Kevään poikkeustila pakotti turkulaiset mediayrittäjät vaihtamaan näkökulmaa. Brave Teddyn Jouni Kurun ja Mikko Kaurion mielestä myös kriisissä kannattaa tehdä sitä, mihin uskoo.

Brave Teddy on kolmen osakkaan turkulainen videotuotantoyhtiö. Mitä teette ja kenelle?

Jouni Kuru: Teemme audiovisuaalisia sisältöjä taiteellisista lähtökohdista brändifokuksella.

Mikko Kaurio: Työskentelemme mainostoimistoille ja suoraan yrityksille. Lisäksi on taiteellisia projekteja, kuten elokuvia, joihin haetaan rahoituksia.

Viime keväänä korona tyhjensi hetkessä työkalenterinne. Miten reagoitte?

Jouni: Vaikka tilanne tuli shokkina, aloimme heti miettiä, mitä teemme, jotta homma pysyy käynnissä.

Mikko: Moni ympärillä oli samassa tilanteessa ja pohdimme, miten voitaisiin puhaltaa yhteen hiileen.

Uudenlainen yhteistyö alkoi turkulaisen joogastudio Pure Moven kanssa. Miten?

Jouni: Olin kuvannut heille talvella brändivalokuvat, joten yritys oli tuttu. He pohtivat, pitääkö yritys sulkea poikkeustilan takia. Heillä on hyvä studio ja vetäjät, meillä on kyky tehdä laadukkaita tuntitallenteita. Avasimme keskustelun, voisiko juttua jatkaa netissä.

Mikko: Viikon päästä tästä kuvasimme jo ensimmäiset jutut.

Saitte Business Finlandilta tukea liiketoimintanne kehittämiseen. Mitä apua tuesta on?

Jouni: Saimme osin rauhoitettua oman toimeentulomme kevääksi. Palkkasimme markkinoinnin ja palvelumuotoilun osaajan kehittämään kokonaisratkaisua siitä, miten tuotamme erilaisille toimijoille videosisältöjä heidän toiminnastaan ja autamme myös niiden myynnissä Pure Move -projektin tavoin.

Korona antoi aikaa edistää pitkäjänteisempiä projekteja. Mitä?

Jouni: Teemme kauhusarjaa yhteistyössä kahden käsikirjoittajan kanssa ja haemme tuotantoon apurahaa. Lisäksi suunnitteluvaiheessa on kaksi lyhytelokuvaa ja yksi dokumentti.

Mikko: Esituotantoa voi tehdä myös korona-aikana: kylvää siemeniä, jotka versovat, kun aika on oikea.

Mitä korona-aika on opettanut teille yrittäjinä?

Jouni: Pitää olla hereillä ja tarttua uusiin ideoihin nopeasti. Uutta pitää kehittää omista vahvuuksista ja siitä, mihin uskoo, silloin ideat ovat kestäviä.

Mikko: Tässä tilanteessa olisi tosi raskasta olla yksin. Olemme nojanneet toisiimme, jotta pysytään pystyssä. Tämä aika pakottaa uusiutumiseen, se on positiivista.

Mitä näkyy tulevaisuudessa?

Jouni: Ennen koronaa ydinliiketoimintaamme on ollut pk-yritysten brändivideot ja somemaailma. Se markkina on nyt täysin arvaamaton, kun tekijäkenttä on levällään. Asiakkaiden ydintoimintaan liittyvät tuotteet ja pidemmän aikajänteen luovat tuotannot ovat meidän vastauksiamme täysin epävarmaan tulevaisuuteen.

Teksti ja kuvat: Heidi Pelander
Video: Simo Ahtee

Tämä juttu ja siihen liittyvä video ovat osa Valoa Turkuun -sarjaa, joka kertoo toiveikkaita ja tulevaisuuteen uskovia tarinoita poikkeuksellisena aikana. Sarja on osa Turun kaupungin Healthy Boost -hanketta, jonka tavoite on kehittää hallintorajat ylittävää yhteistyötä ja uudistaa kaupungin hyvinvointiviestintää. Hankkeen rahoittaa EU:n aluekehitysrahasto.