Syksystä alkaen Turun kaupungin kouluissa työskentelee yli 30 koulunepsyopettajaa.

Elina Nikula on erityisluokanopettaja Nummenpakan alakoulussa. Tästä syksystä lähtien hän on myös koulunepsyopettaja, joka auttaa muita opettajia ymmärtämään, mistä nepsyasioissa on kyse.

Mistä nepsyasioissa sitten on kyse?

- Esimerkiksi aktiivisuuden ja tarkkaavaisuuden häiriö ADHD:sta ja Touretten oireyhtymästä. Oireisiin voivat kuulua aistiyliherkkyys sekä keskittymisen ja toiminnanohjauksen vaikeudet, Nikula sanoo.

Nikulan mukaan meillä kaikilla on nepsyyn liittyviä piirteitä. Hän käyttää vertauskuvana janaa, jonka varrelle jokainen ihminen asettuu. Toisilla oireita on vain enemmän kuin toisilla.

- Jokaiselta luokalta löytyy yksi tai useampi oppilas, joilla on selkeitä nepsypiirteitä.

Nepsystä on alettu puhua kouluissa yhä enemmän. Kaikki opettajat eivät kuitenkaan tiedä, miten nepsy-oireisen lapsen kanssa tulisi toimia koulussa. Silloin koulunepsyopettajat voivat olla heidän apunaan.

Nikulan mielestä kouluja on tärkeää kehittää nepsy-ystävällisiksi. Se voi tarkoittaa melun ja muun ärsykekuorman keventämistä. Samoin ennakoinnin lisäämistä koulupäivään, sillä nopeasti tapahtuvat muutokset ovat nepsyoireisille lapsille usein haastavia.

Myös kuvatuesta on oppilaille yleensä hyötyä.

- Kuvien avulla oppilaalle voidaan myös näyttää työvaiheet askel askeleelta.

Nepsy-ystävällisestä koulusta hyötyvät kaikki oppilaat. Myös ne, joilla ei ole nepsyoireita.

Koulunepsyopettajat toimivat koulussa opettajan tukena


Syksyllä Turun kaupungissa aloittaa Nikulan lisäksi reilut 30 koulunepsyopettajaa. Nikula pitää sitä erinomaisena asiana.

- Sen avulla opettajat saavat tukea pulmatilanteisiin saman tien.

Koulunepsyopettajien tuki on tarkoitettu opettajille, mutta kaiken keskiössä on silti oppilaan hyvinvointi. Tavoitteena on koulu, jossa jokaisen oppilaan on helppoa olla ja opiskella.

Nepsyoireisia lapsia lähestytään usein ongelmakeskeisestä näkökulmasta.

- Heillä on valtavasti vahvuuksia, joiden avulla he voivat loistaa. Joku asia voi sujua hirveän hyvin nimenomaan nepsypiirteiden takia, Nikula tiivistää.

Koulunepsyopettajan tehtäviä tehdään hankerahoituksen avulla, mutta tarkoitus on tehdä toiminnasta pitkäjänteistä.

- Toivon, että tulevaisuudessa nepsynäkökulma huomioitaisiin kaikessa koulun kehitystyössä.

Nepsytuen kehittäminen Turun kaupungin yleisopetuksessa liittyy Esi- ja perusopetuksen oppimisen tuen kehittäminen Varsinais-Suomessa -hankkeeseen, joka on osa opetus- ja kulttuuriministeriön Oikeus Oppia -kehittämisohjelmaa.

Uutinen on osa Kuukauden koulu -juttusarjaa, jossa nostetaan esille turkulaiskouluja ja siellä työskenteleviä ihmisiä. Tällä kertaa vuorossa on Nummenpakan koulu.


Jutusta on julkaistu tiivistetty versio Turkupostissa 4/2022.