Ei vain tiskin takana – aikuisten asiakkaiden ohjaaminen lukuharrastuksen pariin

Kasvokkain tehty vinkkaus on aivan omassa, arvokkaassa sarjassaan.

Suomalaiset ovat siinä suhteessa onnekasta kansaa, että meiltä löytyy runsaasti muistoja lapsuuden kirjastoista ja niiden henkilökunnasta. Nykyisin julkisuudessa käydään keskustelua milloin nuorten heikentyneistä lukutaidoista, milloin poikien lukemattomuudesta. Ymmärrettävä keskittyminen erityisryhmien tukemiseen on mielestäni jättänyt hiukan hämäräksi sen arkisen lukemisen edistämiseen tähtäävän työn, jota kirjaston aikuisten osastoilla tehdään. Aikuiset asiakkaat nähdään usein homogeenisena joukkona, vaikka siihen vasta kaikki elämän ja osaamisen kirjo mahtuukin.

Oma toimipisteeni on Turun kaupunginkirjaston kunniakas vanha kirjastotalo, jossa sijaitsee pääkirjaston kirjallisuusosasto. Työskentelen kirjastonhoitajana ja sisältöjen avaaminen asiakkaille on lähellä sydäntäni. Meitä on joskus kritisoitu siitä, että ”istumme vain palvelutiskissä”, mutta asiakaspalvelupisteellä päivystäminen on vain pieni osa siitä asiakaspalvelutyötä mitä teen. Kontaktia ottavat asiakkaat tulevat tiskille pyytämään lukuvinkkejä, mutta lukusuosituksia saa myös ikkunalautojen ja näyttelypömpeleiden aineistonostoista, joihin henkilökunta kokoaa luettavaa, kuunneltavaa ja katsottavaa tietyn teeman tai merkkipäivän tiimoilta. Näistä aineistonostoista voi usein ottaa mukaansa myös kauniisti taitellun listan, jonka avulla voi lainata myöhemminkin.

Lukuvinkkauksessa laitetaan usein oma persoona peliin.

Moni muistaa nähneensä kirjahyllyissä esillä olevia kirjoja. Nokkela kirjastonhoitaja käy useita kertoja viikossa hyllyväleissä vaihtamassa esiteltävän kirjan johonkin ajankohtaiseen tai muuten vain huomion ansaitsevaan. Ja kuinka ollakaan, telineestä ne lähtevät lukemista etsivän matkaan. Asiakas ei huomaakaan saaneensa kirjavinkkausta.

Lukuvinkkejä hihasta nykäisemällä

Kasvokkain tehtävä lukuvinkkaus on räätälöityä palvelua parhaimmillaan, ja sitä saa hihasta nykäisemällä. Aivan vaivatta se ei kuitenkaan onnistu, vaan saatan kysyä paljonkin tarkentavia kysymyksiä: Mitä luit viimeksi? Mistä pidät? Mihin petyit? Oliko aihe kurja vai oliko teksti liian haastavaa? Onko sinulla joku aihe mikä kiinnostaa vai luetko unohtaaksesi arjen asiat?

Kasvokkain tehtävä lukuvinkkaus on räätälöityä palvelua parhaimmillaan.

Näitä kysymyksiä tarvitaan kun navigoidaan laajan kirjavalikoiman keskellä. Kehotan aina asiakasta ottamaan mukaansa myös varakirjan tai kaksi. Parhaassa tapauksessa olen saanut suositeltua kolme lukuelämystä, huonoimmassakin olen kuitenkin näyttänyt asiakkaalle miten hyvän kirjan äärelle löytää.

Eräs melko yleinen asiakasryhmä ovat lukuharrastusta uudelleen virittelevät eläkeläiset sekä muut pitkään lukematta olleet aikuiset. Näissä tapauksissa suosittelijan ammattitaito on keskiössä. Selvitän mikä lukemisen vähyyden syy on: onko se kiire, tietämättömyys kirjaston verkkopalveluista, vai onko taustalla jokin lukemiseste, jolloin pystyn ohjaamaan isotekstisten kirjojen, äänikirjojen tai jopa Celian palveluiden pariin. Kirjastonhoitajan työssä tuntee joskus olevansa kuin triagehoitaja tai suuren pilvenpiirtäjän infotiski valmiina ohjaamaan asiakkaita oikeaa hoitoa tai tapaamista päin.

Ääneenlukupiiriä jo 5 vuotta

Moni pääkirjastolla kävijä on keskiviikkoiltapäivisin törmännyt Rotundan ääneenlukupiiriin, jossa viikoittain annetaan kirjasuosituksia lukunäytteineen. Vuodesta 2014 jatkunut ääneenlukupiiri on usean kirjastonhoitajan yhteinen voimainponnistus, jossa ammattitaito ja oma lukuinnostus poikivat yllättäviäkin kirjavalintoja. Rotundassa voi piipahtaa kuuntelemassa ääneenlukua ja kirjallisuuskeskustelua vaikka viisi minuuttia, sillä mitään osallistumispakkoa tai ennakkoilmoittautumista ei ole. Lopuksi onnekas kävijä saa lainaksi kirjan, josta voi olla pitkäkin varausjono.

Rotundassa voi piipahtaa kuuntelemassa ääneenlukua ja kirjallisuuskeskustelua vaikka viisi minuuttia

Verkkokirjastosta kirjavinkkejä saa teemojen ympärille koottujen kirjalistojen runsaasta valikoimasta. Verkkokirjaston etuihin kuuluu eittämättä se, että kirjan voi varata samoin tein. Verkosta löytyy myös kirjastolaisten tekemiä Radio Rotunda -kirjallisuuspodcasteja.

Vaikka sinällään minulle ei ole merkitystä sillä mitä kautta asiakas löytää lukemisen äärelle, niin kasvokkain tehty vinkkaus on aivan omassa, arvokkaassa sarjassaan. Se on vaativaa asiakaspalvelutyötä; hauskaa, vastuullista ja mielestäni palkitsevaa. Saatan asiakkaan ja kirjan yhteiselle matkalle usein sanomalla, että sitä ei tarvitse kulkea kuin 50 sivua ja jos sittenkään ei nappaa, niin täältä saa uuden parin, uudelleen ja uudelleen.

Tietoa kirjoittajasta

Erika
Woodard
Kirjastonhoitaja, kaunokirjallisuus ja taiteet
Kirjastopalvelut, vapaa-aikatoimiala
Kirjoittaja on kirjallisuustapahtumiin erikoistunut kirjastoammattilainen, jonka sydäntä lämmittävät jaetut lukukokemukset ja tyytyväiset asiakkaat. Vapaa-ajan täyttävät musiikki, perhe ja kirjapinot