Turussa järjestettiin 17.–18.5. energian visualisointiin ja pelillistämiseen keskittynyt hackathon. Hackathonin voitti Punnu Games -yritystiimi lisättyä todellisuutta, vastuullista energiankulutusta ja joukkoistettua kaupunkisuunnittelua yhdistelevällä ideallaan.

Hackathon

Hackathon on tapahtuma, jossa tiimeissä tai yksin kehitellään nopeasti ideoita ja ratkaisuja ja tehdään niistä prototyyppejä. Yleensä hackathonit kestävät muutaman päivän ja niiden henkeen kuuluu läpi yön työskentely. Päämäärä on kehitellä vapaasti erilaisia ideoita ja saada ratkaisuja myös testattua mahdollisimman nopeasti ja vaivattomasti.

SparkUp-startupyhteisön tiloissa järjestetyn tapahtuman tarkoituksena oli löytää tapoja tehdä energian kulutus näkyväksi loppukäyttäjälle, sekä mahdollistaa ja helpottaa muutosten tekemistä kuluttajan näkökulmasta viihdyttävällä tavalla. Voittajajoukkueen Punnu Gamesin ideassa yhdistyi lisätyn todellisuuden käyttäminen kaupunkitilassa hyödyntäen joukkoälyä ja yhteisöjen aktivointia erilaisten innovaatiohaasteiden ratkaisemiseksi.

40 osallistujaa 12 tiimissä

Mukana oli yritystiimejä, opiskelijoita sekä yksi lukiolaisista koostunut tiimi. Tapahtuman aikana eri alojen asiantuntijoista koostuva raati sparrasi ja auttoi osallistujia ideoiden kehittämisessä ja prototyyppien rakentamisessa.

Hackathonin voittaja sai palkinnoksi Turun kaupungin Smart and Wise Turku -kärkihankkeen lahjoittamat 4000 euroa sekä Turku Energian, Fortumin ja Tiedon järjestämää yrityssparrausta. Neljälle kunniamaininnan saaneille joukkueille jaettiin pino Lenovon kannettavia tietokoneita. Voittajajoukkue pääsee kehittämään ideaansa eteenpäin yhdessä tapahtuman järjestäneiden Tulevaisuuden älykkäät oppimisympäristöt  ja Energiaviisaat kaupungit -hankkeiden kanssa. 

Tapahtuman keynote-puheenvuoron piti tulevaisuudentutkija Ilkka Halava, joka halusi kilpailuun osallistuvien pohtivan erityisesti monien energiaan liittyvien nykyratkaisujen järjettömyyttä ja energiamurrokseen liittyviä uusia vaikutusmahdollisuuksia. Energiamurros tarkoittaa energiantuotannon hajautumista suurilta energiayrityksiltä kuluttajille ja paikallisille toimijoille. Esimerkkinä voi käyttää aurinkoenergiaa. Talokohtaiset kennot mahdollistavat yksittäisen kuluttajan sähköntuotannon ja sen myynnin. Yksityishenkilö voi tuottaa aurinkokennoillaan enemmän sähköä kuin mikä hänen oma tarpeensa on. Ylijäämän voi esimerkiksi myydä naapurille. Energiamurros tarkoittaa myös siirtymistä polttomoottoreista sähköisiin ratkaisuihin, eli fossiilisista polttoaineista uusiutuviin energiamuotoihin.

Hackathonilla ratkaisuja energiatehokkuuden parantamiseen

Tuomariston jäsenenä toiminut Smart and Wise Turku -kärkihankkeen hankejohtaja Rami Savila piti esiteltyjä ratkaisuja kiinnostavina:

- Tiimit yhdistivät kekseliäästi digitaalisia ratkaisuja kuten pelillistämistä energiateemaan. Heidän kehittämillä ratkaisuilla voidaan hauskalla tavalla tukea kansalaisten ja erityisesti nuorten ja lasten oppimista energiasta ja omista vaikutusmahdollisuuksista.

Energy Hackathon 2019 -tapahtuman järjestäneet kaksi 6Aika-hanketta keskittyvät uusiin energiatehokkuutta parantaviin ratkaisuihin sekä edistävät energiasta oppimista. Energiaviisaat kaupungit -hanke pyrkii kehittämään uusia, älykkäitä ja vähähiilisyyttä tukevia ratkaisuja kaupunkien asuin- ja palvelukiinteistöjen ​energiatehokkuuden parantamiseen. Lisäksi hankkeessa tarkastellaan alueellisten energiajärjestelmien kehittämistä ja nollaenergiakortteleiden suunnittelua.

Tulevaisuuden älykkäät oppimisympäristöt -hanke pyrkii edistämään käyttäjälähtöisten virtuaalisten ja fyysisten oppimisympäristöjen kehitystä yhdessä yritysten kanssa, esimerkiksi AR- ja VR-teknologiaa hyödyntäen.