Suun terveydenhuollon palveluseteli
Turun kaupungin suun terveydenhuolto tarjoaa palveluseteliä potilaille 20.1.2016 alkaen suun perustutkimukseen tai terveyskeskushammaslääkärin tekemän hoitosuunnitelman mukaisen hoidon toteuttamiseen. Terveyskeskus valitsee potilaat, joille tarjotaan palveluseteliä. Palveluseteli nopeuttaa hoitoonpääsyä sekä lisää hoitopaikan valinnanvapautta kun potilas voi valita palveluntuottajan.
Mitä hoito maksaa potilaalle?
Palveluseteliä käytettäessä potilaan omavastuuosuus on yksityisen palveluntuottajan ja palvelusetelin arvon erotus. Potilaan maksettava omavastuuosuus muodostuu yksityisen hammaslääkärin ja/tai suuhygienistin perimän maksun ja palvelusetelin sisällön perusteella määräytyvän arvon perusteella. Siten hoidon kokonaiskustannukset riippuvat palveluntuottajan hinnoittelusta ja hoidon tarpeen määrästä. Mikäli palveluntuottaja sopii potilaan kanssa muusta hoidosta kuin mitä palvelusetelissä on määritetty, potilas maksaa itse muun hoidon kokonaisuudessaan.
Palvelusetelin omavastuuosuus ei kerrytä maksukattoa.
Miten potilas valitsee minne hän hakeutuu hoitoon?
Potilas valitsee itse hoitopaikkansa suun terveydenhuollon hyväksymistä yksityisistä hoitopalvelujen tuottajista, jotka löytyvät Parasta palvelua-sivustolta. Potilas voi vertailla yksityisten hammaslääkärien ja suuhygienistien tarjoamia toimenpidekohtaisia hintoja myös kirjautumatta järjestelmään. Kirjautumalla järjestelmään potilas näkee oman palvelusetelinsä toimenpidekohtaiset tiedot.
Miten hoitoon hakeudutaan?
Saatuaan terveyskeskuksesta palvelusetelin, potilas varaa itse ajan valitsemaltaan suun terveydenhuollon hyväksymältä palveluntuottajalta. Suurin osa palveluseteleistä lähetetään Suomi.fi -viesteinä.
Aikaa varattaessa tulee kertoa, että on saanut Turun kaupungin suun terveydenhuollon palvelusetelin ja setelin tunnistenumeron. Palvelusetelin numerolla hoitopalvelujen tuottaja löytää PSOP –järjestelmästä potilaskohtaisen palvelusetelin sisällön. Seteli on voimassa kolme kuukautta. Vastaanottoaika tulee varata heti kun on saanut palvelusetelin, jotta hoito saadaan valmiiksi voimassaoloaikana.
Neuvonta asiakkaille
Jos tarvitset lisätietoa tai henkilökohtaista neuvontaa, ota yhteyttä puhelimitse 040 620 3301 tai sähköpostilla psop.suunth@turku.fi