Varhaiskasvatuksen palveluohjausta järjellä ja tunteella

Kun Kauppatorin Monitori valmistui, saimme tilat asiakaspalvelua varten suunnitellusta huoneesta.

Varhaiskasvatus, päivähoito, lastentarha, tarha, päikkäri. Monta nimeä, monta tarkoitusta, mutta yhteistä on se, että huoltajat uskovat rakkaimpansa tällaiseen paikkaan.

Vanhempien tukena

Kun lapsi, erityisesti ensimmäinen, on aloittamassa varhaiskasvatusuraansa, se on useimmille huoltajille hämmentävä tilanne. Toisaalta se on välttämättömyys, toisaalta epävarmuutta tuova tilanne. Miten kukaan vieras ihminen voi tietää, minkälainen lapsi on. Miten hänen tarpeensa ja sanattomat viestinsä tunnistetaan.  Miten vieras lohduttaa, kun lapsen on ikävä ja paha olla, tai miten hän osaa iloita yhdessä lapsen ilon kanssa.

Tätä tunteiden ja tiedon epävarmuutta varten perustettiin puhelinpalvelu, josta vanhemmat saivat kysyä kaiken mahdollisen ja päiväkotien johtajat vuorotellen vastasivat.

Palveluohjaus on taiteilua lain puitteissa ja inhimilliset tilanteet huomioiden.

Puhelinpalvelusta organisointiin

Kuusi vuotta sitten palvelupuhelin liitettiin juuri perustettuun varhaiskasvatuksen palveluohjaukseen, jonka tehtävänä oli keskitetysti sijoittaa lapset varhaiskasvatukseen ja ohjata ja neuvoa uusia asiakkaita.

Varhaiskasvatuksen palveluohjaus on paikka, missä yhdistyvät järki ja tunteet.

Oikeus varhaiskasvatukseen

Subjektiivinen päivähoito-oikeus puhututtaa niin asianosaisia, kuin heitäkin, jotka eivät ehkä tiedä tarkkaan, mitä se tarkoittaa. Ensin se on lapsen oikeus varhaiskasvatuspaikkaan ja toiseksi perheiden oikeus saada lapselle paikka jostain varhaiskasvatusmuodosta. Toimintamme tässäkin pohjautuu varhaiskasvatuslakiin.

Palveluohjaus on taiteilua lain puitteissa ja inhimilliset tilanteet huomioiden.

Palveluohjauksen polku kohti Kauppatorin Monitoria

Varhaiskasvatuksen palveluohjauksen asiakaspalvelu aloitti 2015 Käsityöläiskadulla. Siellä syntyi yhteinen toiminta-ajatus, mallit ja tavoitteet.

Opetuksen hallinnon piti antaa tilaa meille, ja mehän tulimme sinne juuri, kuten päiväkodeissa olimme oppineet; nenät niistettynä, ääni kovalla ja aina valmiina pitämään hauskaa.  Tämän lisäksi Palveluohjaus neuvoi kerran viikossa Skanssin Monitorin asiakkaita.

Kun toimistot siirtyivät Yliopistonkadulle, saimme asiakaspalvelutilat Turku-pisteeltä. Hyvällä seikkailumielellä siirryimme rakennusvalvonnan ja parkkisakkojen keskelle jakamaan tietoutta varhaiskasvatuksesta.

Aikamme siellä päättyi, kun Kauppatorin Monitori valmistui ja saimme tilat rauhallisesta ja miellyttävästä, asiakaspalvelua varten suunnitellusta huoneesta.

Asiakkaat ovat kokeneet tilan hyväksi ja lempeän hiljaiseksi ja samoin koemme me työntekijät.

Tietoa kirjoittajasta

Maija
Linnala
Varhaiskasvatusohjaaja
Turun kaupunki