Sytytetään lukuilo yhteisvoimin – yksi lukuteko kerrallaan

Lukemisen edistäminen on meidän kaikkien yhteinen asia!

Turun kaupunki panostaa nyt lukutaidon edistämiseen. Kaksi lukukoordinaattoria on työskennellyt syksystä lähtien lasten lukutaidon ja -ilon edistämiseksi varhaiskasvatuksessa sekä esi- ja alkuopetuksessa. Työllä on haluttu puuttua sekä poikkeusajan vaikutuksiin että jo pitkään heikentyneeseen lukutaidon tasoon. Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama Suuntaa lukemiseen! -projekti sai alkunsa syksyllä 2020 ja on nyt toimintakautensa puolivälissä. Meidän lisäksemme lukukoordinaattoreita työskentelee myös kahdessa muussa hankkeessa.

Mikä ihmeen monilukutaito?

Lasten lukutaidosta puhuttaessa mukaan ajautuu usein käsite monilukutaito, joka on keskeisessä osassa kaikkia opetussuunnitelmia varhaiskasvatuksesta lähtien. Yksinkertaistettuna monilukutaito tarkoittaa taitoa tulkita ja kriittisesti arvioida erilaisia tekstejä. Teksti voi olla myös monimediainen, kuten mainos, elokuva tai podcast. Monilukutaito onkin osittain päällekkäinen medialukutaidon kanssa.

Hyvä monilukutaito on yksi tärkeimmistä yhdenvertaisuutta edistävistä tekijöistä, sillä se mahdollistaa yhteiskunnallisen osallistumisen ja siinä toimimisen. Koska se nimensä mukaisesti tarkoittaa myös erilaisia lukemisen taitoja, kehittyy se lukemalla monipuolisesti erilaisia tekstejä. Somea ja Netflix-sarjojakin siis tarvitaan. Vaaditaan kuitenkin myös pidempiin teksteihin syventymistä – ihan sitä “perinteistä” lukemista.

Jotta voimme edistää lukutaitoa, tulisi meidän siis edistää lukemista. Tässä ei ole mitään uutta. Kirjan lukeminen kehittää tutkitusti lukutaidon lisäksi empatiaa ja keskittymiskykyä. Lisäksi se voi olla sekä aikuiselle että lapselle pysähtymisen paikka hektisessä arjessa. Melko hyödyllistä puuhaa siis. Pelkkä hyötypuhe ei kuitenkaan saa ihmisiä lukemaan. Lukutaitotyön ehkä tärkein tavoite onkin lukuilon sytyttäminen.

Kirjavinkkejä lasten kirjasuunnistusreitillä.

Otetaan lukemisen edistäminen yhteiseksi asiaksi

Lukuvuoden aikana olemme työparini Henrik Hurmeen kanssa sytytelleet lukukipinää esimerkiksi perheille tarkoitetulla lastenkirjasuunnistuksella. Kaikessa toiminnassa on tehty yhteistyötä muun muassa Turun kaupunginkirjaston kanssa, jonka asiantuntijuutta hyödynnettiin vaikkapa suunnistuksen yhteensä 100 kirjavinkissä.

Kasvatus- ja opetusalan ammattilaisia olemme tukeneet laajalla koulutuskokonaisuudella, joka keräsi kevään aikana yli 250 osallistujaa. Tavoitteena on ollut jakaa tietoa, lukukulttuuria tukevia materiaaleja ja käytäntöjä sekä tiivistää yhteistyötä eri toimijoiden välillä. Pelkän henkilöstön lisäksi toiminta on ollut avointa myös muille kiinnostuneille. Olemmekin halunneet viestiä, että meistä jokainen voi edistää lukemista omassa lähipiirissämme.

Koska tekstit ja mediaympäristömme muuttuvat, voi lukutaidostakin ajatella, ettei se tule koskaan “valmiiksi”. Jokainen meistä kehittää sitä läpi elämän. Lukemisen edistäminen ei siten ole vain kirjastojen ja kasvatus- ja opetusalan asia. Se on onneksi asia, johon jokainen voimme vaikuttaa!

