Verkkokauppa ja kiireinen ravintolakesä pelastivat Kauppahallin Herkkunuotan koronavuoden. Kauppias Johan Hellsten toivoo, että ihmisten auttamisenhalu jäisi elämään myös poikkeuksellisen ajan jälkeen.

Johan Hellsten, pidät kalaliike Herkkunuottaa puolisosi Taina Hellstenin kanssa Turun Kauppahallissa. Mikä työnjakonne on?

Roolimme ovat hyvin selkeät. Minä innostun, ideoin, pulisen ja teen. Taina on järjen ääni, joka pitää langat käsissään, jotta asiat oikeasti tapahtuvatkin.

Koronakevät hiljensi Kauppahallin kalaliikkeen ja sulki ravintolat, joille myytte kalaa. Miten reagoitte tilanteeseen?

Melkein kaikki työntekijät pitivät vuosilomia jo keväällä, millä vältettiin lomautukset lähes kokonaan. Lyytin Petri Holménin avustuksella laitoimme Herkkunuotan nettikaupan käyntiin yhdessä illassa. Siinä turkulainen yritys auttoi toista yritystä hyvää hyvyyttään, se oli hienoa. Auttamishalu nousee kriiseissä pinnalle, sen toivoisi jatkuvan korona-ajan jälkeenkin.

Miten tilanne muuttui kesällä?

Kun ravintolat aukesivat, kalan kysyntä oli kova ja teimme ankarasti töitä. Kesästä tuli ehkä jopa hieman parempi kuin tavallisesti. Kauppahallin bistroa ajatellen jännitti, mitä tapahtuu, kun ulkomaalaiset turistit puuttuvat. Onneksi suomalaisia turisteja riitti, ja bistro pysyi normaalin kiireisenä.

Miten toimintanne on muuttunut koronan myötä?

Elintarvikealalla paikkojen puhtaana pitäminen on normaalia duunia. Siivoaminen ja puhtaanapito on nyt muuttunut vielä voimakkaammin desinfioimiseksi. Seuraamme sääntöjä ja rajoituksia päivittäin ja reagoimme niihin. Niitä miettivät kalakauppiasta viisaammat ihmiset, ja vastaan kiukuttelu on turhaa.

Miten arvioisit koronavuotta Herkkunuotan näkökulmasta kokonaisuudessaan?

Tämä on ollut raskas ja mielenkiintoinen vuosi, mutta yöunia ei ole tarvinnut yrityksen takia menettää. Supervoitto on ollut se, että henkilökunnan ei ole tarvinnut pelätä työpaikkojensa puolesta. Jos tulos on vähän pienempi kuin viime vuonna, se ei edes harmita.

Mitä vuosi on opettanut sinulle yrittäjänä?

Hereillä pitää olla. Jos muutoksia tulee, pitää miettiä, miten ihmisiä voi palvella eri tavalla, jotta yritys pysyy asiakkaiden mielissä ja elinvoimaisena.

Mistä itse ammennat valoa tähän aikaan?

Tässä työssä ilo tulee ihmisten palvelemisesta ja siitä, että voi tuottaa mielihyvää muille. Se ei ole kriisin myötä muuttunut mitenkään.

Sinut valittiin Turun positiivisimmaksi keskellä koronavuotta. Miltä tunnustus tuntuu?

Se oli mahtava, iloinen ja hauska yllätys. Positiivinen ajattelu auttaa monen asian läpi, vaikkei se kaikkea pelasta. Tämmöisessä ajassa se korostuu: vaikka moni asia on tosi huonosti, väleistä löytyy hyviäkin asioita, jos niitä haluaa löytää.

Teksti ja kuvat: Heidi Pelander
Video: Simo Ahtee

Tämä juttu ja siihen liittyvä video ovat osa Valoa Turkuun -sarjaa, joka kertoo toiveikkaita ja tulevaisuuteen uskovia tarinoita poikkeuksellisena aikana. Sarja on osa Turun kaupungin Healthy Boost -hanketta, jonka tavoite on kehittää hallintorajat ylittävää yhteistyötä ja uudistaa kaupungin hyvinvointiviestintää. Hankkeen rahoittaa EU:n aluekehitysrahasto.