Felix Nylund: Modern och barnet

Felix Nylund: Modern och barnet

Uppe på Samppalinnabacken hittar man en skulptur, som mången Åbobo kallar den vackraste i staden: Felix Nylunds (1878–1940) Modern och barnet, som avtäcktes år 1915.

Modern och barnet är rest till minnet av Gustav Albert Petrelius (1836–1910), som en tacksamhetsgest för alla donationerna och stortestamentet, som Petrelius riktade till Åbo stad. Tillgångarna i testamentet var avsedda för försköningen av Åbo.

Skulpturen av en mor och hennes barn, på en utsiktsplats över staden, symboliserar Petrelius välgörenhetsarbete. Den kan till exempel ses som en hänvisning till det barnhem som grundades med hjälp av medel donerade av Petrelius. Under sin livstid hade Petrelius understött grundandet av parken på Samppalinnabacken, och därför föll det sig naturligt att placera minnesmärket här. Modell till kvinnohuvudet tog Nylund av ett porträtt av fru Zitting, som han tillverkat tidigare. Modellen till barnet hittade han i ett barnhem i Helsingfors.

I samband med att minnesmärket uppfördes restaurerades den gamla terrassmuren som fanns på platsen. På insidan av murens båge placerades stenbänkar som viloplats för stadsborna. Terrassmuren utgör en italienskinfluerad, romantisk ram för Nylunds konstverk. Från utsiktsplatsen öppnar sig en magnifik vy över stadens hjärta.

Efter avslutad folkskola arbetade Felix Nylund som ornamentsnidare hos N. Boman i Åbo. Nylunds produktion reflekterar hans kännedom om konstens historia, och i synnerhet intresset för klassisk skulpturkonst och arkitektur samt renässansens konst. Nylunds mest kända verk är Tre smeder i Helsingfors från 1932. 

Foto: TMK/Tatiana Tolonen

 

Nyckelord: