Viikossa tapahtuu oopperan ihme

On mahtavaa seurata, miten esitys muodostuu. Monia osa-alueita on työstetty itsenäisesti erikseen, ja vain viikkoa ennen ensi-iltaa kaikki elementit tulevat yhteen.

Alun perin Cavalleria rusticana & Pajazzo -oopperaesityksen piti saada ensi-iltansa Åbo Svenska teaterissa jo vuosi sitten. Tähän asti me tekijät olemme jännittäneet, miten produktiomme käy. Onneksi nyt saa mennä täyttä vauhtia kohti 13. huhtikuuta järjestettävää ensi-iltaa.

Odotan Cavalleria rusticana & Pajazzo -oopperaa innolla ja jännityksellä. Kun minua pyydettiin tähän tuottajaksi, elettiin maaliskuuta 2019. Sen jälkeen korona on mullistanut esittävän taiteen alan ja siirtänyt tuotantoja. Onneksi oopperatuotanto on nyt vihdoin siinä vaiheessa, että muutaman päivän päässä häämöttää ensi-ilta. Ensi-ilta, jonka piti alun perin olla siis jo vuosi sitten.

Oopperaa on ehditty työstää jo pitkään. Teoksen valinnan jälkeen ohjaaja Tuomas Parkkinen yhdessä muun suunnittelevan ryhmän kanssa ryhtyi miettimään, millaista tarinaa halutaan lähteä kertomaan. Tällä kertaa nähdään verevää, väkevää oopperaa, elämää suurempaa draamaa, kun tulkinnassamme kaksi pienoisoopperaa muodostavat yhden suuren oopperan. Cavalleria rusticanan ja Pajazzon tapahtumat koetaan saman päivän aikana, samassa italialaisessa kylässä, samoille ihmisille. Ihmiskohtalot limittyvät ennennäkemättömällä tavalla.

Cavalleria rusticana & Pajazzo (c) Pette Rissanen, Åbo Svenska Teater

Suurtuotannon puvustuksesta ja lavastuksesta vastaavan Pirjo Liiri-Majavan urakka alkaa noin 1,5 vuotta ennen harjoitusten alkua. Suunnitteluvaiheen jälkeen hankitaan materiaalit, aloitetaan pukujen valmistaminen ja lavastuksen rakentaminen. Kaikki on lähes valmista, kun kolme viikkoa ennen ensi-iltaa solistit ja kuoro pääsevät vihdoin harjoittelemaan oikeisiin lavasteisiin.

Cavalleria rusticana & Pajazzo  (c) Pette Rissanen, Åbo Svenska Teater

Tuottajana ajattelen itseäni mahdollistajana. Mahdollistan sen, että muut voivat tehdä työnsä hyvin. Tuottajan tehtäväkirjo on laaja ja työssä pitää olla perillä monesta asiasta. Pitää huolehtia, että asiat toimivat ja pitää langat käsissä. Koen, että olen onnistunut työssäni silloin, kun kaikki toimii ja työtäni ei edes huomaa. Yllätyksiä voi kuitenkin tulla viimeiseen näytökseen asti, joten uskallan huokaista vasta kun koko esityskausi on ohi.

Tässä tuotannossa suurimmat jännityksen hetket ovatkin tapahtuneet aivan viimeisinä kuukausina ja viikkoina. Kahdeksan viikkoa ennen harjoitusten alkua saimme kuulla, ettei Pajazzo-oopperan pääroolin esittäjä pääsekään osallistumaan produktioomme. Tästä alkoi sopivan laulajan etsiminen ympäri maailmaa. Onni onnettomuudessa oli se, että lopulta saimme kiinnitettyä australialaisen huippulaulajan Aldo Di Toron. Hän täydentää upeaa solistikaartiamme hienosti.

Cavalleria rusticana & Pajazzo  (c) Pette Rissanen, Åbo Svenska Teater

Toistaiseksi viimeisimmän jännityksen hetken koin, kun eräs toinen solistimme joutui jäämään pariksi päiväksi pois harjoituksista, päivää ennen kuin teos esitetään ensimmäistä kertaa koeyleisölle.  Sain tästä aamulla tiedon ja järjestelyjen jälkeen korvaava laulaja oli seuraamassa harjoituksia samana iltana. Seuraavana päivänä hän nousi lavalle suoraan yleisön eteen, kertaakaan roolia harjoittelematta. Ammattilaiset osaavat kuitenkin työnsä niin hyvin, ettei yleisöstä varmasti kukaan edes huomannut laulajan tekevän roolin ensimmäistä kertaa produktiossamme.

On mahtavaa seurata, miten esitys muodostuu. Monia osa-alueita on työstetty itsenäisesti erikseen, ja vain viikkoa ennen ensi-iltaa kaikki elementit tulevat yhteen. Turun filharmonisen orkesterin soittajat sulloutuvat Åbo Svenska Teaterin pieneen orkesterimonttuun ja soittavat kapellimestari Jonas Rannilan johdolla. Solistit ja 40-henkisen kuoromme laulajat ovat rooliasuissaan. Heillä on yllään myös suunnittelija Anniina Takalan luomat maskit ja peruukit. Visuaalisen ilmeen kruunaa valosuunnittelija Antti Niitemaan luomat tunnelmat.

Vain viikossa tapahtuu ihme. Kaikki osa-alueet hioutuvat täydelliseksi kokonaisuudeksi, joka yleisön saavuttua saliin ja esiripun noustessa alkaa säteilemään kuin kirkas timantti. Oopperan taika on syttynyt!

Pietro Mascagnin Cavalleria rusticana ja Ruggero Leoncavallon Pajazzo ovat kaksi erillistä yksinäytöksistä oopperaa, jotka yhdessä muodostavat maailman esitetyimmän oopperaparin. Oopperat tuottavat yhteistyössä Åbo Svenska Teater ja Turun filharmoninen orkesteri. Teosparin ohjaa pitkän linjan oopperaohjaaja Tuomas Parkkinen. Oopperat johtaa kapellimestari Jonas Rannila.

Esitykset ovat 13.4-7.5.2022

Osta liput:

Tietoa kirjoittajasta

Kristina
Vahvaselkä
Tuottaja
Kristina Vahvaselkä on tuottaja ja näyttelijä. Hän toimii tämän oopperan lisäksi Kolmas Tila ry -teatterin tuottajana ja puheenjohtajana sekä Finfringe esittävän taiteen festivaalin toiminnanjohtajana.