Sodan kritiikkiä runon, musiikin ja visuaalisuuden voimin

Säveltäjä Serge Koussevitzkylle omistettu sinfonia.

Turun filharmonisen orkesterin maaliskuun ohjelmassa on torstaina 5.3. ja perjantaina 6.3. äärimmäisen mielenkiintoinen konserttitapaus! Perinteisestä kaavasta poikkeava Age of Anxiety -konsertti on harvinaislaatuinen poikkitaiteellinen spektaakkeli.

Stravinskyn Satakielen laulun ja Maurice Ravelin La Valsen kaltaisten huikeiden teosten rinnalle illan mielenkiintoisimmaksi teokseksi nousee Leonard Bernsteinin toinen sinfonia, lisänimeltään The Age of Anxiety.

Säveltäjä Serge Koussevitzkylle omistettu sinfonia on Bernsteinille itselleen tärkeä, sillä se perustuu vuonna 1947 ilmestyneeseen samannimiseen Pulitzer-palkittuun W.H. Audenin runoon. Sinfonia jäi Bernsteinin haamuksi aina Koussevitzkyn johtamasta vuoden 1949 ensi-illasta asti, ja Bernstein viimeistelikin teoksensa vielä vuonna 1965.

Ison-Britannian Yorkissa syntyneen ja Oxfordissa opiskelleen W. H. Audenin runo innosti Bernsteinin lisäksi myös tuottaja-balettikoreografi Jerome Robbinsia tekemään runon pohjalta koreografian Bernsteinin sinfoniaan vuonna 1950.

Turun filharmonisen orkesterin konsertissa Bernsteinin sinfonian aikana nähdään maailmalla kiertänyt visualisointi runon uudelleen pinnalle nostaneelta Alexander Polzinilta.

Itä-Berliinissä syntynyt Polzin on tehnyt kansainvälisen uransa kuvanveistäjänä, taidemaalarina, graafikkona ja lavastajana vuodesta 1991 asti. Hänen Age of Anxiety -näyttelynsä on saanut erittäin hyvän vastaanoton. Muun muassa näyttelyn johdannon kirjoittanut Nobel-palkittu unkarilainen kirjailija Imre Kertész kuvaili Polzinin 99 maalauksen intiimiä pelon kuvausta seuraavasti:

” Tämän viitekehyksen avulla voimme voittaa, ainakin mielessämme, ’ahdistuneisuuden ajan’, joka paljasti hirvittävät kasvonsa syyskuun 11.päivänä 2001.”

 

Turun filharmonisen orkesterin Age of Anxiety -konserteissa Polzinin maalaukset heijastetaan konserttisalin seinään orkesterin soittaessa Bernsteinin sinfoniaa. Idean isä on israelilais-amerikkalainen kapellimestari Benjamin Shwartz, joka myös johtaa TFO:n konsertit.

Päivän uutisia seuraamalla huomaa, että W.H. Audenin ihmisyyttä ja identiteettiä sodan ja teollistumisen keskellä pohtiva runo on edelleen ajankohtainen.

 

Kirjoittaja: 
 Nawras Odda,
 Korkeakouluharjoittelija
 Turun filharmoninen orkesteri