Heitän tulevaan kesään meille yhteisesti muutaman idean pieniin lukutekoihin:

  1. Tehdään lukemisesta näkyvää. Voimme tietoisesti tarttua kirjaan muiden nähden, vaikkapa vain 15 minuutiksi. Yhtä hyvin voimme pakata kirjan mukaan, ja odottaessamme esimerkiksi ystävää Aurajoen rannassa, voimme puhelimen sijaan plärätä sitä.
  2. Tehdään lukemisesta puheenaihe. Sen sijaan, että kysyisimme lapselta päivän päätteeksi ”mitä teitte tänään?”, voimme kysyä ”mitä luitte tänään?”. Yhtä lailla, kun suosittelemme ystävälle hyvää elokuvaa, voimme suositella hyvää kirjaa.
  3. Tehdään lukemisesta yhteisöllistä. Olen itse todistanut, että kirjat voivat astua ulos kansistaan. Niiden maailmaan ei myöskään tarvitse hypätä yksin, vaan sen voi tehdä hyvässä seurassa. Kukaan ei ole liian vanha kuuntelemaan ääneen lukemista tai sepittämään kirjasta sivujuonta.
Kouluryhmä kiertämässä lasten kirjasuunnistusta.

Kesä kutsuu lukutekoihin

Haluamme Suuntaa lukemiseen! -projektissa yhdessä Turun kaupunginkirjaston kanssa kannustaa lukemaan innostaviin tekoihin. Lapsiperheet voivat osallistua esimerkiksi kesäiseen Suuntaa lukemiseen! -lastenkirjasuunnistukseen, joka levittäytyy Turkuun 16.6.–13.7. Se hauskuuttaa luovilla tehtävillä ja tuo kirjavinkkejä paikkoihin, joissa niitä ei ole totuttu näkemään. Reitit ovat vapaasti kierrettävissä neljän viikon ajan.

Runon ja suven päivä heinäkuussa rohkaisee leikittelemään sanoilla. Tiistaina 6.7. Go sanataide go! -tapahtuma houkuttelee sanataidetekoihin Kupittaanpuistossa kello 12–18 välisenä aikana. Kaikille avoimen päivän aikana sanataideohjaajat työskentelevät pop up -henkisesti perheiden kanssa. Silloin on siis tilaisuus selvittää, kuinka kirjat saa astumaan ulos kansistaan. Myös muita yllätyksiä on luvassa.

Kaikki kesäohjelma on maksutonta ja toteutetaan ulkona terveysturvallisesti yhteistyössä turkulaisten toimijoiden, kuten Kirjan talon, kanssa. Myös kirjasto ollut luonteva yhteistyökumppani ohjelman suunnittelussa ja toteutuksessa. Kesäinen lastenkirjasuunnistus perustuu Turun kaupunginkirjaston iltasatupassin kirjalistoihin, ja kirjasto tulee näkymään myös Go sanataide go! -tapahtumassa.

Yhteistyötä kirjaston kanssa tullaan tekemään myös jatkossa. Oman työni tavoitteena on ollut muun muassa puuttua poikkeusajan vaikutuksiin ja lisätä yhdenvertaisuutta huomioimalla erityisesti heikoimmassa asemassa olevia lapsia. Kirjaston kanssa onkin työstetty lisää lukemiseen kannustavaa matalan kynnyksen materiaalia, ja myös erityisesti varhaiskasvatuksen avuksi suunniteltuja monikielisiä kirjalistoja on tulevaisuudessa tulossa.

Pienet teot tänään voivat huomenna avata isoja ovia. Itse lupaan kesän aikana kiikuttaa kirjoja mukanani ja löpistä lukemastani. Millaisia lukutekoja sinä voisit tehdä?

 

 

 

Lukuiloa-blogi

Projenktin verkkosivut

Pirita Kärkkäinen

Tietoa kirjoittajasta

Pirita
Kärkkäinen
Hankekoordinaattori
Kirjoittaja on mediatutkija, joka on vahvasti kallellaan perinteisiin medioihin (eli mm. kirjoihin). Pirita työskentelee lukukoordinaattorina Turun kaupungin varhaiskasvatuksessa. Hän on inspiroitunut äskettäin kuulemastaan mietteestä: lukeva ihminen on mielenkiintoinen.
Asiasanat: