Turun kaupungin ja Kelan yhteinen asiakaspalvelupiste kauppatorin Monitori avaa ovensa KOP-kolmion katutasossa kesäkuussa 2020. Uusi palvelupiste keskittää yhteen paikkaan lukuisat nyt erillään olevat palvelut, ja ne ovat uuden Monitorin myötä entistä helpommin saavutettavissa. Kelalta Monitoriin siirtyy koko Eerikinkadun Turun palvelupisteen asiakaspalvelu.

Monitorin palveluita

  • Yleisneuvonta
  • Fölin palvelutoimisto
  • Filharmonisen orkesterin ja kaupunginteatterin lipunmyynti
  • Infotori, maahanmuuttajien omakielinen neuvonta
  • Matkailuneuvonta
  • Osa kaupunkiympäristötoimialan asiakaspalvelusta: pysäköinti, asukaspysäköinti, venepaikojen vuokraus
  • Liikuntarannekkeiden myynti ja lataus
  • Varhaiskasvatuksen palveluohjaus
  • Ikäihmisten ja lapsiperheiden palveluohjaus
  • Potilas- ja sosiaaliasiamiehet
  • Sosiaaliohjaaja
  • Työllisyyspalveluiden asiakasohjaus
  • Nuorisopalveluiden asiakaspalvelu
  • Digituki
  • Kassapalvelut
  •  Kaupungin puhelinvaihde
  •  Kelan asiakaspalvelu:
    - Palveluopastus asiakastilassa ja opastus Kelan digitaalisiin palveluihin asiakaspäätteillä
    - Asiantuntijapalvelut ajanvarauksella ja vuoronumerojärjestelmällä

- Uuden toimintamallin keskiössä on korostetusti aina asiakas. Haluamme kauppatorin Monitorin ainutlaatuisen konseptin myötä tuoda useat keskeiset palvelut sekä niiden opastuksen saman katon alle, jolloin kuntalaisilta säästyy sekä aikaa että vaivaa, korostaa Turun kaupungin kehittämispäällikkö Sari Kinnunen.

- Turun kaupunki ja Kela ovat toimineet jo vuosia yhdessä Skanssin Monitorissa, joten hyvin sujuneen yhteistyön kautta toiminnan laajentamiselle kauppatorin toimipisteeseen on olemassa hyvä pohja, Kinnunen jatkaa.

- Kelan näkökulmasta on hienoa, että olemme samoissa tiloissa Turun kaupungin kanssa ja hyvin tavoitettavissa. Meillä on monia yhteisiä asiakkaita ja kaikkien kannalta on hyvä, että me palveluntuottajat olemme saman katon alla eli tämä on yhden oven periaatetta käytännössä, kertoo ryhmäpäällikkö Satu Osola Kelalta.

Kauppatorin Monitoriin sijoittuu Turun kaupungin palveluista muun muassa Fölin ja pysäköintiin liittyvät palvelut, matkailuneuvonta, kaupungin palveluiden yleisneuvonta ja maahanmuuttajien omakielinen neuvonta Infotori sekä varhaiskasvatuksen palveluohjaus.

Päivi Holm (vas) tuli kysymään tietoja nuorisotilojejn varaamisesta, asiakasneuvoja Ann-Mari Hammarberg opastaa.

Hyvinvointitoimialan palveluista uuteen toimipaikkaan siirtyvät ikäihmisten palveluohjaajat ja sosiaalipalvelujen ohjaajia sekä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palveluohjaus. Vammaispalvelujen ja lapsiperheiden palveluohjaus sekä perheoikeudellinen palveluohjaus tulevat olemaan tavattavissa joinakin päivinä viikosta. Monitoriin siirtyvät myös sosiaaliasiamies ja potilasasiamies.

- Nykyään noin 70 prosenttia hakemuksista tulee Kelaan sähköisesti. Asiakkaalle se on huomattavasti parempi vaihtoehto, koska hakemukset ja liitteet tulevat nopeammin käsittelyyn. Esimerkiksi työttömyysetuuden jatkoilmoitukset saadaan sähköiseen käsittelyyn heti ja etuudet maksuun asiakkaille huomattavasti nopeammin. Nyt voimme yhdessä Turun kaupungin kanssa auttaa ja opastaa asiakkaita sähköisessä asioinnissa, Satu Osola toteaa.

Uutuutena Monitorista saa entistä laajempaa digitukea täysin maksutta. Tiloissa on parikymmentä asiakaspäätettä, joilla asiakkaat voivat itsenäisesti tai henkilökunnan avustamana hoitaa asioitaan verkossa.

Maankäyttöön, rakentamiseen, rakennuslupiin ja kaavoitukseen liittyvät palvelut jäävät nykyisille paikoilleen (Puolalankatu 5).

Monitorin auettua ikäihmisten palveluohjaukseen keskittyneen Poijun toiminta päättyy. Joukkoliikennetoimiston nykyinen tila Aurakadun ja Eerikinkadun kulmauksessa sulkeutuu niin ikään Monitoriin muuton yhteydessä.

Tilat ovat hyvin saavutettavissa ja esteettömät

Uusi Monitori tulee olemaan entistä palvelevampi ja monikanavaisempi, sillä jatkossa kuntalaisia on auttamassa aiempaa enemmän asiakaspalvelijoita ja myös aukioloajat ovat entistä pidemmät. Useat Monitorin asiakaspalvelijoista auttavat henkilökohtaisen palvelun lisäksi myös muiden kanavien kautta, esimerkiksi puhelimitse tai chatissa.

Koko tila sijaitsee yhdessä tasossa (ex Aleksi 13 - vaatekaupan tilat), joka on jaettu erikseen asiakas- ja henkilökuntatiloiksi. Tilat ovat hyvin saavutettavissa ja esteettömät. KOP-kolmio sijaitsee keskeisellä paikalla kauppatorin välittömässä läheisyydessä ja sinne on helppo tulla eri kulkuvälineillä.

Tässä vaiheessa koko pisteen arvioitu henkilöstömäärä on noin 50, josta kaupungin osuus on noin 35 henkeä.

- Avautuessaan palvelupiste ei suinkaan ole suoraan valmis, vaan toivomme runsasta asiakaspalautetta, jonka perusteella tulemme kehittämään Monitorin toimintaa edelleen, Sari Kinnunen toivoo.

Yhteinen tila antaa kaikille palvelutuottajille mahdollisuuden oppia toisten yksiköiden palveluista ja kehittää sen kautta yhteistyötä. Tämä mahdollistaa organisaatiorajojen ylittävää toiminnan kehittämistä jatkossa. Yksi yhteistilojen vahvuuksista on se, että sen avulla on mahdollista vaikuttaa asiakkaan tilanteeseen ennaltaehkäisevästi.

Kauppatorin Monitorin lisäksi jo entuudestaan tuttu, Skanssin kauppakeskuksessa toimiva Monitori jatkaa toimintaansa normaalisti. Myös siellä toimii Kelan asiakaspalvelu.

Kauppatorin Monitori, KOP- kolmio, Aurakatu 8

Teksti: Hannu Waher
Kuvat: Petteri Mäntysaari
Ylempi kuva: Satu Mattila (oik.) ja Anta Diop saavat opastusta Kelan digitaalisissa palveluissa

Juttu on julkaistu Turkupostissa 1/2020.