Digitaaliset palvelut tuovat helpotusta arkeen

Digitukea annetaan yksilöllisesti, kiireettömästi ja tietoturvallisesti kaikenikäisille ja kaikentasoisille verkkopalvelujen käyttäjille.

”Kuulin taannoin veljenpojaltani, että bussikorttia voi ladata myös itse internetissä. Minähän en noista niin välittäisi, mutta kerrankin kun lähdin kaupungille, olikin kortti tyhjä, eikä tietenkään tarpeeksi rahaa mukana, jotta olisin kortin voinut ladata bussissa. Kyselin sitten asiakasneuvojalta, miten se lataaminen siellä netissä onnistuu ja nytpä minä osaan ihan itse bussikorttini ladata! Kehuskelin myös ystävälleni Irmelille uusilla taidoillani ja taisin häntäkin innostaa kokeilemaan. Mitähän muuta siellä netissä voi tehdä?”

”Meidän perheessä aika on kortilla. Kiireisen arjen keskellä pitäisi vielä ehtiä ladata liikuntaranneke, selvittää miten föllärin saa käyttöön ja varata paikka uudelle veneellemme. On ihan ehdoton juttu, että kaikki hoituu samassa palvelupisteessä ja yksi asiakasneuvoja osaa opastaa kaikessa, jopa siinä miten nämäkin asiat voi hoitaa itse netissä.”

Digitaaliset palvelut ovat tänä päivänä tärkeä osa hyvää ja kattavaa asiakaspalvelua. Verkossa tapahtuva asiointi onkin kasvattanut suosiotaan, sillä se on ajasta ja paikasta riippumaton. Kaupunki myös panostaa digipalvelujensa kehittämiseen yhä monipuolisemmiksi ja saavutettavimmiksi. Lisäksi valtakunnallisissa linjauksissa korostetaan digitaalisen asioinnin ensisijaisuutta ja asiakkaita pyritään ohjaamaan aktiivisesti käyttämään verkossa olevia palveluja.

Asiakasta ei enää palvella tiskin toiselta puolelta, vaan kohdataan aidosti ja samanarvoisesti yhteisissä tiloissa.

Digituki osaksi kaupungin asiakaspalvelua

Lisääntyvän digitalisaation myötä kasvaa luonnollisesti myös opastuksen tarve. Uudessa, KOP-kolmioon sijoittuvassa, keskitetyssä asiakaspalvelussa vastataan tähän tarpeeseen tarjoamalla matalan kynnyksen tukea digiasiointiin säännönmukaisesti ja maksutta. Asiakaspalvelupisteen tiloihin tulee myös lukuisia tietokoneita, joilla asiakkaat voivat itsenäisesti tai avustettuna hoitaa asioitaan verkossa. Tavoitteena on näin helpottaa asiakkaan (digi)arkea ja samalla rohkaista ja innostaa kokemattomampia käyttäjiä kokeilemaan verkkopalveluja.

Laadukas ja vuorovaikutteinen palvelu

Digiopastuksessa korostuu uudenlainen palvelukulttuuri. Asiakasta ei enää palvella tiskin toiselta puolelta, vaan kohdataan aidosti ja samanarvoisesti yhteisissä tiloissa. Digitukea annetaan yksilöllisesti, kiireettömästi ja tietoturvallisesti kaikenikäisille ja kaikentasoisille verkkopalvelujen käyttäjille. Luottamuksellisuus ja asiakkaan etu ohjaavat toimintaa niin digiopastuksessa kuin kaikessa muussakin kaupungin tarjoamassa asiakaspalvelussa.

Kohti kevättä 2020 ja keskitetyn asiakaspalvelun avajaisia

Samalla kun keskitettyä asiakaspalvelua suunnitellaan, panostetaan myös henkilökunnan osaamiseen erilaisin koulutuksin ja ohjeistuksin. Palveluksessanne on hieno joukko asiakaspalvelun ammattilaisia, jotka kannustavat digiasiointiin ja tukevat ja opastavat asiantuntevasti muutoinkin - asiointikanavasta riippumatta.

Tietoa kirjoittajasta

Jaana
Sitaru-Niemi
Suunnittelija
Turun kaupunki

Tietoa kirjoittajasta

Ulla
Strengell-Anderson
Projektityöntekijä
Turun kaupunki