Yhdessä on enemmän!

Odotamme innolla Kauppatorin Monitorin avajaisia – yhdessä.

Tätä kirjoittaessa juhlimme jo uuden uljaan Kauppatorin Monitorin avajaisia. Tai niin luulimme vielä muutama kuukausi sitten. Sitten tapahtui jotain sellaista, mitä me emme osanneet odottaa. Meillä Kelassa on kyllä varautumissuunnitelmat kaikkiin mahdollisiin tilanteisiin, mutta siitä huolimatta tämän uusimman vastustajan edessä jouduimme nöyrtymään. Tiedätte kyllä mistä puhun. Nopeasti tehtiin yhteinen päätös avajaisten siirtämisestä kesäkuusta syksylle.

Kelataan ajassa hieman taaksepäin ja vuoteen 2018. Silloin varmistui jo pidempään pyöritelty ajatus Turun keskustan yhteisestä palvelupisteestä Turun kaupungin monien toimijoiden sekä Kelan välillä. Alusta lähtien oli selvää, että tätä rakennetaan yhdessä. Yhteinen, yhteisesti ja yhdessä. Nämä heijastuvat ihan jokaiseen päätökseen, mitkä uutta Kauppatorin Monitorin rakentumista ohjaavat. Yhdessä, me Kelassa sekä Turun Kaupungilla, olemme tätä matkaa kulkeneet tähän asti ja jatkamme yhtenä rintamana kohti avajaisia. Ja sen jälkeen se työ vasta kunnolla alkaakin!

On ollut suorastaan riemukasta huomata, miten hyvin kaksi tällaista koneistoa pysyvät samoilla raiteilla ja kulkevat vieläpä samaan suuntaan.

Kädet saveen

Varsinainen yhdessä tekeminen lähti syksyllä 2019. Erilaisia työryhmiä taitaa olla useampia. Minä [Laura] aloitin aluksi vuoronumerolaitteen suunnittelusta. Samalla porukalla siirryttiin pohtimaan opastusta. Uuden paikan suunnitteluun liittyy yllättävän monta asiaa, joita pitää etukäteen osata ajatella. Koska tila on kaikille uusi, ei kukaan pääse ”valmiiseen pöytään” ja kehittäminen jatkuu avajaisten jälkeenkin. Yhteistyö Turun kaupungin kanssa on ollut aina sujuvaa – ajatuksia, toiveita ja tarpeita on kartoitettu sekä Kelan, että kaupungin työtä ja ennen kaikkea asiakkaita ajatellen. Myös asiakas on meille yhteinen.

Yhdessä tekeminen todellakin tarkoittaa sitä. Ollaanpa sitten suunniteltu vaikkapa opastekylttien ulkoasua ja värimaailmaa tai sitä, montako eri palvelua vuoronumerolaite pystyy sylkemään numerolappuina ulos. Ja onpa suunnittelussa kyseessä sitten iso kokonaisuus, kuten oppilaitoksille tarjottavat digineuvojien harjoittelupaikat tai Kauppatorin Monitorin uusien verkkosivujen luominen, joissa itse [Juha] olen saanut olla mukana. Tai toisaalta joku pienempi asia, kuten postilaatikon sijainti – kaikki suunnitellaan ja toteutetaan yhdessä. Kyseessä on kaksi isoa, ja monin paikoin hyvin erilaistakin, organisaatiota, jotka ovat tottuneet tekemään asioita tietyllä tapaa. Silti on ollut suorastaan riemukasta huomata, miten hyvin kaksi tällaista koneistoa pysyvät samoilla raiteilla ja kulkevat vieläpä samaan suuntaan.

Vanha klisee siitä, miten 1+1 ei olekaan 2, vaan kaksi yksilöä on enemmän kuin osiensa summa, pitää kyllä täysin paikkansa. Tässä tapauksessa tosin yksilö tarkoittaa kaikkia meitä lukuisia tässä projektissa mukana olleita kelalaisia, sekä yhdenvertaista samaa joukkoa Turun kaupungin osaajia. Odotamme innolla avajaisia – yhdessä.

Tietoa kirjoittajasta

Juha
Saloranta
Suunnittelija
Läntinen asiakaspalveluyksikkö, Kela

Tietoa kirjoittajasta

Laura
Uusitupa
Palveluasiantuntija
Läntinen asiakaspalveluyksikkö, Kela