Aninkaisten konserttitalo ja Turun ammatti-instituutti

Alueen kaavoituksen tilanne

Asemakaavanmuutoksen tarkoituksena on määrittää konserttitalon ja ammatti-instituutin uusi käyttötarkoitus sekä tutkia alueen täydennysrakentamisen mahdollisuuksia.

Kehittyvä Aninkaisten alue on yksi Turun kaupungin keskustan kehittämisen kärkihankkeen osa-alueista. Tavoitteena on kehittää aluetta kiinteämmäksi osaksi kaupunkikeskustaa ja mahdollistaa mm. matkakeskus.

Turun uuden musiikkitalon valmistuttua Aninkaisten konserttitalon tilat tyhjentyvät. Myös Turun ammatti-instituutti muuttaa Kupittaalle uusiin tiloihin niiden valmistuttua. Uuteen käyttöön vapautuvien kiinteistöjen kehittäminen ja tuleva käyttö vaikuttavat merkittävästi Aninkaisten alueen luonteeseen.

Turun kaupunki järjesti 29.3. - 4.8.2022 suunnittelu- ja toteutusryhmille suunnatun tontinluovutuskilpailun Aninkaisten konserttitalon ja Turun ammatti-instituutin tontin kehittämisestä vastaavan uuden omistajan ja rakennuttajan / rakentajan valitsemiseksi.

Kilpailuohjelma liiteasiakirjoineen hyväksyttiin kaupunginhallituksessa 21.3.2022.

Kilpailussa on painotettu innovatiivista ja arkkitehtonisesti korkeatasoista kokonaisratkaisua. Arvostelussa on pidetty kokonaisratkaisun ansioita tärkeämpänä kuin yksityiskohtien virheettömyyttä. Arvioinnissa on kiinnitetty huomiota siihen, että kilpailun tuloksena Aninkaistenkatu 7–9:ään rakentuisi korkeatasoinen, toiminnoiltaan monipuolinen kaupunkikeskustaa elävöittävä hybridikortteli, joka täydentää kaupunkikuvaa onnistuneesti.

Tontinluovutuskilpailun voitti ehdotus ”Agora”

Kaupunginhallitus päätti valita 7.11.2022 tontinluovutuskilpailun voittajaksi kilpailuehdotuksen ”Agora”.

Kilpailuehdotus ”Agora” yhteensovittaa luontevasti uutta ja vanhaa säilyttäen kaikki asemakaavaluonnoksessa suojelumerkinnällä osoitetut rakennukset. Ehdotus nähdään kaupunkikuvallisesti harkittuna ja tasapainoisena kokonaisuutena, joka sisältää monipuolisia käyttötarkoituksia ja vahvistaa osaltaan elävää kaupunkikeskustaa. Suunnitelman puolijulkinen ja -yksityinen korttelipiha sekä kattopiha ovat vehreitä ja viihtyisiä. Esitetyt kulkuyhteydet ja puolijulkinen aukio kytkevät korttelin luontevasti ympäristöönsä.

Nimikuorien avaamisen jälkeen kilpailuehdotuksen ”Agora” tekijöiksi osoittautuivat Rakennusliike Lapti Oy ja Lunden Architecture Company.

Voittaneen työn pohjalta Turun kaupungin on määrä laatia yhteistyössä valitun toteuttajan kanssa asemakaavaehdotus, joka viedään hyväksyttäväksi kaupunginvaltuustoon. Jatkoneuvottelut voittajan kanssa on aloitettu alkuvuodesta 2023. Asemakaavaehdotuksen hyväksyy Turun kaupunginvaltuusto.

Kiinteistöt luovutetaan vaiheittain niiden vapautuessa. Turun uuden musiikkitalon valmistuttua Aninkaisten konserttitalon tilat tyhjentyvät. Turun ammatti-instituutti muuttaa Kupittaalle uusiin tiloihin niiden valmistuttua. Tontinluovutusehtoihin sisältyy ehto kilpailun voittaneen ehdotuksen arkkitehtonisen hengen mukaisesta rakentamisesta.

Kaikki vastaanotetut kilpailuehdotukset: