Saavutettavuusseloste, esityslistat ja pöytäkirjat

Tämä saavutettavuusseloste koskee palvelua ah.turku.fi ja on laadittu / päivitetty 01.10.2020. Palvelua koskee laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta, jossa edellytetään, että julkisten verkkopalvelujen on oltava saavutettavia.

Palvelun saavutettavuuden on arvioinut ulkopuolinen asiantuntijaorganisaatio.

Tässä saavutettavuusselosteessa kerrotaan, miten Esityslistat ja pöytäkirjat -palvelussa noudatetaan lakia digitaalisten palvelujen tarjoamisesta, mitä puutteita sivuston saavutettavuudessa on ja miten voit antaa meille palautetta saavutettavuusongelmista.

Saavutettavuuden tila: 

Esityslistat ja pöytäkirjat -verkkopalvelu täyttää osin lain vaatimat A- ja AA-tason saavutettavuuskriteerit (WCAG-kriteeristö 2.1).

Sisällöt tai toiminnot, jotka eivät vielä ole saavutettavia (WCAG-kriteerien mukaan): 

Havaittava: Tekstivastineet kuville

Kuvien sisältämä ei ole esitetty tekstivastineena.
Saavutettavuusvaatimukset jotka eivät täyty

  • 1.4.5 Tekstiä esittävät kuvat

Havaittava: Väriyhdistelmien kontrasti

Väriyhdistelmien kontrasti ei riittävä pdf-tiedostoissa.
Saavutettavuusvaatimukset jotka eivät täyty

  • 1.4.1 Värien käyttö

Havaittava: Sisällön kuvautuminen suurennoksille

Sisältö ei mukaudu eri suurennoksille.
Saavutettavuusvaatimukset jotka eivät täyty

  • 1.4.10 Responsiivisuus

Hallittava: Otsikkohierakkian johdonmukaisuus

Jäsennys kuvaavilla otsikoilla puuttuu.
Saavutettavuusvaatimukset jotka eivät täyty

  • 2.4.6 Otsikot ja nimilaput

Hallittava: Linkkitekstit

Linkkitekstit eivät ole kuvaavia.
Saavutettavuusvaatimukset jotka eivät täyty

  • 2.4.4 Linkin tarkoitus (kontekstissa)

Hallittava: Looginen lukemisjärjestys

Looginen lukemisjärjestys ei toteudu näppäimistökäyttäjille.
Saavutettavuusvaatimukset jotka eivät täyty

  • 2.4.3 Kohdistusjärjestys

Ymmärrettävä: Selkeä navigaatio

Navigaatio ei ole selkeä.
Saavutettavuusvaatimukset jotka eivät täyty

  • 3.2.3 Johdonmukainen navigointi

Ymmärrettävä: Verkkosivujen kieli

Verkkosivuille ei ole lainkaan merkitty sisällön kieltä.
Saavutettavuusvaatimukset jotka eivät täyty

  • 3.1.1 Sivun kieli

Ymmärrettävä: Pdf-tiedostojen merkitseminen

Pdf-tiedostoja ei merkitty siten, että ruudunlukijalla saa sisällöstä selvää.
Saavutettavuusvaatimukset jotka eivät täyty

  • 3.2.4 Johdonmukainen merkitseminen

Toimintavarma: Verkkosivujen kuvaavat nimet

Verkkosivuilta puuttuu kuvaavia nimiä.
Saavutettavuusvaatimukset jotka eivät täyty

  • 4.1.2 Nimi, rooli, arvo

Huomasitko saavutettavuuspuutteen verkkosivustollamme?

Pyrimme jatkuvasti parantamaan Esityslistat ja pöytäkirjat -verkkopalvelun saavutettavuutta. Jos löydät ongelmia, joita ei ole kuvattu tällä sivulla, ilmoita niistä meille ja teemme parhaamme puutteiden korjaamiseksi. Vastaamme yleensä viikon sisällä. Lain mukainen vastausaika on enintään 14 vuorokautta.

Esityslistat ja pöytäkirjat -verkkopalvelun osalta saavutettavuusvaatimukset tulivat voimaan 23.9.2020.

Anna saavutettavuuspalautetta tällä verkkolomakkeella (linkki avautuu uuteen ikkunaan)  

Etelä-Suomen aluehallintovirasto valvoo saavutettavuusvaatimusten toteutumista. Jos et ole tyytyväinen palvelusta vastaavalta saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit tehdä ilmoituksen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla kerrotaan tarkasti, miten valituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.

Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi  
saavutettavuus(at)avi.fi
puhelinnumero vaihde 0295 016 000

Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (306/2019)

Tarjoamme tukea käyttäjille, joille digipalvelut eivät ole saavutettavissa

Turun kaupungin yleisissä asiointipisteissä:

  • Kaupungin kirjaamossa (Puolalankatu 5, 20100 Turku Turku-pisteen tiloissa, puhelin 02 330 033)
  • Skanssin Monitorissa (Skanssinkatu 10, 20730 Turku, puhelin 040 160 4556)
  • Kauppatorin Monitorissa (Aurakatu 8, 20100 Turku)

Turun kaupungin verkko- ja digipalvelujen saavutettavuutta tarkastellaan jatkuvasti

Turku.fi-verkkopalvelusta vastaa Turun kaupunki. Haluamme, että mahdollisimman moni käyttäjä pystyy käyttämään digitaalisia palvelujamme. Otamme saavutettavuuden huomioon digitaalisten palvelujen kehityksessä ja teemme jatkuvasti työtä saavutettavuuden parantamiseksi.

Turun kaupungin saavutettavuusosaamista kehitetään suunnitelmallisesti ja määrätietoisesti. Kaupungin saavutettavuuden puitesopimustoimittajat arvioivat kaupungin nykyiset digitaaliset palvelut ja verkkosivustot. Arvioinnin perusteella palveluiden saavutettavuutta kehitetään lain vaatimalle tasolle kunkin palvelun osalta.

Uusien verkkopalveluiden kehittämisessä ja hankinnassa saavutettavuus huomioidaan alusta lähtien. Saavutettavuuskoulutusta järjestetään kaikille osapuolille, jotka osallistuvat verkkopalveluiden kehittämiseen ja niiden sisältöjen tuottamiseen. Kaupungissa on käynnissä projekti Saavutettavuuslain vaatimusten täyttäminen kesään 2021 saakka.

Esityslistat ja pöytäkirjat -verkkopalvelu on julkaistu vuonna 1997.

Asiasanat: