Jatkuvasti parempi Turku

Turun kaupungin johtaminen pohjaa luottamukseen, esimerkillä johtamiseen, avoimuuteen ja vuoropuheluun, mutta myös suunnan ja merkityksen kirkastamiseen, jotta saavutamme asetetut tavoitteet. Turku on kaupunki, jossa luovuudelle on tilaa ja jossa etsitään mahdollisuuksia – ei erilaisia tapoja sanoa ei. Hyvä johtaminen on avainasemassa, kun luomme entistä asiakaslähtöisempää tapaa toimia ja sen tuloksena turkulaisten ja Turussa toimivien tulee saada parempaa palvelua nopeammin. Toimintamme kantavana periaatteena on asukas- ja asiakaslähtöisyys.

Koronan aikana olemme osoittaneet olevamme tarvittaessa nopea ja ketterä toimija. Mahdotonkin on mahdollista ja nyt koronan jälkeen meillä on hyödynnämme mahdollisuuden nostaa tekemisen tasoa ja rytmiä vahvistaaksemme Turun asemaa entisestään.

Toimimme konsernina tehokkaasti. Toteutamme valitun omistajapolitiikan linjauksia määrätietoisesti ja loogisesti siten, että yhtiöt voivat toimia tehokkaasti valitulla toimintatavalla toimintaympäristön haasteet huomioiden.

Digitalisaation avulla helpotamme kaupunkilaisten asiointia ja teemme asioita ihmisten puolesta. Luomme Turkuun asiointitilin, jota kautta on helppo hoitaa omia asioitaan sujuvasti ajasta ja paikasta rippumatta. Parempi asiakaspalvelu johtaa myös toiminnan tehostumiseen. Hyödynnämme digitaalisuutta ja dataa myös osana kaavoitusta, luvitusta, katujen ja katuverkon kunnossapitoa ja opastuksia.

Tavoitteemme on, että Turku on vetovoimainen työnantaja. Arvostamme henkilöstömme osaamista ja kannustamme ja tuemme oman osaamisen kehittämiseen. Tuemme lähijohtajuutta mm. kouluttautumisen avulla.

Hyvinvoiva henkilöstö jaksaa auttaa muita ja kehittää omaa työtään. Siksi panostamme henkilöstömme työhyvinvointiin.

Hyödynnämme tutkittua tietoa päätöksentekomme pohjana ja edistämme hyvää tiedolla johtamisen kulttuuria. Perustamme yhteistyössä alueen yliopistojen kanssa arviointipaneelin arvioimaan kärkihankkeiden toimenpideohjelmia, toteutumista ja vaikuttavuutta.

Rakennuttamisessa siirrymme malliin, jossa rakennuttaminen ja uusien kaupungin tilojen omistaminen siirretään perustettavaan tai olemassa olevaan yhtiöön. Yhtiö ottaa vastuulleen myös kiinteistöjen ylläpidon.

Resursoimme ja vakiinnutamme asukkaiden osallisuuteen liittyviä toimintamalleja kuten kansalaispaneelit. Asukasbudjetoinnin osuutta kasvatamme, jotta kaupunkilaisilla on enemmän mahdollisuuksia vaikuttaa oman asuinalueensa kehittämiseen.

Huolehdimme erityisesti nuorten osallisuudesta, koska heillä ei ole vielä mahdollisuutta vaikuttaa äänestämällä.

Seuraamme johtamisjärjestelmän muutoksen vaikutuksia ja onnistumista säännöllisesti valtuustokauden aikana ja asetamme muutokselle tarkempia osatavoitteita. Erityisesti kiinnitämme huomiota päätöksentekorakenteen muutosten seurantaan, pormestarimallin toimintaan sekä virkaorganisaation muutosten tavoitteiden asetantaan. Varmistamme, että ikäkaarimallin mukainen palveluajattelu tulee osaksi toimintaa.

Pormestaristo johtaa Turkua yhtenäisenä kokonaisuutena tämän ohjelman toteuttamiseksi ja huolehtii pormestariston roolijaon toteutumisesta. Pormestariston tarkemman toimintatavan määrittelemme osana johtamisjärjestelmämuutosta.

Asiasanat: