Det snabba LNG-fartyget Megastar överläts till Tallink från varvet Meyer Turku 24.1 enligt tidtabell. Megastar sätter ribban ännu högre på rutten Helsingfors-Tallinn, det nya fartyget är mycket passagerarvänligt och är försett med myck-et miljövänlig teknologi.

Megastar som börjar trafikera rutten Helsingfors-Tallinn 29.1.2017 är Östersjöns mest utvecklade passagerar-bilfärja. Megastar drivs inte bara med miljövänlig LNG-gas utan dess välutvecklade skrov minskar bränsleförbrukningen avsevärt i trafiken.

Verkställande direktör för AS Tallink Grupp Janek Stalmeister klargör sin vision för investeringen som uppgår till 230 miljoner euro.

– Förenandet av Finland och Estland - i själva verket förenandet av hela Nordeuropa med Baltikum och att fungera som utgångspunkt för trafiken i fråga är viktiga målsättningar för oss. I och med att Megastar sätts i trafiken får vi den modernaste sjörutten i hela området. På Tallink har vi kartlagt vad våra passagerare vill göra ombord på nästa generations fartyg. Därefter samarbetade vi tätt med Meyer Turku för att kunna skapa en fräsch och fungerande arkitektur som våra passagerare säkert också tycker om. Vi är Meyer Turku mycket tacksamma för att de lyssnade på våra önskemål och byggde ett utmärkt fartyg till oss.

– Fartyget representerar den senaste miljövänliga teknologin och överträffar våra förväntningar i fråga om bränsleeffektivitet och passagerarvänlighet - fartyget vibrerar inte heller mycket. Megastar är ett fint prov på Meyer Turkus kvalitet och det professionella finländska fartygsbyggandet.

Fartyget är försett med den senaste miljövänliga teknologin.

Janek Stalmeister

Verkställande direktör för Meyer Turku Jan Meyer påminner att byggandet av Megastar har varit ett projekt där många olika kompetensområden deltagit och som varat i nästan två år:

– Vi började planeringen av Megastar genom att fundera på hur vi genom planeringen skulle kunna få nya förbättringar för passagerar-bilfärjetrafiken. Av detta följde en planeringsfas på över ett år som var mycket nära kopplad till förtillverkning, sammansättning, finjustering och testning av produkten. Det verkliga testet blir ändå alltid i slutet då vi överlåter ett stort och mycket komplext fartyg till kunden såsom vi gör i dag. Tallink Megastar är resultatet av ett stort grupparbete som är mer än summan av sina enskilda arbetsmoment. Således tackar vi Tallink för deras förtroende och det goda samarbetet. Jag vill också tacka vårt byggteam här i Åbo och många olika leverantörer. Ni har alla gjort ett bara jobb vid byggandet av Megastar.

Tallink Megastar är mer än summan av sina enskilda arbetsmoment.

Jan Meyer

Megastar har tre olika resklasser: däcksplats dvs. Star-klass, uppdaterad Comfort-Lounge och Business Lounge. För den som för första gången reser med däcksplats finns också två olika passagerarutrymmen - Sitting lounge och Driver`s lounge för långtradarchaufförer. Ombord på fartyget finns sju olika restauranger med buffetrestaurang, a la carte, snabbmatsrestaurang och flera caféer. På fartyget fanns också pubar och barer. För barnfamiljer finns ett lekrum för barn. Traveller Superstore är ett köpcentrum på 2800 kvadratmeter som placerats på två däck.

Megastar förbättrar också upplevelsen för bilburna passagerare. Bilarna lastas ombord på två våningar så att ombordkörningen och avlastningen går snabbare. Garaget som liknar ett köpcentrum kan man besöka även under resan - behändigt för de bilister som vill njuta av Megastars shoppingmöjligheter.

Megastar är 212 meter långt och tar 2800 passagerare. Fartygets operationshastighet är 27 knop. Megastar använder LNG som bränsle, men drivs också med sjödiesel. Tack vare LNG innehåller utsläppen inte svavel alls och kväve- och koldioxidutsläppen är mycket små. Megastar har planerats för rutten Helsingfors-Tallinn och fartyget följer ECA:s (Emission Control Area) nuvarande och kommande utsläppsnormer inom östersjöområdet. Megastar är ett projekt som delvis finansierats av Europeiska unionen och är en del av det transeuropeiska trafiknätet (TEN-T).