STEAM Turku järjesti haastekilpailun turkulaisille varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja toisen asteen lapsille ja nuorille. Heidän tehtävänään oli – ei enempää eikä vähempää – kuin ratkaista ihmiskunnan ja maapallomme suurimpia haasteita. Keksiä ratkaisuja ilmastonmuutokseen, luonnon köyhtymiseen ja merten roskaantumiseen. Ratkaisut kerrottiin videon välityksellä.

Kilpailuun saapui yhteensä 55 videota päivähoitoyksiköstä lukioon ja kaikista kolmesta teemakategoriasta (ilmastonmuutos, luonnon köyhtyminen, merten roskaantuminen). Finaaliin valittiin 9 videota. Videot jaettiin osallistujien iän mukaan kolmeen sarjaan, varhaiskasvatus – 2. lk, 3. – 6. lk ja yläkoulu – toinen aste. Videoissa vilisee erilaisia ratkaisuja, joilla maailmasta voidaan tehdä piirun verran parempi paikka: kourin varustetuista kameralaivoista ja roskaroboteista vastamainoksiin sekä kalojen kiertovesikasvatuksen hyötyihin.

– Työt olivat oivaltavia ja ratkaisuehdotuksia maailman suuriin ongelmiin tuli laidasta laitaan. Joukossa oli teknisiä ratkaisuja, toimintaohjeita sekä itse ratkaisuja. Kisatyöt olivat huikeita; niistä heijastui selvästi lasten ja nuorten osaaminen ja ymmärrys globaaleiden ongelmien arkipäivän ratkaisuista. Meillä kasvaa upea sukupolvi, joka ymmärtää, että voimme muuttaa isoja asioita. Tulevaisuus näyttää valoisalta!, kertoo STEAM Turku -koordinaattori Salla Sissonen.

STEAM junior –kilpailun voittajat:

  1. sarja, varhaiskasvatus – 2. lk: Hannunniitun koulu 2CM: Roskarobotti
  2. sarja, 3.-6. lk: Katariinan koulu 6D: Syö kiertovesikasvatettua kalaa
  3. sarja, yläkoulu – toinen aste: Luostarivuoren koulun 8C: Ketään ei kiinnosta ilmastonmuutos

Tuomaristossa istuivat:

Opiskelija Vilhelmiina Hännikäinen, TSYKin luonnontiedelukio (2. lk)
Professori Ilari E. Sääksjärvi, Turun yliopiston biodiversiteettiyksikön johtaja
Professori Jukka Käyhkö, Turun yliopiston maantieteen ja geotieteen laitos, ilmastonmuutosasiantuntija
Varatoimitusjohtaja Tuomas Vasama, Auramarine Oy