Tuella ja neuvonnalla digitaalisuus haltuun
Turun kaupunki haluaa yhteistyökumppaneidensa kanssa madaltaa kynnystä julkisten digitaalisten palvelujen käyttöön. Turku kannustaa digitaalisten palveluiden käyttöön, sillä digitaalisilla palveluilla voi hoitaa monia omaan elämään liittyviä asioita itsenäisesti.
Tuntuvatko verkkopalvelut vaikeilta käyttää? Pohditko, miten liikuntatilan varaus tai kurssi-ilmoittautuminen tulisi tehdä verkossa? Haluaisitko yrittää, mutta tuki olisi tarpeen?
Opastusta kaupungin digipalvelujen käyttöön saat esimerkiksi Kauppatorin Monitorista sekä Turun kaupunginkirjaston pääkirjastosta. Digitukea tarjoavat paikat löytyvät listauksesta.
Myös useat yhdistykset tarjoavat digipalvelujen käyttöön ilmaista tukea ja edullisia kursseja. Tiedot löytyvät linkistä.
Erityisesti sähköisen asioinnin opastamisessa on tärkeää huolehtia itse omista tiedoista, esimerkiksi pankkitunnuksista. Opastaja ei voi kirjautua palveluun tai toimia palvelussa kenenkään puolesta.
Toimipisteet
Kauppatorin Monitori, asiointipiste
Digiohjausta ja neuvontaa julkishallinnon yleisiin palveluihinKauppatorin Monitori tarjoaa digitukea ja neuvontaa kaupungin yleisiin palveluihin. Kaupungin palveluiden lisäksi Kela tarjoaa Kauppatorin Monitorissa digitukea Kelan palveluihin.
Palvelu on osa yleistä asiakasneuvontaa ja sitä antavat Turun kaupungin ja Kelan työntekijät. Kauppatorin Monitorissa on lisäksi useita asiakaspäätteitä ja tulostimia asiakkaiden käyttöön.
Digitukea kaupungin palveluihin saat myös puhelimitse numerosta 02 262 0100 tai chatin kautta ma-to klo 9–18 ja pe klo 9-16.
Puhelin:
Palvelun toteutustapa:
Vastuuorganisaatio:
Aukioloajat
Pääkirjasto
Digituki: tietokoneen, tabletin ja kännykän käytön opastustaKirjaston asiakaspalvelu neuvoo erityisesti kirjastojen verkkopalvelujen, e-aineistojen ja kirjastojen digitaalisten asiakaspalvelukanavien ja asiakkaille tarkoitettujen laitteiden sekä ohjelmien käytössä. Opastusta oman tietokoneen, tabletin ja älypuhelimen käyttöön saa ilman ajanvarausta tiettyinä aikoina.