Huoneiden kirjan lavastus ja visuaalisuus – dialogia suunnitelman ja sattuman välillä

Näyttämökuvat kätkevät useita sisäkkäisiä kerroksia

Satapäinen taiteilijajoukko muuttaa tyhjillään olevan labyrinttimaisen talon ennenkokemattomaksi elämykseksi Huoneiden kirja -suurteoksellaan. Elokuussa avautuvaan immersiiviseen, monitaiteiseen ja -aistiseen esitykseen kävellään sisään. Teos pohjaa Saila Susiluodon samannimiseen runoteokseen.

Saila Susiluodon Huoneiden kirjan alussa tyttö kävelee tuulenpuhkomaan taloon, jonka risaiset lattiat huokaavat hänen hengityksensä tahtiin, ja kulkee talon lävitse huone huoneelta.

64-huoneiseksi taloksi rakentuva proosarunoteos on jo itsessään vaikuttava tilallinen kokemus: kirjoitetuissa huoneissa tuntuvat olevan läsnä kaikki luonnonvoimat ja kaikenlaiset elämän hetket, matka kulkee kellarin pimeydestä tornihuoneiden huikaisevaan ilmavuuteen. Teos tarjoaa teoksellemme inspiroivan, mutta myös haastavan lavastuksellisen lähtökohdan. 

Kokonainen talo, jonka lävitse katsoja kulkee

Alusta asti suunnitelmanamme on ollut toteuttaa teos immersiivisenä eli upottavana esityksenä, rakentaa Huoneiden kirja kokonaiseen taloon, jonka lävitse katsoja voi ihan oikeasti kulkea aivan kuin kirjan tyttö, tehden sinne oman ainutkertaisen reittinsä.

Huoneiden kirjaa rakentaessa on ollut kiinnostavaa tutkia sitä, millä tavoin immersiivisen teoksen lavastaminen poikkeaa perinteisemmistä näyttämöteoksista. Haluamme kutsua katsojan uppoamaan teoksen maailmaan ja tekemään siellä valintoja: lähestymään kutsuvia paikkoja, avaamaan ovia, katsomaan kulman taakse, penkomaan laatikoita, kurkistamaan ikkunoista.

Tilassa kulkevan katsojan mahdollisuus valita, mihin yksityiskohtiin hän reitillään syventyy, haastaa kiinnostavalla tavalla teoksemme maailman rajoja. Kun katsoja voi halutessaan avata huoneen (tai näyttämön) laidalla olevan piirongin laatikon, teoksen maailma jatkuu myös siellä.

Huoneiden kirja rakentuu taloon, jonka läpi katsoja voi kulkea. Kuva: Jesper Dolgov

Teoksen näyttämökuvilla on mahdollisuus kätkeä useita sisäkkäisiä kerroksia. Osan näistä lavastuksellisista kerroksista suunnittelemme, ennakoiden sitä, miten erilaiset katsojat saattaisivat tiloissa toimia, osan tarjoaa esitystila omine yksityiskohtineen, osan sattuma ohi lentävine lintuineen ja sääolosuhteineen. Teoksemme maailma lomittuu ympäröivän todellisuuden kanssa niin, että lopulta teoksen rajat hämärtyvät.

Sattuman sommittelema kokonaisuus

Sellaisissa näyttämöteoksissa, joita katsojat seuraavat katsomosta yhtaikaa, on jokaisella katsojalla yleensä mahdollisuus nähdä teoksen koko lavastus kaikkine elementteineen, teoksen koko maailma. Tämän teoksen koko maailmaa ei näe kukaan. Jokaisen seinän takana maailma jatkuu, ja talossa kulkija on siitä tietoinen.

Näyttämökuva saattaa muuttua esimerkiksi esitysillan ajankohdan mukaan. Kuva: Jesper Dolgov

Saman huoneen näyttämökuva saattaa muuttua paljonkin riippuen siitä, mihin aikaan esitysillasta tai esityskaudesta huoneeseen astuu: yhteen huoneeseen lankeavat tietyllä hetkellä illan viimeiset auringonsäteet, toisessa hedelmät mätänevät, kolmannessa katsojat sommittelevat näyttämökuvaa uusiksi omilla toimillaan. Jossakin huoneessa voi aistia vuoroin esiintyjän läsnäolon, vuoroin poissaolon.

Esitystilan pohjalle rakennettu visuaalisuus

Teoksen visuaalinen maailma rakentuu erilaisista kerroksista: itse esitystilasta – sen värimaailmoista, pintamateriaaleista, muodoista ja yksityiskohdista, omia huoneitaan toteuttavien taiteilijoiden erilaisista visuaalisista tyyleistä sekä Huoneiden kirjan tekstien vahvoista kuvista muun muassa siitä, miten luonto lävistää talon ja useat eri ajat ovat talossa läsnä.

Teoksen visuaalinen maailma rakentuu mm. esitystilan väreistä, pintamateriaaleista ja muodoista sekä taiteilijoiden tyyleistä. Kuva: Jesper Dolgov

Pitkälti esitystilansa ehdoilla toteutuva Huoneiden kirja on löytänyt tapahtumapaikakseen Turun kaupungin omistaman Turun Kivipainon makasiinirakennuksineen. Kivipainon vuokraamista edelsi melkein kolme vuotta kestänyt esitystilan etsintä. Rakenteeltaan jo valmiiksi sokkeloisen ja sopivasti patinoituneen, 64-huoneisen talon löytäminen Turun keskustan tuntumasta ei käynyt nopeasti. Matkan varrella ehdimme suunnitella teosta muun muassa Pitkämäessä sijaitsevaan Pukkilan vanhaan kaakelitehtaaseen sekä Vallihaudankadulla sijaitsevaan Bore-laivan entiseen varustamorakennukseen, jotka molemmat on jo purettu pieniä suojeltuja osia lukuun ottamatta.

Se, että olemme kulkeneet näissä historiallisissa, sittemmin kadonneissa rakennuksissa kuin Huoneiden kirjan tyttö, menneiden aikojen jäljistä inspiroituen, tuo teoksemme lavastukseen oman, sattuman synnyttämän lisänsä. Rakennamme Kivipainoon myös kaikuja Pukkilan ja Vallihaudankadun rakennuksen mukana kadonneista kiinnostavista tiloista.

Teoksen ydinryhmän Johanna Latvala ja Venla Luoma tutkivat Kivipainon tilojen yksityiskohtia. Kuva: Jesper Dolgov

 

HUONEIDEN KIRJA

Huoneiden kirja -teos, esitykset 13.–29.8.2021 Turun Kivipainossa, Ursininkatu 6
Taiteellinen johtaja: Alma Rajala
Yhteistuotanto: TEHDAS Teatteri, Aurinkobaletti ja Aura of Puppets
Teos toteutetaan osana Turun kulttuuripääkaupungin kymmenvuotisjuhlavuoden ohjelmaa.

Lue lisää Huoneiden kirjasta ja immersiivisestä tetterista:

Tietoa kirjoittajasta

Johanna
Latvala
Nukketeatteritaiteilija ja lavastaja
Toimin Huoneiden kirjan visuaalisena koordinaattorina ja lavastuspäällikkönä. Autioituneissa rakennuksissa kuljeskelu, ja niiden kokemien aikakausien, vaihtuvien mittakaavojen ja yksityiskohtien aistiminen ovat inspiroivimpia asioita, joita tiedän. Olen innoissani siitä, että Huoneiden kirjassa saan jakaa inspiraationi suuren yleisön kanssa.