Saavutettavuusseloste

Tämä seloste on laadittu 17.9.2020.

Tässä saavutettavuusselosteessa kerrotaan, miten turku.fi-verkkopalvelussa noudatetaan lakia digitaalisten palvelujen tarjoamisesta, mitä puutteita sivuston saavutettavuudessa on ja miten voit antaa meille palautetta saavutettavuusongelmista. Kuralan Kylämäen verkkosivu on osa turku.fi-verkkopalvelua.

Miten olemme testanneet saavutettavuutta?

Tämän saavutettavuusselosteen huomiot perustuvat kolmannen osapuolen tekemään arviointiin siitä, täyttääkö verkkopalvelu laissa määritellyt vaatimukset. Eficode Oy on tehnyt saavutettavuusauditoinnin turku.fi-verkkopalvelusta sekä erillissivustoista 7.4.2020. 

Miten saavutettava turku.fi-verkkopalvelu on?

Turku.fi-verkkopalvelu täyttää suurelta osin lain vaatimat A- ja AA-tason saavutettavuuskriteerit (WCAG-kriteeristö 2.1). Turku.fi-verkkopalvelussa on joitakin saavutettavuuspuutteita, jotka on kuvattu tarkemmin alempana.

Turku.fi-sivuja on mahdollista tarkastella korkeakontrastisessa tilassa, jolloin sivustolla käytetyt väriyhdistelmät ovat saavutettavia. Kontrastitilaan pääset siirtymään yläpalkista kohdasta "kontrasti".

Työn alla olevat saavutettavuuskorjaukset 

Tässä listatut puutteet pyritään korjaamaan 31.12.2020 mennessä.

  • Kontrasti- tekstikoon muuttamisen painikkeen käyttöä helpotetaan näkyvällä kohdistuksella ja monikielisillä tekstivastineilla. Myös somejako- ja rss-syötepainikkeiden käyttöä helpotetaan. 
  • Jokaiselle sivulle tulee vain yksi H1-taso ja otsikkotasot etenevät loogisesti.
  • Huolehditaan siitä, että kartoissa esitetty sisältö löytyy loogisesti tekstimuodossa. Karttojen infolaatikon sisältö asetellaan uudelleen.
  • Useilla sivuilla näkyvän tapahtuma- ja uutiskarusellin kontrolli- ja kontrastihaasteet korjataan.
  • Korjataan korkeakontrastinen moodi täysin saavutettavaan muotoon. 
  • Mobiilimenun haku, kieli- ja päävalikkopainikkeet korjataan näppäimistökäyttäjälle saavutettavaan muotoon.

Sisällöt tai toiminnot, jotka eivät vielä ole saavutettavia:

  • Otsikkotasojen käytössä on puutteita sekä verkkopalvelun sisältösivuilla että PDF-lomakkeissa. Joidenkin otsikkotasojen yli on hypätty ja kaikkia otsikkoja ei ole merkitty ohjelmallisesti otsikoiksi. (WCAG 1.3.1, 2.4.6)
  • Joissakin PDF-lomakkeissa on kuvia, joille ei ole määritetty kuvaavia tekstivastineita. (WCAG 1.1.1)
  • Sivuilla on käytetty joitakin väriyhdistelmiä, jotka eivät ole kontrasteiltaan riittäviä. (WCAG 1.4.11)
  • Lomakekenttiä ja niiden nimilappuja ei ole ohjelmallisesti yhdistetty. Myöskään lomakekenttien täyttöohjeet eivät ole täysin saavutettavia näppäimistö- ja ruudunlukijakäytössä. (WCAG 1.3.1, 1.4.13)
  • Useilla sivuilla näkyvä tapahtumakaruselli ei kalenteriosuudeltaan ole saavutettava (WCAG 1.3.2, 2.1.1, 2.4.4, 2.4.6)
  • Osa ulkoisen toimittajan sisältöjen upotuksista eivät ole saavutettavia, esimerkiksi video- tai karttaupotukset.

