatkamaan siten, että silta on rakenteellisesti valmis kesällä 2020.

Kaupunginvaltuusto hyväksyi lokakuussa 2018 sillan kokonaisrakennuskustannukseksi 13,5 miljoonaa euroa. Tähän mennessä hankkeeseen on käytetty yhteensä noin 7,6 miljoonaa euroa ja tarkennettujen laskelmien mukaan sillan kokonaiskustannukset tulevat olemaan noin 16 miljoonaa euroa. Lisäkustannuksia aiheutuu urakan viivästymisestä ja rakenteen kestävyyden varmistamisesta johtuvasta teräsmäärien huomattavasta lisääntymisestä sekä rakenteen muutostöistä.

Kaupunkiympäristölautakunnalle ja edelleen kaupunginhallitukselle ja -valtuustolle esitetään, että investointimäärärahan korotus otetaan huomioon vuoden 2020 talousarviossa.

Kaupunkiympäristölautakunnan esityslista