Vahva tunnistautuminen kaupungin avustusten hakupalvelussa

Yhdistys- ja yhteisöasiakkaat tunnistautuvat Turun kaupungin sähköiseen avustusjärjestelmään Suomi.fi-valtuuksilla vuoden 2021 syksystä alkaen.

Turun kaupungin avustusjärjestelmä siirtyy käyttämään vahvaa tunnistautumista syksyllä 2021. Tunnistautuminen toteutetaan käyttämällä Suomi.fi verkkopalvelua. Järjestelmään kirjautuminen onnistuu jatkossa helposti esimerkiksi omilla pankkitunnuksilla. Vanha sähköpostipohjainen käyttäjätunnusjärjestelmä poistuu käytöstä. Vanhat avustushakemukset siirtyvät vanhoilta käyttäjätileiltä yhdistysten omistukseen y-tunnuksen perusteella; yksityishenkilöiden ja työryhmien hakemukset lajitellaan henkilötunnuksen mukaan.

Jos yhdistyksellä on rekisteriin kirjattu nimenkirjoittaja, jolla on oikeus edustaa yhdistystä yksin, voi hän tehdä jatkossa hakemuksia yhdistyksen puolesta ilman erillistä valtuutta. Muille henkilöille on haettava valtuuksia asioida yhteisön puolesta avustushakemuksiin liittyen Suomi.fi-palvelussa.

Suomi.fi-palvelussa annetuille valtuuksille määritellään aina voimassaoloaika, joka on pisimmillään 25 vuotta. Aiemmin annetun valtuuden voi myös mitätöidä ennen voimassaoloajan päättymistä. Tulevaisuudessa sähköistä valtuuttamista voidaan hyödyntää yhä useammassa palvelussa sitä mukaa, kun Suomi.fi-valtuuksia otetaan laajemmin käyttöön. Sähköinen valtakirja luodaan palvelussa ja valtuudet tallentuvat tietoturvalliseen kansalliseen valtuusrekisteriin. Niin sanottuja avoimia valtakirjoja Suomi.fi-palvelussa ei voi luoda.

Yksityishenkilöt, työryhmät, tiekunnat ym. y-tunnuksettomat toimijat asioivat avustuksissa henkilöasiakkaina Suomi.fi henkilötunnistautumisen kautta. Asioinnin osapuoli valitaan järjestelmässä tunnistautumisen jälkeen. Hakija voi siis päättää, asioiko oman itsensä vai jonkin yhteisön tai toisen henkilön puolesta.

Suomi.fi-verkkopalvelua ja -valtuuksia ylläpitää Digi- ja väestötietovirasto.

Muista huolehtia seuraavista hyvissä ajoin ennen avustushakemuksen tekemistä:

  • Tarkista onko yhdistyksen nykyiset yksin edustavat nimenkirjoittajat päivitetty PRH:n yhdistysrekisteriin. Tee PRH:lle muutosilmoitus tarvittaessa.
  • Hae yhdistyksen avustusvastaaville tarvittaessa valtuutta asioida avustuksiin liittyen Suomi.fi-valtuudet -palvelussa.
  • Jos yhteisön toimintamuoto on muu kuin yhdistys, tarkista tilanne ja tee muutosilmoitukset YTJ:n palvelussa.
  • Jos yhteisöllä ei ole sääntöihin perustuvaa ja rekisteriin merkattua yksin nimenkirjoittamiseen oikeutettua edustajaa, täytyy sellaista hakea käyttämällä virkailijavaltuuttamispalvelua.
  • HUOM! Yhteisö ei voi hakea avustuksia, mikäli sillä ei ole rekisteriin merkattua tai valtuutettua yksin edustavaa nimenkirjoittajaa.

Näin luot sähköisen valtuuden Turun kaupungin asioinnissa Suomi.fi-verkkopalvelussa:

  1. Kirjaudu Suomi.fi-verkkopalveluun pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla osoitteessa www.suomi.fi
  2. Siirry kohtaan ”Valtuudet” ja valitse ylävalikosta ”Yrityksen puolesta asiointi”.
  3. Valitse ”Luo uusi” ja ”Anna valtuus”.
  4. Syötä sen henkilön etunimi, sukunimi ja henkilötunnus, jolle haluat myöntää valtuuden.
  5. Valitse valtuuden voimassaoloaika.
  6. Valitse valtuuden sisällöksi avustushakemuksen tekeminen.
  7. Vahvista valtuus.

Apua ja lisätietoja:

Turun kaupungin avustusasioista ja järjestelmän toiminnasta kulttuurisihteeri Niina Niemi-Nagy niina.niemi-nagy@turku.fi ja suunnittelupäällikkö Jaana Halin jaana.halin@turku.fi.

Lisätietoja suomi.fi valtuuksista: Mikä on Suomi.fi-valtuutus?
Lisätietoja suomi.fi tunnistuksesta: Mikä on Suomi.fi-tunnistus?

Tästä linkistä löydät ohjevideoita Valtuudet-palvelun käyttöön.