Kuparivuoren koulun 4B-luokka vietti onnistuneen retkipäivän Turussa

Riemu oli suuri, kun tieto Föli-kilpailun voitosta saapui luokkaamme!

Föli järjesti keväällä 2019 Turun, Kaarinan, Raision, Naantalin, Liedon ja Ruskon peruskoululaisille kilpailun, jossa oli palkintona luokkaretki eli Fölin matkailijaliput sekä elokuva- ja herkkuliput koko luokalle. Arvontaan osallistuakseen luokkien tuli pohtia omaa kotiseutuaan ja miettiä, mitkä paikat voisivat olla kivoja, bussilla saavutettavia kohteita esimerkiksi kesälomaa viettäville sekä tehdä näistä merkinnät Pysähdyn täällä -palveluun. Saimme useita kekseliäitä vinkkejä ympäri Föli-aluetta - kiitos kaikille osallistujille! Kilpailun voittajaksi arvottiin Kuparivuoren 4B-luokka Naantalista. Voittajaluokan jättämissä monipuolisissa vinkeissä keskityttiin Kuparivuoren koulun lähipysäkin, 3221/Kuparivuori, läheisyyteen ja esiin tuotiin muun muassa Naantalin vierasvenesatama sekä Naantalin vanha paloasema. Koululaisten sekä muiden Pysähdyn täällä -sivuston vierailijoiden jättämiin vinkkeihin voi tutustua täällä: www.pysahdyntaalla.fi/

Alla voittajaluokan opettajan kirjoittamia tunnelmia kilpailusta ja luokkaretkestä.

“Lähdimme luokkaretkelle elokuviin maanantaina 27.5. Koulupäivä alkoi vasta klo 11 ruokailulla. Lähdimme matkaan hyvissä ajoin Fölillä varautuen siihen, että bussissa on ruuhkaa, mutta iloksemme huomasimme mahtuvamme kaikki samaan bussiin ja vielä istumaankin. Matkamme Naantalista Turkuun Fölillä kesti 40 minuuttia ystävällisen ja turvallisen kuljettajan kyydissä.  Jokainen oppilas huolehti itse fölikortistaan eikä kukaan kadottanut korttiaan. Yksi korteista rutistui rullalle oppilaan kädessä kaikessa jännityksessä, mutta silti sekin toimi bussin kortinlukijassa. Suosituimmat paikat bussissa olivat takapenkillä.

Perillä Turussa kävelimme ensin Aurajoen rannassa nauttien aurinkoisesta säästä. Kun elokuvateatterin ovet aukesivat, suuntasimme sinne hankkimaan kupongilla leffaherkuiksi limua ja poppareita. Saimme kassalle oikein ruuhkan aikaiseksi.

Olimme oppilaiden kanssa yhdessä äänestäneet elokuvan, jota menimme katsomaan. Lähes yksimielinen päätös oli Aladdin, joka tuli juuri ensi-iltaan ennen viimeistä kouluviikkoa. Pääsimme salissa kaikki samalle riville istumaan ja jokainen vielä oman kaverinsa viereen, niin kaikki olivat tyytyväisiä. Elokuva oli elämys! Vaikka se oli K7-elokuva, oppilaat pitivät sitä paljon jännittävämpänä hurjine tehosteineen. Vaikka Aladdinin tarina oli vanhasta piirretystä Disney-elokuvasta oppilaille tuttu, aidot näyttelijät tekivät elokuvasta mielenkiintoisemman ja uskottavamman. Tanssi- ja laulukohtaukset olivat myös vaikuttavia. Elokuvassa oli paljon huumoria ja mielenkiintoiset tapahtumapaikat. Aladdin sopi mainiosti sekä lapsille että aikuisille.

Elokuvan jälkeen matkustimme vielä Fölin kyydissä sujuvasti takaisin Naantalin ja tyytyväiset oppilaat päättivät koulupäivänsä klo 18.

Kaiken kaikkiaan kevätretki oli oikein onnistunut. Oppilaat tykkäsivät matkustaa bussilla. Kaikki sujui hyvin. Aurinko paistoi. Aladdin-elokuva oli nappivalinta. Leffaherkut maistuivat kaikille. Oli myös kiva päästä yhdessä retkelle ja saada vaihtelua kouluarkeen.

Pysähdyn täällä -kilpailu oli oppilaiden mielestä myös mielenkiintoinen ja innostava. Valitsimme koulun lähipysäkin ja mietimme luonto-, liikunta- ja kulttuurikohteita sen läheltä. Ja niitähän Naantalin Kuparivuorella riittää! Oppilaat keksivät ja kuvasivat vinkkejään parina päivänä ryhmissä ja syöttivät itsenäisesti vinkit Pysähdyn täällä -sivustolle nettiin. Kaikki sujui helposti ja hyvin. Sitten jännitimme yhdessä, josko onnistuisimme voittamaan luokalle hienon palkinnon. Riemu oli suuri, kun tieto voitosta saapui luokkaamme!”

Föli onnittelee voittajia ja toivottaa tsemppiä alkaneeseen uuteen kouluvuoteen!

Pysähdyn täällä on Fölin ylläpitämä palvelu, jonka ideana on osoittaa miten hyvin koko Föli-alue on saavutettavissa joukkoliikenteellä. Palveluun voi kuka tahansa tehdä merkintöjä eri kategorioittain; palvelussa voi vinkata esimerkiksi alueen upeimmasta kaupunkimiljööstä tai merinäkymästä, ihanasta kahvilasta tai kivasta ulkoilureitistä. Ehtona merkinnälle on se, että kohde on saavutettavissa joukkoliikenteellä. Vinkkimerkinnät tehdään Föli-pysäkeille (bussi- ja vesibussipysäkit, kaupunkipyöräasemat).

Tee merkintä ja/tai tutustu vinkkeihin: www.pysähdyntäällä.fi