Ingripande i skolfrånvaro och förebyggande av skolavbrytande på det grundläggande stadiet i Åbo

Frånvaromodellen för Åboskolorna i korthet

I frånvaromodellen för Åboskolorna ligger ett förebyggande och tidigt ingripande i centrum. Lärarna och vårdnadshavarna får automatiskt elevens frånvarosammanfattning i Wilma efter att 50, 100 och 150 frånvarotimmar har blivit fyllda under läsåret. Lärarna får en frånvarosammanfattning också vid 80 timmars frånvaro.

Frånvarogränserna grundar sig på forskningsbaserad kunskap, direktiv från undervisnings- och kulturministeriet samt regionalt och lokalt utvecklingsarbete. Man vill upptäcka problematiska frånvaron tidigt, för det är sant att en stor mängd skolfrånvaron försvagar inlärningen, upptagandet i skol- och klassgemenskapen och ökar risken för utslagning.

Varje elevs situation beaktas individuellt då frånvarogränserna överskrids och man går igenom orsakerna till frånvaron. Samtidigt reder man ut frånvarons inverkan på studierna och ett eventuellt behov av extra stöd. Enligt en situationsbedömning som läraren gjort kommer man tillsammans med eleven och vårdnadshavaren överens om åtgärder och uppföljning. Elevens skolgång och lärande stöds enligt behov i samarbete med elevhälsopersonal. Uppföljningen av frånvaron och ingripandet i dessa har i skolorna alltid gjorts av lärarna, nu vill man stöda, förenhetliga och klargöra denna praxis.

 

1. Förebyggande verksamhet 

  • Smidigt samarbete mellan hemmet och skolan.
  • Vårdnadshavaren följer med elevens frånvaron, lektionsanteckningar och framsteg i lärandet. 
  • Läraren följer med elevens helhetssituation (WILMA: förseningar, övriga anteckningar, allmänna och riktade stödåtgärder beträffande lärandet och skolgången, prestationer och dessas utvecklingsriktning).

2. Tidigt ingripande

  • Genast då det uppstår oro beträffande elevens frånvaron hemma eller i skolan diskuterar läraren med eleven och vårdnadshavaren om orsakerna till frånvaron.
  • Läraren följer med elevens helhetssituation (WILMA: förseningar, övriga anteckningar, allmänna och riktade stödåtgärder beträffande lärandet och skolgången, prestationer och dessas utvecklingsriktning).

3. 50 h

  • Wilma-kommunikation frånvarosammanfattning till klassläraren / klassföreståndaren och vårdnadshavaren.
  • Läraren diskuterar med eleven och vårdnadshavaren om orsakerna till frånvaron.
  • Elevens skolgång och lärande stöds enligt behov i samarbete med elevhälsopersonalen.

4. 80 h

  • Wilma-kommunikation frånvarosammanfattning till klassläraren / klassföreståndaren.
  • Lärarens lägesbedömning: (WILMA: förseningar, övriga anteckningar, allmänna och riktade stödåtgärder beträffande lärandet och skolgången, prestationer och dessas utvecklingsriktning).
  • Elevens skolgång och lärande stöds enligt behov i samarbete med elevhälsopersonalen.

5. 100 h

  • Wilma-kommunikation frånvarosammanfattning till klassläraren / klassföreståndaren och vårdnadshavaren.
  • Läraren diskuterar med eleven och vårdnadshavaren om orsakerna till frånvaron.
  • Man reder ut frånvarons inverkan på studierna och ett möjligt behov av extra stöd. 
  • Elevens skolgång och lärande stöds i samarbete med elevhälsopersonalen och man sammankallar en mångprofessionell expertgrupp MAR  I Wilma PM från mötet  Överenskomna ansvarsområden och uppföljning.

6. 150 h

  • Wilma-kommunikation frånvarosammanfattning till klassläraren / klassföreståndaren.
  • Läraren diskuterar med eleven och vårdnadshavaren om orsakerna till frånvaron.
  • Man reder ut frånvarons inverkan på studierna och ett möjligt behov av extra stöd.  
  • Elevens skolgång och lärande stöds i samarbete med elevhälsopersonalen och man sammankallar en mångprofessionell expertgrupp MAR  I Wilma PM från mötet  Överenskomna ansvarsområden och uppföljning.
  • Vid behov det starka stödets synvinkel  Man söker stöd och hjälp till eleven och vårdnadshavaren från socialservicen.
  • Socialservicens konsultation för att evaluera servicebehovet eller göra en barnskyddsanmälan.