Miten Ahmatovan huoneet päätyivät WAMiin?

Asunto rekonstruoitiin museon veistossaliin lähes yksi yhteen

Näyttely istuu kauniisti WAMin saleihin, mutta oikeastaan Hannu Väisäsen Anna Ahmatovan neljä huonetta -kokonaisuutta ei alun perin oltu lainkaan suunniteltu Turkuun.

Väisäsen Ahmatova-aiheisten teosten oli tarkoitus olla osa Anna Ahmatova -museon juhlanäyttelyä Pietarissa. Eri alojen taiteilijoita pyydettiin täydentämään teoksillaan runoilijan elämästä ja tuotannosta kertovat interiöörihuoneet ja näin kunnioittamaan tämän perintöä. Väisänen oli luonteva valinta taiteilijavieraiden joukkoon, sillä hänet tunnetaan pitkäjänteisestä työskentelystä sekä kirjallisuuden että kuvataiteiden kentällä ja hän on aiemminkin tehnyt kuvia sanojen pohjalta.

Runoilijan myrskyisä elämäntarina ja tuotanto olivat Väisäselle jo ennestään tuttuja, mutta vasta näyttelyvalmisteluiden myötä ne imaisivat hänet todella mukaansa. Taiteilijan- ja sananvapaus, taiteiden yhteiskunnallinen voima sekä rohkeus ja taipumattomuus vainon ja vaikeuksien keskellä olivat teemoja, jotka puhuttelivat Väisästä ja innostivat työskentelemään hellittämättä näyttelyn parissa. Yhteistyö Ahmatova-museon kanssa osoittautui kuitenkin haasteelliseksi, joten Väisänen vetäytyi lopulta projektista kokonaan. Hän ei kuitenkaan tahtonut luopua näyttelyvisiostaan, vaan otti yhteyttä WAMiin ja nyt monen vuoden työn lopputulos on vihdoin saatu kaikkien nähtäville.

Hannu Väisäsen teoksia WAMissa., by Turun museokeskus

Taiteilijatapaamisessa Väisänen kertoi, että kokee kokonaisuuden vain rikastuneen koettelemuksista. Pietarissa ei olisi ollut mahdollista toteuttaa näyttelyä tässä laajuudessa ja syvyydessä. Alkuperäisen näyttelypaikan tunnelmat olivat kuitenkin tehneet vaikutuksen Väisäseen ja hän tahtoi ne jollain tavoin mukaan myös WAMiin. Tämä toteutettiin siten, että Fontanka-kanavan varrella, Seremetevin palatsin lisärakennuksessa sijaitseva neljän huoneen ja keittiön asunto rekonstruoitiin museon veistossaliin lähes yksi yhteen. Anna Ahmatovan neljä huonetta päätyivät WAMin näyttelysaleihin siis aivan konkreettisesti. Lisäksi Fontankan talo ja sen tapahtumat sitovat toisiinsa kaikki muutkin näyttelyn teokset.

Videohaastattelussa Väisänen kertoo tarkemmin näyttelystään ja sen rakentamisesta.

Hannu Väisänen - Anna Ahmatovan neljä huonetta from Turun museokeskus on Vimeo.

Hannu Väisänen – Anna Ahmatovan neljä huonetta

Museoassistentti Pauliina Nyqvist pajassa

Tietoa kirjoittajasta

Pauliina
Nyqvist
Tutkija ma.
Turun museokeskus, WAM