Säveltäjä Serge Koussevitzkylle omistettu sinfonia on Bernsteinille itselleen tärkeä, sillä se perustuu vuonna 1947 ilmestyneeseen samannimiseen Pulitzer-palkittuun W.H. Audenin runoon. Sinfonia jäi Bernsteinin haamuksi aina Koussevitzkyn johtamasta vuoden 1949 ensi-illasta asti, ja Bernstein viimeistelikin teoksensa vielä vuonna 1965.
Ison-Britannian Yorkissa syntyneen ja Oxfordissa opiskelleen W. H. Audenin runo innosti Bernsteinin lisäksi myös tuottaja-balettikoreografi Jerome Robbinsia tekemään runon pohjalta koreografian Bernsteinin sinfoniaan vuonna 1950.
Turun filharmonisen orkesterin konsertissa Bernsteinin sinfonian aikana nähdään maailmalla kiertänyt visualisointi runon uudelleen pinnalle nostaneelta Alexander Polzinilta.
Itä-Berliinissä syntynyt Polzin on tehnyt kansainvälisen uransa kuvanveistäjänä, taidemaalarina, graafikkona ja lavastajana vuodesta 1991 asti. Hänen Age of Anxiety -näyttelynsä on saanut erittäin hyvän vastaanoton. Muun muassa näyttelyn johdannon kirjoittanut Nobel-palkittu unkarilainen kirjailija Imre Kertész kuvaili Polzinin 99 maalauksen intiimiä pelon kuvausta seuraavasti:
” Tämän viitekehyksen avulla voimme voittaa, ainakin mielessämme, ’ahdistuneisuuden ajan’, joka paljasti hirvittävät kasvonsa syyskuun 11.päivänä 2001.”
Turun filharmonisen orkesterin Age of Anxiety -konserteissa Polzinin maalaukset heijastetaan konserttisalin seinään orkesterin soittaessa Bernsteinin sinfoniaa. Idean isä on israelilais-amerikkalainen kapellimestari Benjamin Shwartz, joka myös johtaa TFO:n konsertit.
Päivän uutisia seuraamalla huomaa, että W.H. Audenin ihmisyyttä ja identiteettiä sodan ja teollistumisen keskellä pohtiva runo on edelleen ajankohtainen.