Jazz City Turku soi vahvasti verkossa

Ehkä lähitulevaisuudessa teknologia mahdollistaa sen, että verkkoyleisön aplodit kuuluvat artisteille.

Tämän blogitekstin kirjoittaminen kuvaa hyvin tapahtumatuottajan työtä pandemiavuonna 2020; suunnitelmat ehtivät muuttua lyhyessä ajassa ainakin kolme kertaa. Kirjoitusta aloittaessani näytti siltä, että Jazz City Turun konserttivuosi jatketaan loppuun syksyn aikana tutuksi tulleella hybridimallilla, eli konserttisaleihin pääsee pieni määrä yleisöä turvavälein, minkä lisäksi tehdään verkkolähetykset kotikatsomoihin.

Varsinais-Suomen uudet kymmenen henkilön kokoontumisrajoitukset muuttivat kuitenkin suunnitelmia kuun alussa, ja nyt koko loppuvuoden konsertit tehdään pelkästään striiminä. Samalla olemme joutuneet lykkäämään isojen orkestereiden tilaisuuksia myöhemmäksi sekä vaihtamaan lennosta myös striimauspaikat baareista ja ravintoloista joulukuussa kokonaan tyhjilleen jääviin saleihin.

Jazzilta löytyy improvisointikykyä 

Nopeisiin käänteisiin on tapahtuma-alalla totuttu, mutta tämä vuosi on vaatinut erityistä sopeutumiskykyä sekä luovaa ja nopeaa reagointia. Korona perui Jazz City Turun keväältä kahdeksan konserttia, mutta uusia konserttimalleja lähdettiin luomaan nopeasti. Keväällä toteutettiin menestyksekkäästi kahden päivän Flame Jazz Home Delivery -kiertue, jolloin jazzbändin sai tilata omalle kotipihalle.

Flame Jazz Stream Mikko Pettinen. Kuva: Ilkka Arola.

Touko-kesäkuussa tehtiin kaksi maksullista live stream -konserttia ilman saliyleisöä. Näin onnistuimme tarjoamaan jazzelämyksiä myös riskiryhmäläisille tiukkojen kokoontumisrajoitusten aikana. 

Jazz työllistää, saavuttaa ja digiloikkaa

Ajatus jazzin suuremmasta saavutettavuudesta ja uusien yleisöjen tavoittamisesta nousi pintaan syyskautta mietittäessä. Jazz City Turulle ensisijaisen tärkeää on koko erikoisvuoden ajan ollut, että ammattimuusikoilla säilyvät työt. Striimikonserteilla onnistuttaisiin täyttämään kumpikin tavoite!

Jazz City Turulle myönnettiin opetus- ja kulttuuriministeriön korona-avustus, jonka turvin olemme hankkineet oman striimauskaluston. Vaihdoimme striimausalustaksi maksuttoman Facebook Liven, jotta yhä useampi pääsisi nauttimaan huipputasoisesta jazzmusiikista. 

Flame Jazz Stream Kaisa's Machine. Kuva: Sanna Vartiainen.

Niinpä monen muun ammattiryhmän tapaan myös allekirjoittanut kulttuurituottaja on joutunut harppaamaan isoa digiloikkaa kameroiden, videomiksereiden, piuhojen ja monitorien keskellä. On tullut ainakin opittua se, että verkkoyhteyden toimivuus kannattaa varmistaa aina etukäteen, ja se, että äänet kannattaa muistaa laittaa ON-asentoon, kun haluaa niiden kuuluvan.

Striimaus vaatii lisätyövoimaa

Striimaus on lisännyt konserteissa Jazz City Turun työvoiman tarvetta. Aikaisemmin livekeikoilla pärjättiin ääniteknikolla, tuottaja-juontajalla ja lipunmyyjällä, mutta nyt tarvitaan lisäksi striimiohjaaja, videokuvaaja ja striimille oma ääniteknikko. Työllistämme jokaisessa konsertissa vähintään kolme lisätyöntekijää, mistä voi kulttuurialalla olla näinä aikoina ylpeä. Tosin menoja on nykyään huomattavasti enemmän kuin tuloja, joten kulttuurialan tarvitsemaa valtion ja kuntien tukea ei voi liikaa korostaa. 

Ohjaajan työpiste jazztoimistolla. Kuva: Sanna Vartiainen.

Striimien markkinoinnin lisäksi oma työnkuvani on laajentunut siten, että luon Facebookissa live stream -tapahtuman ja teen lähetyksen ennakkovalmistelut, laadin striimeihin alkukuvat ja tekstitykset, ja liveyleisön lisäksi huolehdin myös striimiyleisöstä chat-keskusteluja moderoiden.

Kotikatsomon reaktioita on vaikea tietää, ellei kommenttikentässä tapahdu mitään. Siksi on ihanaa, kun joku kirjoittaa katsovansa lähetystä Jyväskylästä tai Raahesta tai jopa Tokiosta! 

Toivoisin, että striimiyleisö ottaisi rohkeammin kommentoinnin käyttöön, mutta ymmärrän kyllä, että chatin näpyttely saattaa haitata konserttielämystä. Ehkä lähitulevaisuudessa teknologia mahdollistaa verkkoyleisön aplodit kuulumaan artisteille. Parasta striimikeikoilla on ehdottomasti se, että muusikot pääsevät soittamaan.

Toimisto muuntautuu striimistudioksi

Flame Jazz -konserttisarjan keikkojen lisäksi olemme syksyllä aloittaneet Live at Jazz Office Turku -keskiviikkostriimit Forum Korttelin toimitiloistamme. Avasimme jazztoimiston helmikuussa, ja sitten tulikin korona. Jazzkahvien ja levynkuuntelusessioiden tarjoaminen yleisölle jäi odottelemaan parempia aikoja, mutta keskiviikkostriimit Facebookissa on otettu ilolla vastaan. Toimistolle on flyygelin lisäksi muuttanut rumpusetti, ja kun kamerakalusto laitetaan pystyyn, onkin tupa täynnä. 

Live at Jazz Office Turku feat. Jukka Eskola. Kuva: Sanna Vartiainen

Yleisö pääsee ruudun kautta lähemmäs muusikoita kuin paikan päällä, sillä meillä on käytössä erikseen myös pianokamera ja rumpukamera. Toimistostriimien tekniikka pystytään hoitamaan kahden henkilön supertiimillä, Jussi Fredriksson hoitaa äänet ja soittaa siinä sivussa pianoa, ja minä vastaan kuvasta ohjauksineen ja leikkauksineen. House bändissä soittavat Jussin lisäksi turkulaismuusikot basisti Vesku Saloranta ja nuori rumpalilahjakkuus Veikka Kajamies

Joulukuussa on tarjolla vielä kaksi Live at Jazz Office Turku -striimiä. Keskiviikkona 9.12. toimistolla esiintyy maaliskuisen Turku Jazz Festivalin vuoden artisti 2021, jonka henkilöllisyys julkistetaan samaisessa lähetyksessä. Keskiviikkona 16.12. toimistolla soivat jouluiset jazzsävelmät Jazz City Turun oman muusikkohenkilöstön voimin.

Tervetuloa mukaan turvallisiin jazzkonsertteihin! Kaikki striimit näkyvät Facebookissa viikon ajan livelähetyksen jälkeen, katsojat eivät tarvitse omaa Facebook-tiliä. 

Sanna Vartiainen

Tietoa kirjoittajasta

Sanna
Vartiainen
tuottaja-tiedottaja
Jazz City Turku ry