Itäisen Rantakadun Kerro kantasi -kyselyn kommenttien yhteenveto

Itäisen Rantakadun alueen kehittämistä oli mahdollista kommentoida 1.–17.9.2020 sivuilla kerrokantasi.turku.fi/itainenrantakatu.

Kyselyyn tuli yhteensä 186 kommenttia.

Itäisen Rantakadun yleissuunnitelmaan liittyvällä Kerro kantasi –kyselyllä kartoitettiin kaupunkilaisten ja yrittäjien ajatuksia ja toiveita alueen kehitystä koskien:

”Keräämme mielipiteitä ja huomioita Itäisen Rantakadun alueen liikenteen, rannan ja vesistön toimintojen sujuvuuteen, turvallisuuteen ja viihtyisyyteen liittyen. Kerro, miten aluetta pitäisi kehittää, jotta siitä tulisi paras mahdollinen - niin yrittäjille, kaupunkilaisille kuin vierailijoillekin!”

Mitkä ovat jokirannan vetovoimatekijät nyt ja tulevaisuudessa?

35 kommenttia

Vetovoimatekijöitä: kulttuurimaisema ja -tarjonta, ravintolapalvelut, kahvilat ja baarit, viheralueet, istutukset, kulttuurilaitokset, ilmaiset tilat, kahvilat, tapahtumat, rauhallisuus, eläväisyys, viihtyisyys, kaupunkimaisema, luonto, museot, ravintolalaivat, vesielementti, ranta, rannan ylle kohoavat kukkulat, valaistus, musiikki, iloisuus, ihmiset, markkinat, Jakke-jokilautta, levähdyspaikat, pienet terassit, merellisyys, puistomaisuus, kauniit vanhat talot, avaruus, historiallinen tausta

Kehitysideoita: jokimaiseman esteetön näkyvyys (ei autoja/rakennuksia), harmaiden ja ruuhkaisten paikkojen rauhoittaminen, oleskelualueiden kehittäminen, kioskipaikkojen vuokraamisessa monipuolisuuden huomioiminen, pyörä- ja mopoautomyyjille tilaa ja tukea, lapsille suunnattua tekemistä, ajanviettomahdollisuudet monelle ryhmälle (Kotkan Kaarinan Meripuisto referenssinä), saavutettavuus kaikilla kulkuneuvoilla, viheralueiden siirtäminen joen puolelle, liikkumisen turvallisuuteen panostaminen ja selkeyttäminen, kapakkalaivoja jo tarpeeksi, jotain ”ei kapakka-aiheista” (leipomo, kahvila, kortteliravintola), ympärivuotinen toiminta (kahvilat, viinibaarit yms.), jalankulkijoiden turvallisuuteen panostaminen, kukkuloiden nivominen rantaan, ihmisen mittakaavaan rakennettu ympäristö, autottomuus, elävän alueen laajentaminen pidemmälle, Itäinen Rantakatu pyöräkaduksi => enemmän tilaa kävelyyn ja terasseille, julkisia vessoja, hyviä pyörätelineitä, puistopenkkejä (referenssinä Joensuu), kanootinvuokraus, leveämpi kevyen liikenteen reitti

Jakaa mielipiteet: liikkuminen, kuinka mittavia muutoksia tarvitsee tehdä, tapahtumien määrä

Muita huomioita: alue Martinsillalta Telakkarantaan jälkeenjäänyt, tulevaisuuden pitkä rantareitti vetonaula (Uittamosta ja Hirvensalosta keskustaan ja Halistenkoskelle), jokirantaa ei saisi rakentaa täyteen ja ahtaaksi vaan säilyttää nykyiset puistot ja vanhat puut (ainutlaatuista Turun jokirannalle), jokivarren erityinen etu monet vetovoimatekijät, Konserttitalo muualle kuin Itsenäisyydenaukiolle

Miten alueella liikkumista voitaisiin sujuvoittaa?

54 kommenttia

Kehitysideoita/huomioita: autoilun rajoittaminen/poistaminen, autojen ajonopeuden hidastaminen, pyöräilijöiden nopeuden hidastaminen, oma pyörätie pyöräilijöille (ei vain ajokaistojen vieressä), epäselvyys kävelijöiden ja pyöräilijöiden kaistoista, autot liikkumaan Itäisellä Rantakadulla pyöräilyn ehdolla, nykyinen pyörätie kallellaan kohti jokea, risteykset sujuvammiksi (kääntyvien kaistat blokkaavat suoran liikenteen), Merimiehenkadun ja Itäisen Rantakadun risteys vaarallinen (stop-merkki?), Itäinen Rantakatu ja Hämeenkatu pyöräkaduksi Uudenmaankadusta Aurajoen suulle, sähköpotkulautojen kieltäminen, pyörätiet Hämeentieltä asti yhtenäiseksi kulkuväyläksi, pyöräily miellyttävää joen vieressä

Jakaa mielipiteet: pyöräilijöiden siirtämistä rannasta kannattaa enemmistö, osa kommentoijista kannattaa nykyistä järjestelyä, osa kannattaa täyttä autottomuutta, osa ei halua luopua autoista kadulla

Muita huomioita: kävely rantaviivassa pienten lasten kanssa pelottaa, kevyt liikenne tulee aluetta ympäröivän kehityksen myötä lisääntymään tulevaisuudessa, toinen puoli joesta on jo pyhitetty kevyelle liikenteelle (ei autoilua pois), yksisuuntaisten pyöräteiden merkintä riittävästi (värillinen tienpinnoite, suuntanuolet, liikennemerkit), riittävä tiedotus uusista järjestelyistä kaikille liikenteen osapuolille, pyöräilijöiden ja sähköpotkulautailijoiden ajotapavalvonta uusien järjestelyiden jälkeen, nykyjärjestelyllä Itäisen rantakadun kaksisuuntainen ja kapea pyörätie Sotalaistenkadun ja Purserinpolun välillä on vaarallinen (kaksisuuntainen pyörätie on lähellä talojen seinää tai aitaa)

Miten alueen viihtyisyyttä voitaisiin kohentaa?

34 kommenttia

Hyvää: viheralueet, teatterisilta (kaunis ja ajankohtaisesti laitettu), merellinen tunnelma

Kehitettävää: roskakoreja lisää, parempi siivoustaso, lisää kukkaistutuksia, lapsille ja nuorille tekemistä, lisää julkisia wc-tiloja, valaistusta lisää Martinsillalta Förin suuntaan, elävöitystä välille Martinsilta–Telakkaranta, lisää leipomoita, kahviloita, tapahtumia, lisää taidetta Telakkarannan suuntaan (katutaideseinä, ulkoilmavalokuvanäyttely), kuntoiluvälineitä, opaskarttoja, autot pois jokirantaparkista, metalliset penkit huonot, lisää puistoja ja viheralueita, ajanviettomahdollisuuksia ilman ostovelvollisuuksia, Förin luo enemmän paikkoja istuskelulle, lisää katukeittiöitä, lisää esiintyjiä, autot pois Kaskenkatu–Martinmylly, Alue Martinsillalta joen alasuulle potentiaalin nähden alikäytössä, lisää pöytiä ja penkkejä, huonoa parkkipaikat Martinsillan jälkeen, kaupunkitilaa tavallisille asukkaille, piknik-mahdollisuuksia, lisää kulttuurijokilauttoja, livemusiikkia, ulkokuntoilulaitteet puistoon, runsaita kukkaistutuksia, pyörille oma tie, parkkipaikat, merellistä tunnelmaa lisää, enemmän tilaa pyöräilyyn ja kävelyyn, vierasvenelaituri Merimiehenkadun risteyksestä kohti Telakkaa vaatii kehittämistä, parkkipaikkojen siirtäminen pois rannasta, pysäköinnin rajoittaminen parkkikiekolla, Cafe Ankka–Föri -välisen rannan henkilöautoparkki huono, lisää historiaa esille esim. infona/teosten avulla, kevyen liikenteen mittakaavassa olevat valaistusratkaisut (esim. lyhyemmät pylväät), Auransillan alittava tunneli auki jalankulkijoiden läpikululle, Martinsillan vieressä äskettäin paalutetulle parkkialueelle parkkiruutujen viivat, Cafe Ankka–Föri -välisen rannan henkilöautoparkin tilalle vierasvenesataman laajennus (tai muuta veneilijöitä palvelevaa toimintaa, joka toisi alueelle enemmän palveluja kuten länsirannalla), myös muille kuin venepaikoille tilaa, saavutettavuus kaikilla kulkuneuvoilla, pysäköinti erityisesti teatterin läheisyydessä tärkeää, kaunis kävely- ja pyöräilyreitistö Majakkarantaan asti, fölläripysäkki samalle puolelle kuin pyöräyhteys

Jakaa mielipiteet: autoliikenne

Muita huomioita: ei konserttitaloa virastotalon eteen, ei kaikkea mahdollista jokirantaan (kaikki markkinat ym. toreille ja pois tukkimasta rantakatuja), viemärin haju Martinsillan kohdalla Unioninkadulle päin

Miten alueen saavutettavuutta voitaisiin parantaa?

16 kommenttia

Hyvää: tämän hetkinen saavutettavuus, uudet pyörätiesuunnitelmat

Huonoa/kehitettävää: vesibussi Tuomiokirkolta Ruissaloon, pyöräväylät, paremmat joukkoliikenneyhteydet Martinsillan ja Kupittaan alueen välillä (pääterveysasema, Citymarket, kampukset), alajuoksulle paremmat ylitysmahdollisuudet, Föri kulkemaan joka päivä ainakin klo 24 saakka, ei yksityislatureita, alueelle vierasvenelaituri, laiturien pitäminen hyvässä kunnossa, tärkeää päästä kulkemaan kaikilla liikennevälineillä

Jakaa mielipiteet: liikkuminen, yksityislaituri

Miten yritysten toiminnot saataisiin sujuviksi?

12 kommenttia

Huonoa/kehitettävää: merikontit pois kaupungintalon edestä, kioskeille ja myyntikärryille merkatut paikat, joissa liikenne ei puuroudu, Telakkarantaan lisää toimintaa, huoltoajojen koordinointi samanaikaiseksi, lisää roskiksia ja vessoja ym. että yritysten asiakkaat toimivat järkevästi, ravintolalaivojen lastaus on kestämätöntä, huoltoajoille saatava merkityt paikat (muualle kiellot ja estot), lastauspaikka autoille, huoltopiste alueen yrittäjille, riittävä joukkoliikenteen palvelutaso

Jakaa mielipiteet: yksityisautoilu

Muita huomioita: liikuntaesteiset tarvitsevat kadunvarsiparkkeja, malttia pysäköintipaikkojen vähentämiseen (Manillassa paljon toimijoita), jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden tiloja suurentamalla mahdollistetaan myös enemmän tilaa yritystoiminnalle, yksityisautoilun poistaminen rantakadulta antaa ratkaisun avaimet yritysten toimintojen järjestämiseksi

Miten karttaan merkittyjä kehityspotentiaalisia alueita tulisi kehittää?

16 kommenttia

Hyvää: Förin puinen venelaituri

Kehitettävää: Hämähäkkitontilta pois pysäköintipaikka, tilalle koko perheen oleskelualue/puisto (kiipeilytelineitä, keinuja, penkkejä, kauniita istutuksia, pieni esiintymislava ja mahdollisuus ostaa kahvia), talvisin turvallinen liukumäki Neitsytpolulta jokirantaan, kesäisin sama potkulautailijoille, penkkejä, alajuoksulle liikuntapaikka (ulkoilmasali), alue Martinsillalta Telakkarantaan päin kaipaa viihtyvyyttä, lisää kortteliravintoloita, lisää kaikkien käytössä olevaa tilaa, lisää viheralueita, lisää vessoja, lisää valaistusta, lisää Förin venelaiturin kaltaisia paikkoja istuskella muillekin kuin veneilijöille, Hämähäkkitontista tapahtumatontti, Martinsillasta Förille paremmat kävelytiet, Förit ympäristön suojatiet turvallisemmiksi, Hämähäkkitontille yhteinen kaupunkitila (musiikkia ja kulttuuria), Hämähäkkitontille puisto, Förin kohdalle selkeämpi ja uudistettu alue odottaa Förille pääsyä, tyhjät paikat kaupunkilaisten käyttöön, Hämähäkkitontille uudisrakennus tai yhteinen kaupunkitila, Hämähäkkitontin kohdalle louhittu parkkiluola Samppalinnanmäen alle

Jakaa mielipiteet: pysäköinti

Muita huomioita: voisiko Manillan pihaa kehittää?, ei pelkkiä kapakkalaivoja tai terasseja alueelle, Hämähäkkitontti potentiaalinen kaikenlaiselle toiminnalle, Förin ympäristö ankea (huonokuntoiset ravintolalaivat ja vähäinen vehreys), ei rantamuuria venelaiturin tilalle

Yleiset kommentit alueen kehittämiseen liittyen

19 kommenttia

Hyvää: keskustan läpi kulkeva kevyen liikenteen rantareitti, Turun historia, jonka pitää näkyä jokivarressa (vanhat talot ja ympäristö)

Kehitettävää: pyöräilyn ja jalankulun erottaminen toisistaan, alajuoksulle enemmän vehreyttä ja maisemankatselualueita, lisää istutuksia, alajuoksulle palveluja (esim. kahviloita) ja yleisiä vessoja, jalankulkijoiden turvallisuus, Itäisen Rantakadun kävelytien kunnostus, pyörätie erikseen autotien viereen, Itäisen Rantakadun sulkeminen Aurakatu–WAM-välillä kesäkuukausiksi, parempi julkinen liikenne, pyörä- ja kävelytiet kunniaan, tulevan nosturiravintolan lisäksi jokin anniskelupaikka, polkupyörät ja skuutit pois jalankulkijoiden seasta, välillä Auransilta–Myllysilta autoliikenteen rajoitus, lisätilaa markkinoille ja tapahtumille, pikkuföri kokovuotiseen käyttöön, alueen säilyttäminen merellisenä ja puistomaisena väylänä sekä rentoutumispaikkana, enemmän tunnelman luontia Martinsillan ja Förin väliin, Itä–Länsi-liikenteenohjaus Itäiselle Pitkäkadulle

Jakaa mielipiteet: yksityisautoilu alueella, parkkipaikkojen määrä

Muita huomioita: parkkiluolia pysäköintiratkaisuksi, Itäisen rantakadun kevyen liikenteen rantareitin merkitys kasvaa ja kevyt liikenne lisääntyy tulevaisuudessa, joen alajuoksun rouhea telakkahistoria on ainutlaatuista, ei Konserttitaloa Itsenäisyydenpuistoon, alueen asukkaiden pysäköinti tulee turvata, laudat ja skuutit huomioitava suunnittelussa, alueen pysäköinnin siirtäminen esim. Samppalinnan ja Urheilupuiston alle louhittaviin luoliin, parkkipaikkatilanne jo nyt rajoittunutta (niiden poistuminen ei siten suuri menetys), ravintolaivojen huoltoliikenne muualle kuin ahtaille rantaväylille (tarvittaessa tämä pitää estää rakenteellisesti), autojono seisoo usein Auransillalta Itsenäisyydenpuistolle asti, yksisuuntaiset pyörätiet lisäävät turvallisuutta, mutta vähentävät parkkipaikkoja kadun varresta

