Turkuun esitetään aluerehtoreita perusopetuksen rehtoreiden ja opettajien työn tueksi

Opettaja ja oppilaita luokkahuoneessa. (Picture: Jussi Vierimaa)

Turun kaupunginhallitukselle esitetään neljän aluerehtorin viran perustamista.

Aluerehtorimalli mahdollistaisi paremman lähijohtamisen, kun alueen koulujen rehtoreiden työn tueksi saataisiin aluerehtorit, jotka ottaisivat hoitaakseen keskitetysti osan rehtoreiden hallinnollisista tehtävistä.

Lasten ja nuorten palveluihin kuuluvat varhaiskasvatuksen, perusopetuksen sekä nuorisotyön palvelualueet jaettiin 1.6.2025 alkaen neljään yhdenmukaiseen alueeseen. Alueet ovat eteläinen, läntinen, pohjoinen ja itäinen alue. Alueille sijoittuvat niissä nykyisin olevat perusopetuksen koulut ja varhaiskasvatusyksiköt. Lisäksi alueilla tuotetaan nuorisotyötä eri muodoissa.

Yhdenmukainen alueellinen organisoituminen mahdollistaa lasten ja nuorten sekä perheiden tarpeiden näkemisen kokonaisuutena.

Uusi aluerehtorimalli lisäisi opetus- ja ohjaushenkilöstön työhyvinvointia

Toteutuessaan uusi aluerehtorimalli lisäisi opetus- ja ohjaushenkilöstön hyvinvointia ja jaksamista, kun rehtoreille vapautuisi enemmän aikaa arjen asioille kouluissa.

Kokonaisuudessaan uuden aluemallin tavoitteena on lasten ja nuorten hyvinvoinnin lisääminen, alueellisen segregaation vähentäminen sekä alueellisesti paremmin kohdentuvat lasten ja nuorten palvelut.  

Aluerehtorivirat täytettäisiin nyt ensin kuluvan valtuustokauden ajaksi määräaikaisesti, jotta toimintamallin toimivuutta ja vaikuttavuutta voitaisiin arvioida valtuustokauden päätteeksi.

Aluerehtorit toimisivat alueen rehtoreiden tukena

Aluerehtorimalli toisi toteutuessaan johtamisen tuen lähemmäksi alueen yksiöitä ja niiden johtoa. Aluerehtorit toimisivat oman alueensa rehtoreiden ja virka-apulaisrehtoreiden lähijohtajina ja vastaisivat oman alueensa perusopetuksen operatiivisesta ja laadukkaasta johtamisesta. Aluerehtorit suunnittelisivat ja koordinoisivat alueensa toimintaa, taloutta ja henkilöstöä ja edistäisivät omalla alueellaan yhteisvaikuttavaa johtamista, osallisuutta ja toimijuutta monialaisen yhteistyön kautta.

Lisäksi aluerehtoreiden tehtävänkuvaa tarkennettaisiin tarpeen mukaan saatujen kokemusten perusteella.