Ensimmäiset kuukaudet TFO:n intendenttinä ovat olleet hektisiä

Kevään mittaan jonkinlaisiin yleisötilaisuuksinkin varmasti taas päästään. Kun se aika koittaa, meillä on suunnitelmat valmiina ja turvalliset konserttiolosuhteet järjestettynä!

Ensimmäiset kuukaudet Turun filharmonisen orkesterin intendenttinä ovat olleet hektisiä. Kun aloitin lokakuun alussa, koronakeväästä oli selvitty ja konserttitoiminta – rajoitetulla kuulijamäärällä ja tarkoilla turvallisuusjärjestelyillä – oli palautumassa jollain tavoin uomiinsa. Oli upeaa päästä taas oikeiden, elävien konserttikokemusten pariin. Sisällöltään ja järjestelyiltään toiminta on kuitenkin ollut kaikkea muuta kuin tavanomaista.

Orkesterissa käy kapellimestari- ja solistivieraina paljon ulkomaisia esiintyjiä, ja matkustamista koskevien rajoitusten vuoksi vierailuiden turvallisesta toteuttamisesta tuli todella monimutkaista. Lukuisten ulkomaisten vierailijoidemme esiintymisiä on siirretty pitkälle tulevaisuuteen, ja ne harvat toteutuneet on järjestetty tarkkojen, terveydenhuollon ammattilaisten kanssa laadittujen suunnitelmien mukaan.

Nopeat muutokset ohjelmistosuunnittelussa ovat määrittäneet arkea

Solisti- ja kapellimestarivaihdosten myötä myös konserttien ohjelmistot menivät uusiksi. Esiintyjävaihdoksia suurempi syy vaatimukselle suunnitella kaikki ohjelmistot uudestaan on kuitenkin se, että emme ole voineet käyttää tavanomaista orkesterikokoonpanoamme. Turun filharmonisessa orkesterissa on 74 soittajaa, mutta kun otetaan käyttöön vähintään 1,5 m turvavälit myös lavalla, muusikoita mahtuukin soittamaan kerrallaan enää vain noin 45.

Sinfoniaorkestereille sävelletty musiikki on kirjoitettu hyvin tarkasti juuri tietynlaiselle soitinkokoonpanolle. Vuosisatojen saatossa orkesteri on muotoutunut sellaiseksi, jona me sen tänä päivänä tunnemme: Mozartin ja Beethovenin aikaan kokoonpanot olivat pienempiä, mutta tyylien muuttuessa ja ilmaisukeinojen vaatimusten kasvaessa myös kokoonpanot ja instrumenttivalikoima kasvoivat. Mozartin sinfoniat soivat hyvin pienemmälläkin jousistolla ja puhaltajia niissä on käytössä vähän, mutta myöhäisromantiikan edustajien, kuten vaikkapa suurimuotoisista sinfonioistaan tunnetun Gustaf Mahlerin musiikki ei toimi pienellä jousistolla, ja puhaltajiakin tarvitaan juuri säveltäjän teokseensa kirjoittama – Mahlerin tapauksessa suuri – määrä, jotta teoksen voi ylipäätään esittää.

Konserttitalolla odotetaan yleisötilaisuuksien alkamista. 

Korona-aikaan orkesterien ohjelmistosuunnittelu onkin lähtenyt siitä, mitä mahtuu lavalle ja ketkä esiintyjät pääsevät paikalle. Onneksi hyvää ja kiinnostavaa orkesterimusiikkia pienemmillekin kokoonpanoille on paljon ja kotimaisia maailmanluokan taitelijoita riittää. Suunnittelutyö on kuitenkin jouduttu tekemään monen monituista kertaa, ja tuotanto on ollut monimutkaista: on suunniteltu, muutettu ja muutettu uudestaan, on laitettu myyntiin ja peruttu, on pienennetty ja muokattu kokoonpanoja, on vaihdettu vierailijoita ja etsitty uusia, on neuvoteltu sopimuksia uusiksi, tehty turvallisuussuunnitelmia ja vaihdettu livekonsertteja verkkolähetyksiksi.

Onneksi on myös nautittu musiikista!

Kevään mittaan jonkinlaisiin yleisötilaisuuksinkin varmasti taas päästään. Kun se aika koittaa, meillä on suunnitelmat valmiina ja turvalliset konserttiolosuhteet järjestettynä!

Nikke Isomöttönen, Turun filharmonisen orkesterin intendentti

Tietoa kirjoittajasta

Nikke
Isomöttönen
Intendentti
Turun filharmoninen orkesteri