Kulttuurin tuominen asiakkaan arkeen ei välttämättä tarkoita matkaa oopperaan, vaan arjessa tapahtuvia pieniä asioita. Yksi Nummi-Halisten alueella kokeiltu tapa piristää asiakkaita ovat olleet koiravierailut.

Kotihoidon asiakkaiden arjesta löytyy paljon sellaisia mahdollisuuksia, jotka huomioimalla asiakas voi kokea arkensa merkitykselliseksi ja voi tuntea, että elämä on muutakin kuin lääkkeitä ja diagnooseja. Kotihoidon työntekijät voivat olla monen kotihoidon asiakkaan ainut sosiaalinen kontakti päivän aikana. Asiakkaan aktivoimiseen ei välttämättä tarvita paljon aikaa tai vaivaa. Aikaansaatu muutos näkyy niin omaisille, kotihoidon työntekijöille kuin asiakkaalle itselleenkin omassa jaksamisessa.

- Työmme on aiemmin ehkä ollut enemmän tehtäväorientoitunutta, jossa asiakas on ollut toimien kohde, kertoo sairaanhoitaja Johanna Jokiniemi.

- Meidän tulee huomioida ja hoitaa asiakas kokonaisena – eikä vain mekaanisesti suorittaa työtämme, Nummi-Halisten kotihoitoalueen palveluesimies Elina Laaksonen vielä lisää.

Yhä useampi asiakas asuu yksin. Nummi-Halisten alueella asuu myös paljon mielenterveyspotilaita.

- Heillä ei ole välttämättä lainkaan omaisia. Siksi meidän on tärkeää huolehtia heidän aktivoimisestaan, Nummi-Halisten kotihoidon työntekijät toteavat.

Mitä kulttuurinen kirjaaminen tarkoittaa käytännössä?

Se voi olla yhdessä muistelua, esimerkiksi vanhojen postikorttien aiheista puhumalla tai vaikka ulkoilua tai pelailua.  

- Myös mielikuvilla päästään tarvittaessa vaikka merenrantaan kokemaan laineiden liplatus, kertoo lähihoitaja Tanja Reuna.

Arkiseen ruoan lämmittämiseen saa myös helposti vaihtelua, jos asiakas on sitä toivonut.

- Ruoan voi joskus myös lämmittää mikron sijaan vaikka voissa paistinpannulla. Tai työntekijä voisi syödä eväänsä yhdessä asiakkaan kanssa lounasaikaan, Elina Laaksonen kertoo esimerkin.

Työntekijät eivät välttämättä edes ole osanneet ajatella, kuinka tärkeitä ja ainutkertaisiakin kokemuksia ne asiakkaille ovat. Kulttuuriset kirjaukset kertovat enemmän asiakkaan toimintakyvystä myös hänen lääkärilleen ja auttavat arvioitaessa esimerkiksi asiakkaan jatkohoitopaikkaa. Yksi Nummi-Halisten alueella kokeiltu tapa piristää asiakkaita ovat olleet koiravierailut. Laura Leinon koira Aada seuraa välillä emäntäänsä kotikäynneille.

- Aada on rauhallinen koira, siksi se on helppo ottaa mukaan asiakkaiden luo. Monilla asiakkailla on myös aiemmin ollut lemmikkejä ja he ottavat Aadan vastaan innokkaasti. Toki asiakkailta on etukäteen varmistettu, haluavatko he koiravieraita, hän sanoo.

Miten aika riittää kulttuuriseen kirjaamiseen?

Kotihoidon työntekijöiden kovasta kiireestä on puhuttu paljon. Miten aika riittää kulttuuriseen kirjaamiseen ja muutenkin asiakkaan aktivoimiseen?

- Olemme ehkä aiemmin lähteneet tavoittelemaan heti kuuta taivaalta. Aivan pienilläkin teoilla on kuitenkin jo merkitystä, Elina Laaksonen kuvaa.

- Käytämme erilaisia pelikortteja, pelejä ja postikortteja. Ottamalla ne asiakkaan luona esiin töiden tekemisen jälkeen ja niistä hetken rupattelemalla saadaan asiakkaan mieli aktivoitumaan, hän jatkaa.

Myös läsnäolosta tulee palautetta.

- Saan palautetta puhelimen näpyttelystä. Yleensä vastaan, että kirjaan nopeasti tiedot muistiin ja sen jälkeen voidaan jutella. Laura Leino kertoo.

Välillä tarvitaan myös tarkempaa aikataulujen suunnittelua.

- Jos asiakkaan kanssa käydään esimerkiksi puistossa kävelyllä, taksin varaaminen ja muu suunnittelu pitää aloittaa hyvissä ajoin, Tanja Reuna kuvaa.

Asiakkaiden kanssa on jo voitu tehdä monia kulttuuriin tai hyvinvointiin yleisesti liittyviä arjen asioita, mutta niitä ei ole tehty näkyväksi kirjaamisella. Niitä ei myöskään ole mielletty sellaisiksi, että ne pitäisi kirjata hoitosuunnitelmaan tai potilastietoihin. Nyt niiden merkitys tiedostetaan paremmin.