STEAMit! ideoita kaikille asteille

Syksyn 2021 haku on nyt auki turkulaisille!

Lataa alta löytyvät infokirje ja hakemuspohja ja palauta ne 1.10. klo 16.00 mennessä osoitteeseen katri.lehtinen(at)turku.fi.

STEAM Turku kannustaa kokeilemaan uutta ja innovatiivista oppimisen tapaa. STEAMit!-kokeilut on suunnattu Turun kaupungin yksiköille ja niiden tarkoituksena edistää yhteistyötä eri luokka-asteiden, koulujen, varhaiskasvatuksen, perusopetuksen, ammatti-instituutin, lukioiden, korkeakoulujen ja yritysmaailman välillä.

Tutustu uusiin STEAMit!-kokeiluihin ja vie idea omaan luokkaasi!

kaikille

  • mahdollisuus vahvistaa matematiikan ja luonnontieteiden osaamista
  • mahdollisuus oppia tieteitä ja teknologiaa, kehittää itseään ja olla mukana ratkaisemassa ihmiskunnan suurimpia haasteita
  • AMK- ja yliopisto-opiskelijoiden vetämät työpajat, harjoitukset ja laboratoriotyöt

varhaiskasvatus

  • toiminnallisuuden lisääminen, matematiikan ja luonnontieteiden innostuksen herättäminen
  • monipuolista pedagogista toimintaa tukevien ratkaisujen kehittäminen vanhojen päiväkotiympäristöjen uudistamiseksi, mukana 10 pilottipäiväkotia.
  • yhteistyö muiden koulutusasteiden kanssa
  • Opetushallituksen rahoittama Digiä, liikettä ja ilmiöitä -projekti

Ruotsinkielinen varhaiskasvatus Turussa

Luonnontieteiden ja tekniikan varhaiskasvatus (lisätietoja ruotsiksi) (pdf)

perusopetus

  • kehittämiseen erikoistuvat ala- ja yläasteen koulut
  • matematiikka- ja teknologialuokat
  • uudet digitaaliset ratkaisut, opetussisällöt, oppimateriaalit ja oppimisympäristöt 
  • åppi-sovellus (internet-sivut)

Luostarivuoren koulu

Kokeilun kautta 8. luokkalaiset oppivat 3d-piirtämään ja käyttämään piirustustablettia ja tokaluokkalaiset tutustuvat 3d-tulostamisen saloihin ja piirustustabletteihin. (pdf)

STEAMit! -kokeilu Luostarivuoren koulussa.

Puolalan koulu

8. luokan oppilaiden tekemä Kui pal? -lautapeli soveltuu myös alakoulun prosenttilaskentaan. (pdf)

S:t Olofsskolan

Perspektiivi taiteessa ja lisätyssä todellisuudessa -kokeilussa tutkittiin tilan kuvaamisen keinoja sekä kuvataiteen että lisätyn- (AR) ja virtuaalisen todellisuuden (VR) keinoin. (pdf)

Syvälahden koulu

Ideoita STEAM-pajaan -kokeilun keskeisimpänä oppimistavoitteena oli kehittää tiedeinnostusta lisääviä tehtäviä. (pdf)

Yli-Maarian koulu

Ohjelmointi- ja elektroniikkarakentelupajan tuotoksena syntyi upeita radio-ohjattavia ajoneuvoja. (pdf)

Oppilaiden tekemät laitteet toimivat suunnitelmien mukaan.

lukiokoulutus

  • Turun lukioiden STEAM-kurssit 2020-2021 (internet-sivut)
  • luonnontiedelukio, merilukio ja IT-lukio
  • yrityksille tehtävät projektit
  • uudet digitaaliset ratkaisut, opetussisällöt, oppimateriaalit ja oppimisympäristöt
  • matemaattisten taitojen vahvistaminen
  • mahdollisuus yliopisto- ja amk-tasoisten kurssien suorittamiseen
  • suoria väyliä AMK- ja yliopisto-opintoihin

Katedralskolan i Åbo

Kattanin musikaalinäytelmä toteutettiin toisen asteen oppilaitosten yhteistyönä. (pdf)

TSYK

Tutustu uuteen opintojaksoon, joka on toteutettavissa missä tahansa lukiossa monitieteellisenä kokonaisuutena. (pdf)

Parasta TSYKin STEAMit!-kokeilussa oli yhteistyö usean opettajan kesken.

 

ammatillinen koulutus

 

  • yrityksille tehtävät projektit
  • yritysten ja oppilaitosten yhteiset uuden teknologian oppimisympäristöt
  • uudet digitaaliset ratkaisut, opetussisällöt, oppimateriaalit ja oppimisympäristöt
  • mahdollisuus amk-tasoisten kurssien suorittamiseen
  • suoria väyliä AMK-opintoihin