Yksilökohtainen oppilashuolto

Yksilökohtaisella oppilashuollolla tarkoitetaan oppilaalle annettavia

  • kouluterveydenhuollon palveluja
  • oppilashuollon psykologi- ja kuraattoripalveluja
  • yksittäistä oppilasta koskevaa monialaista oppilashuoltoa

Yksilökohtaisen oppilashuollon tavoitteena on seurata ja edistää oppilaan kokonaisvaltaista

  • kehitystä
  • terveyttä
  • hyvinvointia
  • oppimista

Tärkeää on varhaisen tuen turvaaminen ja ongelmien ehkäisy.

Yksilökohtainen oppilashuolto perustuu

  • oppilaan osallisuuteen, omiin toivomuksiin ja mielipiteisiin ikä, kehitystaso ja muut henkilökohtaiset edellytykset huomioiden
  • avoimeen, kunnioittavaan ja luottamukselliseen vuorovaikutukseen
  • kiireettömyyteen ja kuulluksi tulemisen tunteeseen
  • tietojen luovuttamista ja salassapitoa koskeviin säännöksiin

Monialainen asiantuntijaryhmä (MAR)

  • perustuu aina oppilaan tai tarvittaessa huoltajan yksilöityyn kirjalliseen suostumukseen
  • oppilaan/huoltajan suostumuksella ryhmään voivat kuulua terveydenhoitaja, kuraattori, psykologi, lääkäri, oppilaanohjaaja, opettaja, erityisopettaja tai muu siinä tilanteessa keskeinen henkilö
  • ryhmän jäsenillä on lisäksi oikeus pyytää neuvoa tarpeellisiksi katsomiltaan asiantuntijoilta
  • se henkilö, jolla huoli herää, kutsuu ryhmän kokoon, toimii puheenjohtajana ja hankkii oppilaan ja/tai huoltajan kirjallisen suostumuksen
  • ryhmän vastuuhenkilö vastaa, että asian käsittely kirjataan oppilaan yksilölliseen oppilashuoltokertomukseen, joka säilytetään lain vaatimalla tavalla
Asiasanat: