Åbo presenterar sin stad synligt på stadsfestivalen STHLM/SUOMI som ordnas i Stockholm i slutet av augusti. Evenemanget är det största publikevenemanget för allmänheten som ordnas utanför Finlands gränser för att fira Finlands jubileumsår.

Finlands glada födelsedag firas 24­­­–26 augusti under tre dagar i Stockholms centrum, på Kungsträdgårdens torg- och parkområde. Stadsfestivalen är öppen för alla och till och med ca.100 000 besökare väntas delta i evenemanget.

– Åbo fick inbjudan att delta i stadsfestivalen i Stockholm, eftersom vi har en lång gemensam historia och samarbetar mycket och tätt med Stockholm stad och Sverige. Och såklart presenterar vi stolt vår stad på Finland 100-jubileet, berättar Saara Malila, kommunikationsdirektör vid Åbo stad.

Finland presenterar sig i Stockholm genom ett mångsidigt program. På stadsfestivalen uppträder nära 300 artister; utöver musiken ses stand up, barnteater, cirkuskonst och författarmöten på estraden. Programmet under de tre dagarna omfattar bl.a. en Finland–Sverige-minilandskamp, utställningar och paneldebatter om aktuella ämnen – god mat, bastubad och Mumintrollet icke att förglömma.

Evenemangets konferencierer är medieproffset och författaren Mark Levengood och skådespelaren Maria Sid.

Åbo stad presenteras i tre montrar

Under evenemanget byggs ett stort Finland 100-område i Kungsträdgården i Stockholm centrum. 

Åbo har reserverats ett eget område på en utmärkt plats direkt bredvid huvudscenen och tar med sig tre montrar till området. I montrarna presenteras staden ur olika synvinklar och därtill syns Åbo även på evenemangets huvudscen.  

Uppträdandena har planerats i samarbete med Finlands ambassad i Stockholm. Ambassaden önskade en modig, innovativ och modern approach till Åbo.

I Åbos montrar finns en Tom of Finland-bildkonstutställning, den från Ruisrock kända och populära rejvcontainern och i en tredje monter säljer den prisbelönta åboländska design- och konceptbutiken PUF Design Market produkter med Åbotema samt andra produkter av finländska formgivare. På lördagen visas på huvudscenen två nummer ur musikalen Tom of Finland, som gått på stadsteatern i Åbo.

På montrarna fästs en stor skärm som visar reklam för Åbo, dvs. information om t.ex. kulturhösten i Åbo, kulturutbud som kulturinstitutioner och andra aktörer erbjuder under hösten och material av Visit Turku.

Av städerna i Finland deltar utöver Åbo även Tammerfors i evenemanget och presenterar det nyligen öppnade Muminmuseet och Tammerfors som evenemangstad.

Det gemensamma temat är Tillsammans

Temat för jubileumsåret för Finlands självständighet är Tillsammans och detta tema står också i centrum under evenemanget STHLM/SUOMI.

– Finland och Sverige är mycket nära och kära grannar och vi vill naturligtvis fira Finlands historiska märkesår tillsammans med svenskarna. Samtidigt firas det levande samarbetet mellan Finland och Sverige, berättar Niina Hyrsky, pressråd på Finlands ambassad i Stockholm.

Vi vill naturligtvis fira Finlands historiska märkesår tillsammans med svenskarna. 

Niina Hyrsky

– Eftersom alla inte nödvändigtvis kan resa till Finland under jubileumsåret, vill vi hämta med oss de bästa bitarna av vår pigga 100-årsjubilar hit till Stockholm.

Officiellt representeras Sverige och Finland under evenemanget av det svenska kungaparet och finska presidentparet samt båda ländernas statsministrar. På evenemanget representeras Åbo av stadsdirektör Aleksi Randell och Alf Rehn, professor vid Åbo Akademi, representerar Åbo i paneldebatten som ordnas i Kungsträdgården. Debattens tema är det ekonomiska samarbetet mellan Finland och Sverige och dess möjligheter och framtid.

Huvudsamarbetsparterna för STHLM/SUOMI-evenemanget är Stora Enso, Fazer och Viking Line. Även många andra företag och organisationer deltar i arrangemangen. Evenemanget koordineras av Finlands ambassad i Stockholm i samarbete med evenemangsbyrån PS Communications. 

 

 

Nyckelord: