ICT-lukio

Opetus- ja kulttuuriministeriö myönsi lokakuussa 2017 Kerttulin ICT-lukiolle erityisen koulutustehtävän luvan - luonnontiedepainotteinen opetus (ICT).

Päätökset tehtiin koulutuksen järjestäjien keväällä toimittamien hakemusten perusteella. Hakemuksia jätettiin 131 kappaletta. Kansallinen koulutuksen arviointikeskus KARVI teki hakemuksista arviot, joissa se tarkasteli koulutuksen järjestäjän edellytyksiä toteuttaa erityistä koulutustehtävää. Arvioiden perusteella opetus- ja kulttuuriministeriön työryhmä teki esitykset myönnettävistä erityisistä koulutustehtävistä ja valtakunnallisista kehittämistehtävistä.

Matematiikkaan ja luonnontieteisiin painottuva opetuslupa annettiin 15 lukiolle, joista Kerttulin lukio on valtakunnan ainoa ICT-alan erityislukio.

KARVI totesi arviointiraportissaan (27.10.2017) Kerttulin ICT-lukiosta seuraavaa:

"Lukiolla on hyvät edellytykset jatkaa TVT-alan erityistehtävää. Ensisijaisia hakijoita on lähes kaksinkertainen määrä aloituspaikkoihin nähden. Merkittävää yhteistyötä tehdään digitaalisen ylioppilaskokeen kehittämisessä ja muissa TVT-hankkeissa lukuisten yhteistyökumppanien kanssa. Lisäksi aikaisemman toiminnan tuloksellisuudesta on näyttöä esimerkiksi jatko-opintoihin hakeutuvien määrässä ja menestymisessä valtakunnallisissa kilpailuissa. Lukion hakema valtakunnallinen kehittämistehtävä on ajankohtainen, hyvin perusteltu ja monipuolisesti TVT-alaan liittyvä."

Valtakunnallinen kehittämistehtävähaussa lukiot jaettiin neljään luokkaan. Luokittelun kriteereissä on kiinnitetty huomiota valtakunnallisesti merkittävään osaamiseen muun muassa seuraavilla osa-alueilla: matemaattis-luonnontieteellisten aineiden korkeatasoinen opetus ja opetussuunnitelman kehittäminen, henkilöstön erityinen osaaminen, aktiivinen itsensä ja opetuksen kehittäminen, korkeakouluyhteistyö sekä kansallinen ja kansainvälinen verkostoituminen. Lisäksi on otettu huomioon koulutuksen järjestäjän sitoutuminen ja hakijamäärät.

I luokka: Parhaat edellytykset matematiikan, luonnontieteiden ja TVT:n opetuksen valtakunnalliseen kehittämistehtävään

  • Kerttulin lukio (TVT)
  • Maunulan yhteiskoulu ja Helsingin matematiikkalukio (matematiikka)
  • Olarin lukio (luonnontieteet)

ICT-lukion opetussuunnitelma

Kerttulin ICT-lukiolla on opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämä ICT-alan erityinen koulutustehtävä. Suomen ainoalla ICT-alan erityislukiollamme on pitkä kokemus tuloksekkaasta tieto- ja viestintätekniikan opetuksesta tiiviissä vuorovaikutuksessa alueen korkeakoulujen ja työelämän kanssa.

Lukion opiskelijoiden saama monipuolinen osaaminen on näkynyt meiltä valmistuneiden erinomaisena sijoittumisena korkea-asteen jatko-opintoihin.

ICT-lukiossa tarjotaan n. 30 erilaista ICT-alan opintojaksoa. ICT-alan erityisen muutosvauhdin vuoksi tarjonta päivittyy vuosittain. Opintojaksojen joukossa on myös ICT-alaa tukevia luonnontieteellisiä ja humanistisia opintojaksoja.

ICT-alan opintojaksot ovat kaikkien Kerttulin lukion opiskelijoiden valittavissa. Mikäli ryhmiin on tulossa enemmän opiskelijoita kuin voidaan ottaa, ICT-lukiolaiset ovat etusijalla.

Erityislukion opiskelijat noudattavat omaa opetussuunnitelmaansa. Opetussuunnitelma antaa opiskelijalle mahdollisuuden keskittyä jo lukioaikanaan monipuolisesti ICT-alaan ja sitä tukevaan opintotarjontaan. Suoritettuaan vähintään 24 opintopisteen laajuiset ICT-alan opinnot opiskelija voi huojentaa muiden oppiaineiden opintojaksoja 16 opintopisteen laajuisesti erikseen määrätyin ehdoin. ICT-lukiolaisen kokonaisopintopistemäärä on sama kuin yleislukiossa eli vähintään 150 opintopistettä. Opiskelijan tulee kuitenkin suorittaa vähintään puolet lukion jokaisen oppiaineen pakollisista opintojaksoista. Vähennystä ei voi tehdä kirjoitettavissa oppiaineissa.

Osa ICT-lukion opiskelijoista suorittaa ICT-alan jatko-opinnoiksi kelpaavia opintoja turkulaisissa korkeakouluissa (mm. Turun yliopiston teknillinen tiedekunta sekä Turun ammattikorkeakoulu). Korkeakouluissa suoritetut kurssit hyväksytään mukaan erityislukiolaisten opintokertymään hänen valmistuessaan ICT-lukiosta.

Kerttulin lukio tekee yhteistyötä yritysmaailman kanssa. ICT-lukion yhteistyöyritykset mahdollistavat erityislukion opiskelijoille tutustumisen ICT-alan ajankohtaisiin kysymyksiin, käytänteisiin sekä työtehtäviin. Yhteistyön muotoja ovat muun muassa asiantuntijaluennot, työelämän tutustumisjaksot, yritysvierailut, kesätyöt, lopputyöprojektit, tuotetestaukset, messut sekä vapaamuotoisemmat tapahtumat.

ICT-lukiolaisilla on mahdollisuus osallistua monella tavoin poikkitieteelliseen toimintaan esim. tapahtumien, kerhojen, projektien ja vierailukäyntien kautta. ICT on nykyisin paljon muutakin kuin vain ohjelmointia ja kovaa tietotekniikkaa. IT-asioita esiintyy kaikkialla ja sen käytössä, kehityksessä ja suunnittelussa tulee päivittäin eteen teknisten asioiden rinnalla vaikkapa kaupallisia, eettisiä, psykologisia ja taiteellisia kysymyksiä. ICT-lukiosta valmistuva opiskelija saa erillisen ICT-lukion päättötodistuksen.

Cisco Certified Network Associate – koulutus

Cisco Networking Academy Programin tavoitteena on antaa opiskelijoille perustiedot ja taidot tietoverkkojen suunnittelussa, rakentamisessa ja ylläpidossa. Kerttulin lukio on ollut Ciscon koulutusohjelman paikallinen oppilaitos vuodesta 2001 alkaen.

CCNA kurssi koostuu kolmesta erillisestä kurssista, joista Kerttulin lukiossa opetetaan kahta ensimmäistä: 1) Introduction to Networks ja 2) Switching, Routing, and Wireless Essentials. Kurssin materiaalit (vuorovaikutteinen reaaliaikainen verkkomateriaali, PacketTracer-simulaatioharjoitukset sekä tietoliikennetekniikan laboratorioharjoitukset ovat englanninkielisiä, mutta opetuskielenä on suomi. Kunkin opintojakson aikana suoritetaan teoriaopintoja testeineen sekä käytännön laboratorioharjoituksia joko pitkälle kehitettyjä simulaattoreita hyödyntäen tai oikean verkkoraudan parissa laboratoriotiloissa.

CCNA-tutkinto on kansainvälisesti arvostettu tietotekniikan tutkinto, joka hyväksytään opinnoiksi useissa tietotekniikan korkea-asteen kouluissa. Opiskelija saa jokaisesta suoritetusta kurssista erillisen todistuksen. Todistuksen avulla opiskelija voi pyytää CCNA-kurssien hyväksi lukemista jatko-opinnoissaan. Jos CCNA-tutkinto jää kesken, voi sen jatkaa valmiiksi esim. jossain suomalaisessa alan koulutusta antavassa oppilaitoksessa.

Korkeakoulujen kanssa järjestettävä opetus

Turun yliopisto, Tietotekniikan laitos

Kerttulin lukion ICT-opettajat ja Turun yliopiston edustajat valitsevat vuosittain sopivaksi katsomansa määrän halukkaita Kerttulin lukion opiskelijoita suorittamaan tietotekniikan opintoja yliopistolle. Halukkuuden lisäksi opiskelijoiden tulee olla opinnoissaan hyvin menestyneitä. Erityisesti painotetaan pitkän matematiikan sekä tieto- ja viestintätekniikan opintojaksojen ICT5, ICT6 ja ICT7 arvosanoja.

Opinnot hyväksytään soveltaviksi opinnoiksi Kerttulin lukiossa ja opintosuorituksiksi Turun yliopistossa sekä useissa muissa Suomen korkeakouluissa. Jos opiskelija suorittaa tieto- ja viestintätekniikan perusopintoja yliopistossa lukioaikanaan hyvin arvosanoin vähintään Turun yliopiston kunakin vuonna erikseen ilmoittaman määrän, on hänellä ollut mahdollisuus päästä, suoritettuaan yo-tutkinnon yliopiston erikseen määrittelemällä tasolla, opiskelemaan Turun yliopistoon tietotekniikan laitokselle. Opiskelijoille tarjottavista opinnoista sovitaan vuosittain Turun yliopiston edustajien kanssa.

Jos opiskelija suorittaa hyvin arvosanoin lukioaikanaan Kerttulin lukion tarjoamat opintojaksot ICT5, ICT6 ja ICT24 on opiskelijalla mahdollisuus hakeutua Turun yliopiston tietotekniikan laitoksen opiskelijaksi erillisen hakumenettelyn kautta. Lisätietoa asiasta saa ICT-lukion koordinaattorilta.