Kvalitetsarbetet inom den grundläggande utbildningen
Enligt lagen om grundläggande utbildning, 21 §:
Utbildningsanordnaren bör utvärdera den erbjudna utbildningen och dess inverkan samt även delta i utvärdering av verksamheten som görs av utomstående.
Undervisnings- och kulturministeriet har utarbetat guiden Kvalitetskriterier för den grundläggande utbildningen, och utifrån denna har kommunerna utvecklat sina kvalitetsutvärderingssystem.
På basen av de uppsatta kvalitetskriterierna har man i Åbo utarbetat en enkät som besvaras skolpersonalen, eleverna själva samt deras vårdnadshavare. I januari 2021 genomfördes kvalitetsundersökningen för femte gången i Åbo.
Under vårterminen behandlas resultaten från kvalitetsenkäten tillsammans med respondenterna. Utgående från resultaten utvärderas hur man uppnått det gångna läsårets uppsatta mål, men även verksamheten i övrigt.
Därutöver utarbetas en utvecklingsplan för läsåret.
Den grundläggande utbildningens spetskompemtensområden för läsåret 2022-2023 är följande:
- Välmående
- Kunnade och konkurrens kraft (högklassig undervisning)
Tilläggsuppgifter
Liliane Kjellman
Direktör för svenskspråkig fostran och undervisning
Bildningssektorn, Åbo
Kvalitetsenkäten 2023
- Kvalitetsenkäten genomfördes för sjätte gången i januari 2023
- Enkäten besvaras av vårdnadshavare, elever samt skolpersonalen.
- Eleverna svarar på enkäten under skoltid. Vårdandshavaren får enkäten via Wilma.
- Länk till en nyhet över svaren från år 2019
Resultat från tidigare utvärderingar
Kvalitetsenkät 2021: Grundläggande utbildning Svenskspråkiga skolor