Laila Pullinen: Ikaros

Laila Pullinen: Ikaros

  • 2012 (2003)
  • punamusta graniitti
  • Aurakatu 2

Taiteilijaprofessori Laila Pullisen (1933–2015) Ikaros-veistoksessa yhdistyy ajatuksen, unelman ja lennon keveys sekä maan vetovoiman raskaus. Lyyrisen voimakas veistos viittaa antiikin Kreikan tarustoon: Ateenalainen keksijä Daidalos valmisti itselleen ja pojalleen siivet liitääkseen pois Kreetan saarelta. Isä varoitti poikaansa lentämästä liian lähelle aurinkoa, mutta Ikaros ei totellut kehotusta. Kuumuus sulatti siivet ja lentäjä syöksyi alas kuolemaan. Siipi muistuttaa paitsi inhimillisten unelmien ja taivaiden tavoittelun tärkeydestä, myös lankeemuksen mahdollisuudesta.

Taivaisiin tavoittelun ja lankeemuksen merkityksien lisäksi Pullisen teosta voidaan tarkastella materiaalisista lähtökohdista. Suomen eturivin kuvanveistäjiin kuuluvan taiteilijan graniittiteoksessa vuorottelevat kiiltäväksi silotettu ja sulkamaiseksi uurrettu, rosoinen pinta. Veistos kutsuu tarkastelemaan itseään lähemmin. Aurakadulta katsottaessa voi havaita veistoksen kevyen siipimuodon, lähietäisyydeltä erottuu puolestaan taidokas rosoinen kivityö.

Sekä veistos että Loimaan kiven valmistama jalusta ovat punamustaa graniittia. Vuonna 2012 paljastettu teos on hankittu kaupungin kaunistamisrahaston varoin. Laila Pullisen tuotantoa on jo entuudestaan Turun kaupungin kuvanveistoa painottavassa taidekokoelmassa, mutta Ikaros on ensimmäinen julkiseen tilaan sijoitettu taiteilijan veistos Turussa.

Kuva: TMK/Toni Kandelin