Juniori AMK:ssa koululaiset pääsevät tutustumaan tieteen ja teknologian maailmaan. Jatkossa STEAM Turun ja Turun ammattikorkeakoulun kokeilu on tarkoitus kasvattaa koskemaan kaikkia turkulaisia viitosluokkia.

Käsien pesun jalo taito

Medisiinan pienessä luokkatilassa on kymmenkunta Martin yksikön viitosluokkalaista. Kolmannen vuoden bioanalytiikan opiskelija Alma Saarinen suihkuttaa oppilaiden käsiin rasvaa ja kertoo heille tehtävästä:

- Hierokaa ainetta käsiinne ja kurkatkaa, miltä lika näyttää teidän käsissänne. Menkää sen jälkeen pesupisteelle pesemään kätenne mahdollisimman huolellisesti. Tulkaa sitten uudestaan kurkkaamaan, kuinka paljon saitte likaa pois käsistänne.

Hetken päästä oppilaat saapuvat takaisin ultraviolettivaloa heijastavan laitteen luokse, joka muistuttaa julkisista saniteettitiloista löytyvää käsienkuivainta. Kurkistus laitteen sisään näyttää, kuinka paljon käsiin jäi likaa.

Viitosluokalla opiskeleva Elias nauraa, että kädet eivät puhdistuneet kovin hyvin.

- Kynsien alle ja kämmenten päälle jäi aika paljon likaa.

Myös Erin ja Alisa huomasivat, että käsiin jäi pesun jälkeen helposti likaa. Erin kertoo:

- No, sitä yleensä jäi kynnen alle ja kynsien päälle.

Kannattaa pestä aika huolellisesti ne kädet.

Oppilaat oppivat opiskelijoilta

Elias, Erin ja Alisa ovat tutustumassa Juniori AMK:hon, jossa viitosluokkalaiset saavat mahdollisuuden oppia taidetta, tekniikkaa ja terveyttä innostavalla ja käytännönläheisellä tavalla. Medisiinassa järjestetyssä työpajassa on keskitytty muun muassa pipetointiin ja mikroskoopin kanssa työskentelyyn.

Erinin ja Alisan mielestä työpajapäivä on ollut mielenkiintoinen, eikä Alisa säästele ylisanoja työpajapäivästä puhuessaan:

- Ehkä hauskin retki, mitä on tehty.

Myös Elias on tyytyväinen päivän antiin.

- Onhan tämä aika kivaa verrattuna kouluun.

Ennen työpajaa oppilaat ovat tutustuneet biologian tunneilla valko- ja punasoluihin sekä erilaisiin veriryhmiin. Martin yksikön opettaja Markus Martikaisen mielestä on tärkeää, että oppilaat tutustuvat myös oikeaan maailmaan, eikä asioita vain lueta kirjoista.

- Konkreettisen oppimisen avulla oppilaat näkevät, mitä kaikkea ihmiskehosta saadaan laboratoriossa selville. Koulun ulkopuolella järjestettävät tapahtumat valmistavat heitä myös uusiin tilanteisiin, kun täällä he joutuvat keskustelemaan asioista usean eri aikuisen kanssa.

Opiskelijat opettavat oppilaita

Junioreiden pajoja ohjaavat ensimmäisen, toisen ja kolmannen vuoden opiskelijat. Kokonaisuus on liitetty osaksi opiskelijoiden projektiopintoja. Turun AMK:n koulutuksen kehittämisen päällikkö Minna Scheinin kertoo.

- Juniori AMK on hieno esimerkki AMK-opintojen kytkemisestä aitoihin kehittämisprojekteihin. Opiskelijamme saavat ainutlaatuisia kokemuksia kertoessaan tulevista ammattialoistaan viitosluokkalaisille junioreille.

Juniori AMK:n pilottivaiheessa konseptia kokeillaan kolmellatoista luokalla. Pajojen aiheet vaihtelevat kiertotaloudesta laboratoriotutkimukseen.

Viitosluokkalaisten opettajana Medisiinassa toiminut Saarinen kertoo, että Juniori AMK:ssa ammattikorkeakouluopiskelijat pääsevät toimimaan asiantuntijoina. Se lisää heidän itsevarmuuttaan omaa osaamistaan kohtaan. Viitosluokkalaisille työpajat avaavat näkymiä erilaisiin ammatteihin. Siitä olisi voinut olla aikoinaan apua hänelle itselleenkin.

- Halusin olla viitosluokalla muotisuunnittelija. Sanoin myös, että ikinä en terveysalalle mene. Elämä tekee kuitenkin omat mutkansa, ja olen ihan tyytyväinen valintoihini.

Kokeilusta velvoittavaksi sisällöksi

Juniori AMK on STEAM Turun ja Turun ammattikorkeakoulun yhteistyön tulosta. Turun kaupungilla hankekoordinaattorina työskentelevä Teija Murmann kertoo, että yhteistyön tavoitteena on tehdä Juniori AMK:sta ensi lukuvuodesta alkaen velvoittava sisältö Turun kaupungin sivistystoimialan Elämyspolkuun. Jatkossa kaikki turkulaiset viidesluokkalaiset osallistuisivat siten Juniori AMK:n työpajoihin. Tällä hetkellä viitosluokkien velvoittavia Elämyspolku-käyntejä ovat esimerkiksi käynnit Turun Linnassa ja Wäinö Aaltosen museossa.

– Elämyspolku on Turun kaupungin sivistystoimialan toimintamalli, jossa hyödynnetään erilaisia työtapoja ja oppimisympäristöjä ja jossa työskentelyä viedään säännöllisesti ulos luokkahuoneesta. Juniori AMK onkin loistava esimerkki eri kouluasteiden ja toimijoiden välisestä yhteistyöstä, sanoo Turun perusopetuksen palvelualuejohtaja Tommi Tuominen.

Murmannin mielestä Juniori AMK:ssa on parasta se, että se tarjoaa ilon kautta oppimisen kokemuksia.

- Kokeilemalla ja yrittämällä voi oppia uutta, eikä täällä kenenkään tarvitse pelätä, että ei osaa tai epäonnistuu. Yhteistyön kautta opimme toisiltamme, ja sitä kautta löydämme uutta iloa ja energiaa oppimiseen. Toivottavasti siitä syntyy myös uusia oivalluksia.

Katso alta video Juniori AMK:n työpajatyöskentelystä, aiheena käsienpesu. Käsienpesu-videon voit katsoa myös Youtubessa.