Pyöräilyn kehittäminen

Pyöräilyn merkitys korostuu entisestään tulevaisuuden ruuhkautuvassa kaupunkiliikenteessä. Mitä suurempi osa matkoista tehdään pyöräillen, sitä vähemmän on autoliikenteen ruuhkia ja sitä sujuvampaa liikenne on. Kun kaupunkirakenne on sellainen, että matkat ovat henkilöauton sijaan mahdollista tehdä pyöräillen, vie liikkuminen vähemmän tilaa ja aiheuttaa vähemmän kustannuksia.

Pyöräilyllä on monia muitakin hyötyjä. Se ei aiheuta kasvihuonekaasupäästöjä, ilmansaasteita tai melua. Pyöräilijä puolestaan hyötyy liikunnasta ja sen terveysvaikutuksista. Pyöräilyyn liittyvien palvelujen kehittäminen onkin keskeistä myös kaupunkikehitykseen, ilmastoon ja hyvinvointiin liittyvien strategisten tavoitteiden saavuttamiseksi. 

Selkeästi perille

Turun seudulla on aloitettu pyöräliikenteen viitoituksen uudistaminen.

Tähän mennessä on viitoitettu seuraavat reitit:

  • Lietoon johtava reitti 9
  • Littoisten kautta Piikkiöön johtava reitti 10
  • Kaarinan kautta Piikkiöön johtava reitti 11
  • näiden reittien välinen kehäreitti 21
  • koko kehäreitti 22
  • Ruissalon Saaronniemeen johtava reitti 1
  • Naantaliin Pernon kautta johtava reitti 2
  • Naantaliin Raision kautta johtavalle reitti 4
  • Hirvensaloon johtavalle reitti 12.
  • Saariston pieni rengastie
  • kansainvälinen EuroVelo 10 -reitti

Vuoden 2022 aikana suunnitellaan viitat reiteille 3, 5–8, 21 ja 23. Uudet viitat pohjoisen suunnan pyöräilyreiteille asennetaan todennäköisesti vuonna 2023.

Turun seudun opastettavat pyöräreitit. Kuva: Varsinais-Suomen ELY-keskus

Viitoissa numeroidut reitit tunnistaa punaisesta ympyrästä. EuroVelo10-reitillä on oma tunnus, jossa on numero 10 ympyröitynä EU:n lipusta tutuilla keltaisilla tähdillä. Saariston pienen rengastien viitoituksessa on käytetty kansallisen matkailutien omaa tunnusta, jossa valkoisella pohjalla on sininen aalto ja keltainen aurinko.

Liikennesuunnittelun työpöydällä

Katujen uusia liikennejärjestelyjä suunnitellaan sekä liikennesuunnittelun että kaupunkiympäristön toteutussuunnittelun vastuualueella. Liikennesuunnittelu vastaa kadun pinnan yläpuolella olevista liikennejärjestelyistä ja toteutussuunnittelu vastaa kadun pintamateriaaleista sekä pinnan alapuolisista rakennekerroksista. Liikennesuunnittelu vastaa myös liikennemerkkien ja liikennevalojen suunnittelusta.

Tällä hetkellä työn alla olevat pyöräilyhankkeet

Valmistuneet pyöräilyhankkeet

  • Humalistonkadun pyöräkaistat (2017)
  • Kaskenkadun pyöräkaistat (2018)
  • Puutarhakadun pyörätie (2019)
  • Uudenmaantien laatukäytävä (2020)
  • Tammispaltantien pyörätie (2021)
  • Tykistökadun pyörätie ja Lemminkäisenkadun pyörätien levennys (2021)
  • Itäisen Pitkäkadun pyöräkaistat (2022)
  • Kauppias Hammarin kadun pyöräkatu (2022)
  • Rehtorinpellonkadun pyöräkatu (2022)

Uudet katu- ja puistosuunnitelmat asetetaan maankäyttö- ja rakennuslain mukaisesti nähtäville kahden viikon ajaksi ennen päätöksentekoprosessia. Nähtävillä olevat katusuunnitelmat julkaistaan Turun kaupungin kuulutuksissa keskimäärin kerran kuukaudessa osoitteessa: www.turku.fi/kuulutukset

Pienliikenteen matkaketjujen kehittämishanke (PIMAKE)

Kaupungilla käynnissä olevan PIMAKE-hankkeen tavoitteena on kehittää pyöräpysäköintiä sekä uusien pyöräpysäköintipaikkojen rakentamista liikenteen solmukohtiin ja matkaketjujen loppupäihin. Hankkeessa valmistellaan pyöräpysäköinnin yleissuunnitelma, joka ohjaa pyöräpysäköinnin kehittämistä tulevina vuosina.