Yhteenveto

Itäisellä Aurajokirannalla on useita vetovoimatekijöitä, joista kommenteissa erityisesti korostuvat meri, joki, vihreys, maisema, ravintola- ja kulttuuripalvelut, alueen eläväisyys ja tapahtumat. Vaikka ravintolalaivat nähdään tärkeänä ja vetovoimaisena osana jokirantaa, kaivataan alueelle enemmän ympärivuotisia palveluja ja moninaisuutta tarjontaan – esimerkiksi leipomot, kahvilat, viinibaari, pyörä- ja mopoautomyyjät sekä katukeittiöt mainittiin kommenteissa.

Alueen toivotaan olevan saavutettava kaikilla liikkumismuodoilla ja kevyen liikenteen kehittämisen lisäksi toivotaan parempia julkisen liikenteen yhteyksiä. Alueella halutaan säilyttää eläväisyys, iloisuus ja ihmiset. Tapahtumia, kulttuuria ja musiikkia arvostetaan. Kommenteissa korostui erityisesti arvostus alueen luontoa ja vehreyttä kohtaan. Istutuksia ja valaistusta kaivataan nykyistä enemmän. Itsenäisyydenaukio halutaan säilyttää puistona ja siksi monet kommentoijat toivovat uudelle Konserttitalolle muuta paikkaa. Ahtautta ja ruuhkaa halutaan alueella välttää.

Yhdeksi kaikista kannatetuimmaksi toiveeksi nousi ilmaiset palvelut, erityisesti oleskelupaikat. Itäiselle Rantakadulle toivotaan lisää pöytiä, tuoleja ja alueita, joissa istua piknikillä. Ilmaisia palveluja ja ajanviettomahdollisuuksia toivotaan kaikille käyttäjäryhmille. Esimerkiksi lasten leikkipaikat sekä ulkoilmasali tuotiin esiin kommenteissa. Lisäksi moni kommentoija toivoi lisää julkisia wc-tiloja ja roskakoreja sekä paremman siisteystason ylläpitämistä. Erityisesti Martinsillan ja Telakkarannan väliselle osuudelle kaivattiin selkeää kehitystä ja elävöitystä, kuten palveluja ja vehreyttä.

Alueella liikkuminen jakaa mielipiteitä. Monen mielestä alue on kevyelle liikenteelle nykyisellään vaarallinen. Suurin osa kommentoijista kannattaa pyöräilijöiden siirtämistä rannasta, vaikka osa kommentoijista puolsi nykyistä järjestelyä. Erityisesti keskustelu alueen autottomuudesta jakoi kommentoijia. Alueella autoilua kannattavat näkevät, että autoliikenteen katkaiseminen vaikuttaisi alueen ja yleisesti keskustan saavutettavuuteen negatiivisesti ja vaikeuttaisi liikuntarajoitteisten elämää. Alueen rauhoittamista kokonaan kevyen liikenteen käyttöön kannattavat perustelivat näkemystään siten, että autoliikenteen lakkauttaminen alueella rauhoittaisi alueen äänimaisemaa, mahdollistaisi enemmän tilaa yrittäjille ja tekisi alueesta turvallisemman ja viihtyisämmän.

Näkyvyys joelle ja merelle halutaan pitää esteettömänä ja siksi keskustelua syntyi rannan parkkipaikoista. Parkkipaikkoja pidetään tärkeinä saavutettavuuden kannalta ja erityisesti alueen asukkaiden autopysäköinti halutaan turvata. Moni kommentoijista toivoisi parkkipaikkoja pois niiden nykyiseltä sijainnilta, esimerkiksi louhittaviin luoliin tai vinoparkeiksi toiselle puolelle katua.