Marknadsföring, kommunikation och synlighet

Tilläggsinformation

Åbo stads kommunikationsenhet
sisallontuotanto@turku.fi
 

Frågor gällande användningen av evenemangskalendern
 

Åbo stad har två huvudsakliga kommunikations- och marknadsföringskanaler: Åbo stads egna kommunikationskanaler och Visit Turku, d.v.s. stadens turistbyrå. Åbo stads kommunikation riktar sig främst till invånare i Åboregionen och Visit Turkus kommunikation riktar sig till inhemska och internationella besökare.

Åbo stads kommunikationskanaler

Åbo stad stöder evenemangsarrangörer genom att informera om olika evenemang på sina kommunikationsplattformer. Nyckeln till att få kommunikationsstöd är att lägga till evenemanget i stadens evenemangskalender. Evenemangskalendern har tiotusentals besökare varje månad och under de mest aktiva perioderna överstiger antalet besökare 100 000. Därför är det viktigt att först och främst lägga till evenemanget i kalendern!

Evenemangsarrangören ansvarar själv för sitt evenemangs marknadsförings- och kommunikationsmaterial samt för att lägga till sitt evenemang i evenemangskalendern. För att materialet ska kunna användas i så lång utsträckning som möjligt bör all evenemangsinformation, inklusive bilder, logotyper och länkar skickas som ett enhetligt paket till kommunikationsenheten.

Användningen av Åbo stads logotyp i evenemangsarrangörens material avtalas alltid separat, men utgångspunkten är att arrangörer som får kommunikationsstöd också lyfter fram Åbo stad som deras samarbetspartner och använder stadens logotyp i allt sitt material.

Åbo stads kommunikationsenhet fattar i samtliga fall beslut om vem som kan använda stadens kommunikationskanaler.

Åbo stads kommunikationskanaler är:

  1. Åbo stads hemsida
  2. Åbo stads evenemangskalender
    Instruktioner för att använda evenemangskalendern (på finska)
  3. Åbo stads kommunikationskanaler på Facebook, Twitter och Instagram
  4. Invånartidningen Åboposten som utkommer fyra gånger om året
  5. Informationspunkter 
  6. Bulletiner (på finska)

Till Åbo stads marknadsföring hör även:

  1. Stadens övergripande marknadsföringskanaler, såsom sommarkampanjer och marknadsföring kring jultiden 
  2. Pyloner, d.v.s. skyltstoplar ämnade för marknadsföring
  3. Gatubanderoller 
  4. Broräck 
  5. Elektroniska informationstavlor 

    Mer information om användningen och reserveringen av dessa marknadsföringsplatser fås av marknadsföringschef Juha Elo.

Tilläggsformation om stadens marknadsföringsplatser (på finska)

Planerar du att informera pressen om ditt evenemang?

Kom ihåg att lägga till följande mottagare i ditt mejl: 

sisallontuotanto@turku.fi, Åbo stads webbredaktion 
Stadens kommunikationsenhet väljer själva vilka evenemang de lyfter fram på sina sidor.

Vi tar också gärna emot bilder och länkar till dina hemsidor.