Kauppatorin Monitori kokoaa myös sote-palvelujen palveluohjausta saman katon alle

Uuteen, esteettömään ja valoisaan paikkaan on varmasti asiakkaiden mukava tulla huolineen ja iloineen.

Viimeinkin totta ja ihan kohta konkreettista. Odotetaan vielä muutama kuukausi, niin Kauppatorin Monitori on valmis. Turkulaisten toinen yhteinen tori, jossa on saatavissa palveluohjausta ja laajasti kaupungin asiakaspalvelua. Kauppatorin Monitorissa puhutaan suuresta neliömäärästä, useasta kymmenestä työntekijästä sekä monista kaupungin erilaisista palveluista. Lisäksi paikalla on Kelan asiakaspalvelu.

Turun kaupungin hyvinvointitoimialan palveluihin liittyvää palveluohjausta on tähän asti ollut saatavissa hajautetusti eri paikoissa. Kauppatorin Monitori kokoaa ne saman katon alle. Toki palveluohjausta on saatavissa muissakin paikoissa edelleen. Palveluohjauksen tarkoituksena on kertoa kysyjälle, miten tulisi toimia tai mitä mieltä askarruttavan asian kanssa pitäisi tehdä. Ja voihan asia voi ratketa jo siitä jutellessa.

Samalla käynnillä useita palveluita

Hyvinvointitoimialan palveluista uuteen toimipaikkaan siirtyvät sosiaaliasiamies ja potilasasiamies sekä ikäihmisten palveluohjaajat ja sosiaalipalvelujen ohjaajat. Monitoriin siirtyy myös hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palveluohjaus, josta saa esimerkiksi elintapa- ja liikuntaneuvontaa tai tietoa painonhallintaryhmistä. Vammaispalvelujen ja lapsiperheiden palveluohjaus sekä perheoikeudellinen palveluohjaus tulevat olemaan tavattavissa joinakin päivinä viikosta.

Ikäihmisten palveluohjauksen siirryttyä Kauppatorin Monitoriin päättyy ikäihmisten palveluohjaus Poijussa. Poiju sulkee ovensa keväällä 2020. Ikäihmisten näkökulmasta erityisenä hyötynä uudesta paikasta on se, että siellä voi saada samalla käynnillä myös muita palveluita, kuten Kelan palveluita.

Joskus mieltä askarruttava asia voi ratketa jo siitä jutellessa.

Monitorissa on paljon erilaisia asiakkaita

KOP-kolmio on jokaiselle turkulaiselle tuttu ja helposti löydettävä paikka. Uskon, että Kauppatorin Monitorista tulee paljon puhuttu matalan kynnyksen paikka. Lähes jokainen turkulainen tulee jossain vaiheessa elämäänsä käymään siellä halutessaan palvelua kasvotusten. Siellä käy myös muiden kuntien asukkaita ja matkailijoita vaikka mistä, koska samoissa tiloissa on esimerkiksi Föli-lippujen myynti ja matkailuneuvonta.

Uuteen, esteettömään ja valoisaan paikkaan on varmasti asiakkaiden mukava tulla huolineen ja iloineen. Eikä aina tarvitse olla isoa asiaa. Kun joku mietityttää, niin poikkea ihmeessä kysymään!

Tietoa kirjoittajasta

Taina
Kaila
Palvelupäällikkö
Turun kaupungin hyvinvointitoimiala