Turku.fi – syönyt liikaa sisältöä eikä paikat enää kestä?

Lähtölaskenta alkaa kohti uutta verkkopalvelua – kerro meille mitä juuri sinä tarvitset ja haluat!


Perustiedot:

  • Nimi: Turku.fi
  • Syntymäaika: 1998, nykyisessä Drupal 7 -julkaisujärjestelmässä 1.7.2015 alkaen (kuvia matkan varrelta voi katsoa arkistosta)
  • Jälkeläiset: n. 50 omaa alisivustoa
  • Sukulaiset: Jyväskyla.fi, Pori.fi, Varkaus.fi
  • n. 400 sisällöntuottajaa
  • sisältösivuja yli 200 000 
  • n. 8 miljoonaa käyntiä vuodessa
  • Isot elämänmuutokset: PTV-out-rajapintaratkaisu 2017, https-protokollaan ja uudistettuun palvelinarkkitehtuurin siirtyminen: syksy 2020, saavutettavuusparannuksia 2020-2021

Oireet:

  • Muistiongelmia? Kyllä. 
  • Liikkeiden hidastumista? Kyllä.
  • Ajoittaista jumitusta, aivosumua ja sekavuutta? Kyllä.
  • Tarve huolto- ja hoivatoimenpiteisiin? Jatkuvaa.
  • Riskiä epämääräisille vuodoille? Ei, mutta ensi vuonna ikää tulee olemaan niissä määrin että riski alkaa kasvamaan ja lääkitys lakkaa


Diagnoosi: Fyysinen ikääntyminen ja muistiongelmat. Ajoittainen sekavuus. Syönyt liikaa sisältöä.

Hoitosuunnitelma: valmistelussa, aktiiviset toimenpiteet v. 2022-2023.
Alustavissa suunnitelmissa siirtyä käyttämään tuoreinta Drupal-järjestelmää sekä mahdollisesti Wordpress-ratkaisuja.  Sisältöä luodaan ajatellen sitä, mitä asiakas etsii ja miten toimii, ei siten kuin kaupunki parhaaksi katsoo.

Epikriisi:

Julkaisujärjestelmien elinkaaressa vuonna 2015 julkaistu Turku.fi-verkkopalvelu on jo seniori-iässä. Drupal 7 -teknologian päällä köllöttävä hyvin syönyt jättiläisemme siirtyy lopullisesti eläkkeelle viimeistään marraskuussa 2022, kun järjestelmätuki siihen päättyy, ja tietoturvapäivityksiä ei ole enää saatavilla. 

Olen itse seurannut Turku.fi-verkkopalvelun vaiheita aina suunnittelusta ja synnytystuskista aktiiviseen käyttövaiheeseen, perheenlisäyksiin uusine alisivustoineen ja viime aikoina yhä enenevissä määrin erilaisiin korjauksiin. Kun toimin vuonna 2015 silloisen kasvatus- ja opetustoimen verkkotoimittajana, Drupal-järjestelmään siirtyminen vanhasta Fujitsun NC-järjestelmästä oli hyppy tulevaisuuteen. Tuolloin halusimme sivuillemme paljon isoja kuvituskuvia ja siirtyminen täysin responsiiviseen, mobiiliskaalautuvaan sivuun oli tarpeellinen vaatimus. Oli ihmeellistä ja kunnioitettavaa, että Turku jakoi lähdekoodinsa myös muiden kuntien käyttöön. 

Milloin se on valmis ja täydellinen?

Verkkomaailmassa on fakta, ettei sivusto ole koskaan valmis tai täydellinen. Turku.fi on vuosien aikana syönyt sisäänsä tuhansia sisältösivuja, uutisia, nostoja, alisivustoja, henkilötietokortteja, projektikortteja, tiedostoja, kuvia ja videoita. Olemme seuranneet sen käyttöä ja käytettävyyttä erilaisilla ohjelmilla ja mittareilla kuten SiteImprovella, Google Analyticsilla, React & Sharella sekä tehneet säännöllisin väliajoin käytettävyyskyselyjä.

Jokaisesta palautteesta olemme saaneet paljon ideoita kehitystyöhön

Jokaiseen palautteeseen on vastattu ja mikäli korjaustoimenpide on ollut mahdollista toteuttaa, siihen on puututtu. Ikävä kyllä isot rakenteelliset toimenpiteet ovat olleet mahdottomia toteuttaa nykyisen järjestelmän lainalaisuuksilla mutta jokaisesta palautteesta olemme saaneet paljon ideoita kehitystyöhön. 

Mitä todella tarvitsemme ja mikä tuottaa iloa?

Joskus kuitenkin käy niin että kun liitoksistaan natiseva varasto on niin tupaten täynnä tavaraa, mitään ei enää löydy ja siivoaminen tuottaa vain enemmän sotkua, on aika aloittaa alusta. Käynnistämme  sisällön suhteen pian perinpohjaisen "konmarituksen" siitä, mitä todella tarvitsemme ja mikä tuottaa iloa. Meillä viittaan sekä sisällöntuottajiin, jotka ovat yrittäneet luoda järjestystä alati paisuvaan ja paikattuun Turku.fihin, toisaalta kaikkiin käyttäjiin, jotka yrittävät löytää kaipaamaansa tietoa sisältö- ja linkkiviidakosta. 