Turku.fi-verkkopalvelua kehitetään jatkuvasti saavutettavuuden korjaamiseksi niin teknisesti kuin sisällöllisestikin. Uusien verkkopalveluiden ja -sivustojen kehittämisessä ja hankinnassa saavutettavuus huomioidaan alusta lähtien.

Saavutettavuusvaatimukset eivät koske tiettyjä sisältöjä

Verkkopalvelussa on videoita ja podcasteja, jotka eivät ole saavutettavia. Niistä puuttuu tekstikuvaus. Ennen 23.9.2020 julkaistua video- tai äänisisältöä ei lain mukaan tarvitse tehdä takautuvasti saavutettavaksi tai poistaa verkkosivustolta.

Verkkopalvelusta ulos ohjaavien linkkien takaa löytyvä digitaalinen palvelu tai verkkosivusto on kyseisen palvelun tarjoajan vastuulla ja sen saavutettavuus on kuvattu palvelun omassa saavutettavuusselosteessaan.

Huomasitko puutteita saavutettavuudessa? 

Pyrimme jatkuvasti parantamaan Turku.fi-verkkopalvelun saavutettavuutta. Jos löydät ongelmia, joita ei ole kuvattu tällä sivulla, ilmoita niistä meille ja teemme parhaamme puutteiden korjaamiseksi. Vastaamme yleensä viikon sisällä. Lain mukainen vastausaika on enintään 14 vuorokautta.

Turku.fi:n osalta saavutettavuusvaateet tulevat voimaan 23.9.2020.

Anna saavutettavuuspalautetta tällä verkkolomakkeella

Etelä-Suomen aluehallintovirasto valvoo saavutettavuusvaatimusten toteutumista. Jos et ole tyytyväinen palvelusta vastaavalta saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit tehdä ilmoituksen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla kerrotaan tarkasti, miten valituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.

Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi (avautuu uuteen välilehteen)
saavutettavuus(at)avi.fi
puhelinnumero vaihde 0295 016 000

Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (306/2019)

Turun kaupunki tarjoaa tukea käyttäjille, joille digipalvelut eivät ole saavutettavissa

Turun kaupungin asiointipisteitä:

  • Skanssin Monitorissa (Skanssinkatu 10, 20730 Turku, puhelin 040 160 4556)
  • Kauppatorin Monitorissa (Aurakatu 8, 20100 Turku)
  • Kirjastoissa on mahdollisuus saada digitukea

Turun kaupungin verkko- ja digipalvelujen saavutettavuutta tarkastellaan jatkuvasti

Turku.fi-verkkopalvelusta vastaa Turun kaupunki. Haluamme, että mahdollisimman moni käyttäjä pystyy käyttämään digitaalisia palvelujamme. Otamme saavutettavuuden huomioon digitaalisten palvelujen kehityksessä ja teemme jatkuvasti työtä saavutettavuuden parantamiseksi.

Turun kaupungin saavutettavuusosaamista kehitetään suunnitelmallisesti ja määrätietoisesti. Kaupungin saavutettavuuden puitesopimustoimittajat arvioivat kaupungin nykyiset digitaaliset palvelut ja verkkosivustot. Arvioinnin perusteella palveluiden saavutettavuutta kehitetään lain vaatimalle tasolle kunkin palvelun osalta.

Uusien verkkopalveluiden kehittämisessä ja hankinnassa saavutettavuus huomioidaan alusta lähtien. Saavutettavuuskoulutusta järjestetään kaikille osapuolille, jotka osallistuvat verkkopalveluiden kehittämiseen ja niiden sisältöjen tuottamiseen. Kaupungissa on käynnissä projekti Saavutettavuuslain vaatimusten täyttäminen kesään 2021 saakka. 

Turku.fi-verkkopalvelu on julkaistu 1.7.2015.