Trafik och rörelse
Rörelsesystemet är det näst märkvärda orsakaren av utsläpp. Trafiken orsakar ungefär en fjärdedel av utsläppen i Åbo (år 2020)
Åbo stad utvecklar lösningar för hållbar rörelse som stöder stadens klimatmål, ökar stadens trivsamhet och konkurrenskraft samt skapar nya modeller för affärsverksamhet. En koldioxidneutral rörelsesystem består av flera olika lösningar som stöder varandra. Sådana är till exempel utvecklandet av elektrisk trafik, digitala lösningar, sambruksfordon, utvecklandet av gång- och cykelvägar samt rörelse som en service -verksamhetsmodell.
Utvecklandet av rörelsen är också ett av stadens spetsprojekt: Utvecklandet av centrumområdet, vetenskapsparken i Kuppis ja Smart & Wise - helheten trafik och rörelse.
Utvecklandet av kollektivtrafiken
Elektrisk trafik
- En femtedel av Föli-bussarna är elektriska sommaren 2021:
- eFöli -el-bussar på linjen 1 (på finska)
- Under sommaren 2021 kommer 47 nya elbussar till trafiken varav linjerna 6, 7 och 7A är regionala.
- En tredjedel av Föli-bussarna är eldrivna år 2022:
- Tack vare anbudsförfaranden kommer antalet elbussar vara totalt 70 och de kommer att trafikera mer än 5 miljoner kilometer om året. Mer än 6 000 ton av CO2-utsläpp sparas.
- Världens första elektriska bokbuss verkar i Åbo.
- Utvecklingen av elektriska laddningstjänster (på finska)
- Försöket med elektriska citycyklareFöllärna
- Digitala lösningar: En märkvärdig ökning av bildskärmar för busstider på busshållplatser gör det möjligt att visa tidtabell- och undantagsinformation i realtid.
- Finlands första ibruktagande av kontaktlös betalning på Fölis bussar gör i synnerhet sporadiskt resande smidigare.
Främjande av gång och cykling
- Utvecklingsprogram för cykling i Åbo 2029
- Vintercykelleder (på finska)
- Byggandet av gångbron till Logomo har en viktig roll i att förbättra gångtrafiken.
- Föli-stadscyklar och sambrukssparkbräder
- I Åbo skapar man som bäst ett utvecklingsprogram för gångtrafiken (på finska)
- Mera information om rutter och stigar i Åbo
Utvecklandet av spårtrafiken
- Planeringen av spårvägen kopplas till stadens viktiga strategiska mål och projekt såsom Vetenskapsparken, utvecklingen av centrum och Entimmeståget. Dessutom kommer den att förändra fördelningen av färdsätt och att täta stadsstrukturen och på så sätt stöda koldioxidneutralitetsmålet.
- Entimmeståget är en lösning som minskar märkvärt koldioxidutsläpp från trafiken och som ökar Åboregionens konkurrenskraft.
- Byggprojektet för Åbo bangård och dubbelspåret Kuppis-Åbo möjliggör utvecklandet av närtågs- och godstrafiken samt snabba tågförbindelser.
Övriga helheter som påverkar rörligheten
- I projektet Civitas Eccentric har man främjat stadscykling, elektrisk kollektivtrafik, sambruk av fordon, användandet av biogas som bränsle samt en genomgående ”rörlighet som service”-verksamhetsmodell. Projektet hämtade med sig också Föli-stadscyklarna.
- Plan för trafiksystemet i Åbo stadsregion satsar på hållbar rörlighet i hela stadsregionen. Trafikens funktionalitet och god tillgänglighet av centrumet med alla färdsätt kan säkras bara om man lyckas att minska stockningar med att öka gång-, cykel- och kollektivtrafikens popularitet.
- I enlighet med Centrumvisionen 2050 utvecklas Åbo centrum till mera dragningskraftigt med att öka möjligheterna för gång- och cykeltrafik och med att och göra kollektivtrafiken smidigare.
- Generalplan 2029 (på finska). Generalplanen, som för tillfället bereds, styr tillväxten i huvudsak till centrumområdet och områden invid huvudlederna för kollektivtrafiken. Den möjliggör ett hållbart utvecklande a kollektivtrafiken och trafiksystemen.
Ytterligare upplysningar:
- Trafik och mobilitet i centrumet
- Insatsområdet Trafik och rörelse i spetsprojektet Smart and Wise Turku