Turun uusi sähkökirjastoauto

Ajatus sähköisestä kirjastoautosta virisi jo 2015

Ensimmäiset ajatukset sähköisestä kirjastoautosta virisivät jo vuonna 2015, mutta kypsymiseen meni viisi vuotta. Projekti pääsi vauhtiin vuonna 2017 hankintakilpailutuksen myötä jonka perusteella auton valmistajaksi valikoitui turkulainen Jeti Indrusties Oy. 

Miksi sähkö?

Turun kaupungin tavoitteena on olla hiilineutraali kaupunki vuonna 2029. Lisäksi sähköautoa ehdottaneen erikoiskirjastovirkailija Teemu Hiltusen oma kiinnostus uutta autotekniikkaa kohtaan kumpuaa auto- ja kuljetustekniikan insinöörin koulutuksesta. 

 

Miksi Kiina?

Kiinan Xiamenissa sijaitseva linja-autotehdas on Jeti Indrustiesin käyttämä sopimusvalmistaja. Sopimusvalmistajan tiloissa saa vuokrata käyttöön koneet, muotit, tilat ja työntekijöitä. Valmistusmateriaalit voi hankkia joko itse tai ostaa sopimusvalmistajalta. 

Sopimusvalmistajia ei löytynyt muualta ja siksi Kiina. Jeti Indrustries luottaa suomalaisiin materiaaleihin ja autossa on käytetty tästä syystä suomalaista koivuvaneria, terästä ja sähkötekniikkaa. Suomalaisen materiaalin käyttöaste on autossa noin 70 %. Sopimusvalmistaja on huomannut suomalaisen materiaalin hyvän laadun ja alkanut käyttämään tehtaassaan muun muassa suomalaista terästä.

Matka Kiinaan

Marraskuussa 2019 kirjastoauton erikoiskirjastovirkailijat Teemu Hiltunen ja Jyri Wuoristo matkustivat Xiameniin tarkastamaan ja jatkojalostamaan kirjastoauton käytön kannalta oleellisia asioita yhteistyössä Niko Anderssonin Jeti Indrustriesin perustajan kanssa. Matkan aikana saatiin sovittua useista asioista esim. lisähyllyistä ja hyllyrakenteista. 

Myös auton värimaailma sovittiin matkan aikana. Näimme auton ensimmäisen kerran ja pääsimme hahmottamaan silmissämme suunnitellun sisätilan, auton sisällä mittaillen. Matkan aikana pääsimme myös tutustumaan sopimusvalmistajan tehtaisiin ja näkemään heidän valmistamiaan linja-autoja.

 

Auton saapuminen Suomeen

Auton saapumista seurattiin päivittäin netistä seuraten missä autoa kuljettanut laiva seilasi. Sen lähestymistä Eurooppaa ja Suomen Turkua kohti seurattiin innokkaasti. Auton saapuminen Kiinasta Suomeen kesti lähes kaksi kuukautta. Auto saapui Turkuun 30. maaliskuuta. Kävimme tutkimassa ja tekemässä pienet testiajot satama-alueella samana iltana. Satama alueelta auto siirrettiin valmistajan tiloihin varusteltavaksi, sen jälkeen kirjastoauto ajettiin kirjastoautojen tallille viimeistelyyn kuten teippaukseen ja lainattavan aineiston autoon järjestämiseen.

Liikennöinnin aloittaminen

Kirjastoauton julkaiseminen tapahtuu 5.6.2020 virtuaalisesti. Liikennöinti alkaa normaalin aikataulun mukaisesti heti julkistamisen jälkeen. Auton värikäs teippaus on toteutettu prosenttitaide periaatteella Turun Anikistit ry:n käsialana. Auton teippausta pääsee ihastelemaan kirjastoauton pysäkeillä jolloin voi myös tutustua auton sisätiloihin sekä lainata aineistoa. Kirjastoauto on Turun ensimmäinen kirjastoauto, jolla on nimi. Nimi julkaistaan 5.6. virtuaalisissa julkistamisjuhlissa.
 

Uusi kirjastoauto mittoina

  • Merkki: Jeti
  • Malli: E12
  • Pituus: 12,1 m
  • Leveys: 2,55 m
  • Korkeus: 3,3 m
  • Hyllymetrejä: 72 m
  • Niteiden määrä noin 3000
  • Moduulikärryt autossa 4 (vaihdettava hylly-yksikkö, yksikössä 4 hyllymetriä)
  • Valaistus: Led
Teemu Hiltunen ja Jyri Vuoristo

Tietoa kirjoittajasta

Teemu Hiltunen ja Jyri Wuoristo
erikoiskirjastovirkailija
Kirjastopalvelut, vapaa-aikatoimiala