Olennainen tieto hukkuu massaan ja asiointipolku saattaa katketa turhautumiseen

Käyttäjätutkimusten ja palautteiden perusteella Turku.fi on osin sekava ja tietoa ei oikein löydy lukuisten linkkien ja uudelleenohjausten loopeista. Tekstiä on siis liikaa tai se on järjestelty niin että olennainen tieto hukkuu massaan ja asiointipolku saattaa katketa turhautumiseen. Tämä ei tuota iloa vaan pettymystä. Palautteiden perusteella myös sivuston ulkoasu kaipaisi freesausta nykypäivään, asiointipainikkeet ovat hankalia tai ne puuttuvat ja kuvamaailmakin herättää närää. Onneksi Turku.fi-sivusto on kerännyt yhtä lailla kiitostakin, jopa valtakunnallisella mittapuulla. 

Tulevaisuudessa tekstimassaa on vähemmän ja se on jaoteltu selkeämmin.

Se mitä me siis tarvitsemme on saavutettava, käyttäjäystävällinen, selkeä, informatiivinen ja moderni verkkopalvelu, joka palvelee niin suurta osaa käyttäjistä kuin se vaan on mahdollista. Tulevaisuudessa tekstimassaa tulee olemaan vähemmän ja se on esitetty ja jaoteltu selkeämmin. Mikä tuottaa iloa on onnistunut asiointikokemus, löytynyt tieto ja innovatiivisesti esitetty matka kaikkeen siihen mistä käyttäjä voisi olla kiinnostunut ja mitä uusia oivalluksia ja ideoita se käyttäjässä herättää. Työtä tehdään ajatellen sitä, mitä asiakas etsii ja miten toimii, ei siten kuin kaupunki parhaaksi katsoo.

Kohti verkkopalvelu-uudistusta

Olen työskennellyt nyt viimeisen vuoden verkkopalveluasiantuntijan sijaisena ja saanut tehtäväkseni valmistella verkkopalvelu-uudistusta. Koen että turku.fi:n uudistaminen ainoastaan teknisesti ei ole riittävää vaan sisältömme vaativat yhtä lailla uudistamisen. 

Turku.fi-verkkopalvelu-uudistus käynnistyy alkuvuodesta 2022. 

Verkkopalvelu-uudistus nojaa pitkälti Drupal 7 -tuen loppumiseen marraskuussa 2022. Teknisen julkaisujärjestelmän vaatimusmäärittelyt ja siihen liittyvät kilpailutukset alkavat syksyllä 2021 ja varsinainen Turku.fi-verkkopalvelu-uudistus käynnistyy alkuvuodesta 2022. 

Käynnissä on kuitenkin jo uudistuksen toinen puoli, sisällöllinen uudistus. Vuosi sitten käynnistyneissä valtiovarainministeriön rahoittamissa digikannustinhankkeissa mennään vauhdilla eteenpäin ja ne luovat pohjaa myös Turku.fi:hin.

Digikannustinhankkeista palvelumuotoiluosaamista

Molemmissa hankkeissa – palvelupolkujen kehittämishankkeessa sekä tapahtuma-harrastus- ja koulutusdatahankkeessa on mukana vahva asiakaslähtöisyys; palvelumuotoilun ammattilaiset ovat mukana testaamassa ja testauttamassa uusia toiminnallisuuksia niin että ne ovat mahdollisimman käytettäviä ja selkeitä. Hankkeiden tuotoksina syntyy mallit esittää palveluja selkeästi ja innovatiivisesti sekä hakea, tuottaa ja luokitella tapahtuma- harrastus- ja koulutusdataa tarvelähtöisesti. 

Opit ja kokemuksen näiden VM:n hankkeiden kanssa ovat olleet niin hyviä, että samanlaista palvelumuotoiluun perustuvaa suunnittelua on ajatuksena jatkaa myös koko Turku.fi-uudistuksen kanssa. 

Tule mukaan testaamaan ja kertomaan mielipiteesi!

Tällä hetkellä on käynnissä testausvaihe uudenlaisien palvelupolkujen esittämiseen kunnan verkkosivuilla. Aikaa tutustua ja kommentoida näitä on keskiviikkoon 30.6. joten käy ihmeessä kurkistamassa ja antamassa mielipiteesi! Valitettavasti testiä ei pysty tekemään puhelimella, mutta tietokoneella, ja tabletilla vaaka-asennossa onnistuu.

Jos sinua kiinnostaa saada tietoa käynnissä olevista digikehittämisen kohteista, voit liittyä Facebookissa pyörivään Digiraatiin, jonne vinkkaamme aina uusista vaikuttamisen mahdollisuuksista. Jos et halua käyttää Facebookia, voit lähettää minulle sähköpostiosoitteesi, niin välitän testauskutsut mailitse. Digiraati aktivoituu Turku.fi-verkkopalvelu-uudistuksen aktiivisessa vaiheessa mutta jos haluat kertoa ideoistasi ja toiveistasi jo nyt, voit osallistua avoimeen keskusteluun Digiraadissa tai lähettää minulle sähköpostia. 

Nanna Madetoja

Tietoa kirjoittajasta

Nanna
Madetoja
Verkkopalveluasiantuntija
Kirjoittaja on runotutkija, joka opetteli koodaamaan. Hän on työskennellyt Turun kaupungilla 15 vuotta, mm. luovan toiminnan ohjaajana, verkkotoimittajana, viestintäpäällikkönä ja verkkokehittäjänä. Hän on kiinnostunut siitä miten ihmiset käyttäytyvät verkossa ja miten saisi verkkosisällöistä saavutettavia ja iloa tuottavia aivan kaikille.